Jag försöker få in ett badkar i vårt blivande våtutrymme i källaren. Kombinerad tvättstuga, toa, dusch och badkar.
Badkaret tar plats och jag kanske måste göra bastun lite mindre än den varit. Det går iofs. men kom just på att det kunde vara skönt att svalka sig mellan svettningarna. Gillar själv inte bastu nåt vidare men om jag kan kyla mig i kallt vatten då och då kan jag nog stå ut.

Ett träbadkar eller? Nån som hört nån sån tokig idé och kanske även byggt?
 
Jag har sett en sådan variant i någon mäklarannons.
Har för mig att de hade ett helt vanligt badkar under den nedre laven och gissar att de antingen bastade eller badade.
Men det borde vä inte vara något problem? I alla fall med ett vanligt badkar utan bubbel och elektronik. För det är nog ingen bra idé.

Själva kommer vi att sätta en liten dusch-blandare inne i bastun. Den kan man använda till att skölja sig, aggregatet eller att städa med tänkte vi.
 
Man får se till att ha värmetåliga kranar, rör mm helt klart. Finns sådant?
Vattnet får ju inte börja koka i rören, det räcker kanske med den risken för att inte rekommendera sån lösning. Stillastående vatten i rör som blir över 100 grader så blir det en ångblåsa i vattensystemet. Kräver sin tekniska lösning kan jag förstå. Men kul att spekulera. Fälla upp laven och plumsa i. Compact sauna spa!
 
Koka? Då kanske man har liiite väl varmt i bastun :)
 
I traditionella bastun (=ute i skogen utan rinnande vatten) tvättar man sig i bastun med hinkar av vatten som blivit uppvärmda på lavarna. I Finland börjar småbarnen basta sittandes i en babybadkar i plast på golvet. Vattnet börjar definitivt inte att koka - hur skulle det det?
Enda hindret jag kan se är att bastun är ofta små - man vill ju inte värma upp enorma mängder luft varje gång man bastar. Då kan det vara svårt att få in en badkar.
Bygg istället en liten bastu du kan värma upp ofta (och ta med kall vatten i hink om du vill svalka dig), och lämna utrymmet för badkaret utanför basturummet.
 
Hemmakatten
För varmt vid golvet blir det definitivt inte. Vår gammelkatt, 3kg tung, älskar att bada bastu. Hon hoppade till och med upp på lavarna. När det blev för varmt gick hon o ställde sig vid dörren för att bli utsläppt. Flera gånger var man orolig eftersom hon var så länge i bastun. Nu har vi bastun 100 meter från huset så hon följer inte med längre. Däremot gör hunden det, gillar att ligga på golvet, men det svalkande duschen hoppar han över. I söndags var han dock med o gjorde snöänglar och var lika snöig som oss andra.

För att återgå till frågan så håller jag med kirius om att det är bättre att ha mindre bastu och badkaret utanför. Ett badkar kräver avlopp och i en bastu har man hellre en spygatt eftersom vattnet i vattenlåset i avloppet annars riskerar att torka ut. Det skulle nog dessutom kännas konstigt att ha ett badkar i bastun.
 
forgus31 skrev:
Ett träbadkar eller?
Träbadkar - risk för att den torkar ut i värmen och blir otätt? Säkrare att bygga in en vanlig badkar i trä. Men kan du hålla badkar och sauna åtskilda så blir det mest praktiskt :)
gaia
 
Jo det finns nog anledning till att det är som det är. Dvs mycket udda att ha badkaret i bastun.

Jag tänkte sätta en golvbrunn i bastun men tänker om. Utanför bastun blir det kanske ett badkar och då låter jag ett fall i bastun luta ditåt. Kan ju ev. göra luftinsläppet under bastuaggregatet till kombinerad spygatt och luftinsläpp.
 
I stugan har vi dusch utrymmet inne i bastun. Det är någonting som jag inte rekomenderar. När man har bastat så vill man komma ut till ett svalare utrymme. Schampoflasker, tvål mm är "bastuvarmt" och inte skönt att använda. Sedan är det första vattnet som kommer ut ledningen alltid hett och man är hela tiden rätt att barnen skall bränna sig. Nä, allt vatten utanför bastun är mitt tips.
 
oc1oc skrev:
Koka? Då kanske man har liiite väl varmt i bastun :)
Kokar gör det ju nästan alltid i vattentanken som sitter på rökröret. Svårt att undvika.
Däremot om det fortsätter koka när man tappat upp vattnet i hinken på golvet så är det nog aningens varmt i bastun :)
 
forgus31 skrev:
Jo det finns nog anledning till att det är som det är. Dvs mycket udda att ha badkaret i bastun.

Jag tänkte sätta en golvbrunn i bastun men tänker om. Utanför bastun blir det kanske ett badkar och då låter jag ett fall i bastun luta ditåt. Kan ju ev. göra luftinsläppet under bastuaggregatet till kombinerad spygatt och luftinsläpp.
Golvbrunn i bastun måste du ju ha.

Såg att min kusin hade lagt in ett vanligt badkar under första lavan i bastun, laven var antingen lös eller på nåt annat vis så man kunde ha den på sidan av karet samt att den övre laven var uppfällbar.
Har bara sett bilder på det på Facebook.
 
Det verkar ju vansinnigt att ligga och kallbada i en bastu. Lite som att bada hot-tub på vintern - fast tvärt om
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.