Hej!
Jag håller på att installera golvvärme i ett av rummen i källaren. Rummet, på 20-25 kvm, är egentligen en tillbyggnad som gjordes på 70-talet. Huset är från 1937.

Den gamla betongplattan är bortbilad och jag har grävt mig ner en bit för att få plats med ett lager singel 5-10 cm och 15-20 cm cellpast. På detta tänkte jag lägga golvvärmeslingorna som ska gjutas in tillsammans med armeringsgaller.

En vän till mig rekommenderade mig att lägga några milimeter tjocka distanser mot betongväggarna så att den nygjutna betongplattan kan utvidga sig utan att skapa sprickor i väggen. Han hade själv problem med detta. Jag har dock inte stött på detta problem någon annanstans. Är det någon som vet om detta är en god idé?

Kanske bör tillägga att vi har markradon under huset det känns mer rätt att gjuta dikt an mot väggen för att om möjligt minimera vägarna för radon att ta sig in i huset. Vi har visserligen radonsug installerad - men ändå.
 
Ja, det kan vara en god idé att inte förankra plattan mot väggarna, när du har med en gammal grundläggning att göra. Inte för att temperaturutvidning överhuvudtaget bör vara ett problem i en källare, men däremot om huset rör sig det minsta i övrigt kan delar av den nya gjutningen spricka. Lägg en byggisolermatta mellan murens fot och den nya gjutningen.

Både för fukt och radon bör du väl lägga en plastfolie under gjutningen, helst mellan lager 1 och 2 (av 3) i isoleringen. Om radon är ett problem, kanske du måste överväga att ändå täta mot yttervägg.
 
Tack för svaret! Skulle gärna lagt ut plastfolie som du föreslår, speciellt om det är ett sätt att minska radonet.

Tyvärr så har jag inte grävt lika djupt överallt. På en del ställen har det legat stora stenar som verkar fortsätta in under ytterväggen. Jag tror inte jag skulle få bort dom utan maskiner men jag är också rädd att jag underminerar huset om jag ändå skulle få bort dom. Därför har jag valt att pussla lite med cellplasten så att det är olika tjocklek på olika ställen. Generellt är det 20 cm cellplast men mot ytterväggen blir det bara 5 cm. Jag tror det blir svårt att lägga plasten då eftersom det inte finns något naturligt lager att lägga plasten mellan som sträcker sig över hela rummet.

Radon var ett problem innan sugarna installerades så jag vill så klart inte göra något som gör att det tar sig in i huset i ökad mängd igen.
Förstår jag dig rätt. En distans mellan vägg och nya golvet kan öka insläppet av radon från grund medans gjutning dikt an mot vägg minimerar detta. Det senare kan å andra sidan orsaka sprickbildning om huset vill röra sig annorlunda än det nya betonggolvet. Hmm svår avvägning i så fall :p
 
När jag gjöt nytt källargolv fick jag rådet att låta golvet vara "flytande", dvs inte gjuta fast det i väggarna, utan lämna en distans mha antingen syllremsa eller tunn cellplast. Jag valde ca 1 cm tjock cellplast, och när golvet väl var gjutet skrapade jag bort översta centimetrarna av cellplast så att jag fick en smal ränna runt hela plattan längs med väggarna. Denna ränna tätades sedan med en byggfogmassa som både är mjuk och tätar (förhoppninsgvis) mot radon.
 
Låter som en bra idé. Lutar åt att jag gör något liknande. Tack för rådet!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.