Läste NyTeknik och fastnade för denna: http://www.exibea.se/
Någon som har testat den?

Finns det fler likanande som går att tanka ner mätvärden till datorn åxå?

Läste tidigare om ett system med liknande display där man kunde se även värme- och vattenförbrukning. Nu kommer jag inte ihåg företaget men det var svenskt och webbadressen började på "a" har jag för mig..
 
Själv använder jag logger 2020.
Till den kan man koppla på massor av saker.Mäta el,Temp mm
www.logger2020.se

Med den så måste du dock gå in på en hemsida för att se din loggning.
 
Har haft den i en vecka nu och skickar tillbaka den eftersom har man el-element så hoppar fröbrukningen upp och ner hela tiden och då får du inte den feedbacken som man vill ha på ett hus, har man fjärr värme så borde denna vara klockren
 
Köpt en logger 2020 istället för en eliq, förbrukningen kan jag då se på min iPad
 
Finns det någon billig lösning på detta?

Ett läsaröga som kollar dioden i mätarskåpet och sedan enklast möjliga lcd-display som trådlöst visar aktuell förbrukning?

Jag kan logga "för hand" i ett excel-blad, men jag vill inte ut och skruva upp mätarskåpet varje dag.
 
tobiasflood skrev:
Det här är väl den billigaste varianten jag sett: [länk]
Har själv en ELIQ som jag är nöjd med. Dock lite väl högt pris.
Tack för den.

Men nu blev jag faktiskt mer intresserad av Logger 2020 när jag insåg att jag kan slå ihop det med fuktmätning i krypgrund som jag funderat på. Sen koppla inne/ute-temp på detta (och mer i framtiden) till en relativt billig peng (om man jämför med allt detta separat).
 
Kjelle mannen har en sådan här lösning som man kan sätta på elmätaren för 799kr. Någon som provat??
www.kjell.com > El-produkter / Starkström / Energimätare / 67440
 
Köpte en mätare och den är rätt Ok men som sagt, priset är högt. Vore trevligt om man kunde haft den inkopplad t dator hela tiden eller tom med en inbyggd webbserver.

Satte in bergvärme samtidigt och då blev det dubbla elmätare vid centralen. Då slipper jag kompressorns påverkan på mätvärdena men samtidigt hade det varit kul å se uppvärmningsförbrukningen och när den körs. BLir kanske en till Eliq vad det lider..
 
Kan bara säga att det är sån här skall du ha. Kan verka lite overkill men till priset och möjligheterna som man kan expandera systemet är oändliga. En riktigt kick-ass produkt!!!

http://www.energibutiken.se/hem/1-logger-2020.html

OBS! Jag jobbar inte för killen utan är bara en väldigt nöjd kund.

Kolla här på ett exempel på hur man kan visa sina mätvärden i realtid på nätet
http://thdata.no-ip.com/vp/Index.htm
 
Andreas_Hansson skrev:
Så här kan man se energiförbrukningen med logger 2020
Är hel nöjd med min
[länk]
Häftigt att du har både el-total och el-värme, det har inte jag.:D
 
silversmeden skrev:
Häftigt att du har både el-total och el-värme, det har inte jag.:D
El värme är min VVB.Det blir lite missvisande eftersom el total registrerar el värme oxå..
 
Då har du en separat elmätare till VVB:n, eller? som du loggar på samma sätt som el-total
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.