Jag har börjat fälla alla träd och buskar på ett stycke tomt jag kommit över. Det är en skogstomt så nu återstår snår och stubbar. Marken är naturligt ojämn om det nu är en bra beskrivning. Hur ska jag gå tillväga för att göra detta till en bra tomt för ett fritidshus?

Tar man alla stubbar med grävskopan när han kommer för att gräva fram vatten och avlopp? Vad gör man i så fall åt alla hål som blir?

Ska man ta hit en maskin som planar ut hela skiten?

Vad ska man tänka på för att återställa tomten så den smälter in bra med omgivningen. Jag vill så att säga inte ha en golfgreen mitt i skogen utan en tomt som passar bra in med omgivningen, men som samtidgit funkar att gå barfota och vistas på.
 
  • Gilla
hustroll
  • Laddar…
Jag tycker absolut inte att du ska ta dit en maskin som planar ut hela skiten. Om det är ett fritidshus som ska byggas så skulle jag försöka göra så lite påverkan som möjligt på den "naturliga ojämnheten". Bygg huset på plintar, där det är som planast nu kan du jämna ut och anlägga en lite gräsmatta för fotboll, krocket, kubb och liknande. Och sedan i princip låta tomten vara. Båda sandlåda och trädgårdland är sådant som man kan sprida ut i naturen som då finns där.
 
De flesta som bygger fritidshus funderar nog som byggankan, att göra så lite åverkan som möjligt, inget fel i det.

Försök i alla fall att tänka igenom hur det kan se ut om 20-30 år, vill du bygga ut, bygga ett hobbygarage, kanske bosätta dig där några år som pensionär. Då kan det vara bra att ha gjort grovjobbet/markplanering.

Kanske någon slags kompromiss i alla fall.
 
Jag är förspråkare för naturtomt pga jag vill göra annat än att klippa gräs och liknade, tänk över vad du vill ha tomten till och planera den efter det.
Själv är jag inne på min 3e tomt och nu har jag inte ens en gräsklippare :D
 
Jag är i samma situation som du. Köpte en skogstomt på 1900 kvm som blivit över sedan området planerades i slutet av 60-talet. Tomten har sedan stått helt oskött med resultat att det var fullt av björkar och gran samt att träden stod alldeles för tätt. Har röjt av det mesta av tomten men sparat tillräckligt med träd speciellt vid tomtgränsen så det inte skall se ut som ett månlandskap. Detta är viktigt, spara träd på rätt ställen. När tjälen går ur marken tar jag in en tung bandgrävare som rycker upp stubbarna med skopan. Hur skulle man annars göra? Att låta stubbarna vara kvar ser jag inte som ett alternativ.

Jag kommer att köra platta på mark pga högt grundvattenstånd, måste då ta bort all matjord. Sedan får man fylla och plana ut. Ser inget annat realistiskt alternativ.

Med andra ord:

1) Tänk till var byggnaderna skall vara
2) Röj allting i närheten så du inte får omkullblåsta träd i nocken vid en storm
3) Spara tillräckligt med träd i tomtgräns så du får lite insynsskydd och skugga.
4) Spara lite sly och unga granar (<5meter) för återväxten så du kan odla upp den skog du vill ha

/Anders
 
Tänk på att trän skyddar mot vind och sol. Förvandla inte tomten till en stekpanna som blir olidlig att vara på varma dagar. Gällande gräsmatta så överväg att stanna vid en riktigt fin krocketplan. I övrigt anlagda stigar, uteplatser, bersåer.
 
Håller med föregående. Röj inte för mycket. Det tar tid för träd att växa upp. Utnyttja befintliga möjligheter istället för att börja om.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.