I samband med renoveringen av vårt badrum så kontaktade jag vårt försäkringsbolag. Detta för att ha koll på vad de begär och "vill ha" av mej så att det inte ska bli framtida strul om nåt skulle hända. Nu tror jag i och för sej att inget händer eftersom vi har murat badrum och därmed den minst riskfyllda konstruktionen. Det som var intressant i samtalet med f-bolaget var när ämnet "våtrumsbehörighet" kom upp... Det var tydligen nåt som inte var vatten värt i deras ögon! Hon skrattade öppet till mej och sa att " Den läser ju vem som helst in på några timmar" Det viktiga är att du kollar in BKR:s regler sa hon. Det visste jag redan, men det som då slår mej är; varför finns då denna "behörighet"?? Är man till ex behörig lärare i grundskola så har man ju gått fyraårig högskola....
 
Låter ju lite väl magstarkt av ett försäkringsbolag att svara på detta viset men samtidigt finns det inga lagar som säger att den som gör vid ett våtutrymme ska ha våtrumsbehörighet...

Det man pratar om är att det ska utföras fackmässigt och med fackmässighet i detta räknar iaf vad jag vet alla försäkringsbolag med branschreglerna som BKR har att tillgå på sin sida...

För att räkna sig som behörig att arbeta med våtrum krävs det ju lite mer än några timmar förvisso och det gäller ju att ha gått de olika kuserna genom Byggkeramikrådet... och hos leverantören av tätskiktsmaterialet...

Sedan kan man söka en form av behörighetslegitimation hos BKR genom att bli medlem hos dem och få tillgång till deras kvalitetsdokument och deras klistermärken att sätta på bilen vilket då kostar flertalet tusenlappar om året...

Dock finns det inga lagar som kräver detta men vissa försäkringsbolag kräver enligt vissa människor att om ett företag utför arbetet ska detta vara ansluten till BKR...
Däremot har de flesta försäkringsbolag både jag och mina kunder varit i kontakt med svarat lite i stil med att "vi kräver inte medlemsskap i några intresseföreningar" utan bara att det utförs fackmässigt...

Personligen har jag mina papper klara på att jag gått BKR´s två kurser och jag har behörighet att visa upp från leverantören på att jag gått steg 3 hos dem samt deras framtagna kvalitetsdokument för egenkontroll vilket man fyller i med vad som är gjort i våtrummet...och detta har de flesta försäkringsbolag varit fullt nöjda med.

Ett tips är dock att alltid se till att fotodokumentera vad man gör om att ifall någonting skulle ifrågasättas.

Detta är MIN erfarenhet av detta !! ;)
 
Redigerat:
Tycker också att det var klumpigt uttalande av skaderegleraren. Hade jag hört någon av mina reglerare uttala sig på detta sättet hade jag nog tagit en enskild diskussion...

Däremot är det i princip rätt bara sättet jag hänger upp mig på

Ps Paul det du fått höra från "vissa" stämmer inte och jag misstänker på din underton att du också gissade det. Det finns inget svenskt försäkringsbolag som kräver behörighet för utförandet av badrum. Det som däremot finns är vissa bolag som kräver behörighet för att teckna företagsförsäkringen för entreprenör inom våtrum så det kanske är det som missuppfattades

Andra bolag sätter annan självrisk, man kan sätta maxgräns i ansvarsskyddet för bolag utan behörighet och massa lösningar.
 
Utbildning i all ära men det där är ju ett påhitt. Inte kursen alltså, utan det där med "behörighet". Enda gången jag har stött på att den krävs är i vissa bostadsrättsföreningar. Och de får ju sätta vilka regler de vill inom sin förening.

Det här tar jag som ett exempel på att branschen vill "skrämma upp" allmänheten till att tro att verkligen är en fråga om behörighet. Klart fult sätt att använda ordet tycker jag.

Tipset här ovan om att fotodokumentera är bra. Gör det.
 
Redigerat:
Jag diskuterade iofs detta med IF när jag lät mig övertalas att flytta hemförsäkringen dit (har ingen anledning att ångra mig ännu, men jag bröt mot min heliga princip att aldrig köpa av telefonförsäljare).

IF hävdade att man måste kunna visa upp ett kvalitetsdokument från BKR eller GVK om de skall ersätta. Men de hade ett tillägg som innehöll några andra fördelar också, som innebär att även ett hempulat badrum ersätts. Allt givetvis under förutsättning att regelverket följts.
 
kinglolle skrev:
Tycker också att det var klumpigt uttalande av skaderegleraren. Hade jag hört någon av mina reglerare uttala sig på detta sättet hade jag nog tagit en enskild diskussion...

Däremot är det i princip rätt bara sättet jag hänger upp mig på

Ps Paul det du fått höra från "vissa" stämmer inte och jag misstänker på din underton att du också gissade det. Det finns inget svenskt försäkringsbolag som kräver behörighet för utförandet av badrum. Det som däremot finns är vissa bolag som kräver behörighet för att teckna företagsförsäkringen för entreprenör inom våtrum så det kanske är det som missuppfattades

Andra bolag sätter annan självrisk, man kan sätta maxgräns i ansvarsskyddet för bolag utan behörighet och massa lösningar.
Precis... jag misstänkte också att det var fel men det är kunder som sagt att de fått den förklaringen då de själva kollat med sitt försäkringsbolag...
Dock har ju alla jag varit i kontakt med sagt att det enda de kräver är att det utförs fackmässigt.

Sen är det ju inte fel som privatperson att välja ett företag som i alla fall har gått kurserna om man nu ändå ska anlita ett företag att göra arbetet eftersom inte detta blir dyrare men det tyder ju i alla fall på att de borde ha mer insikt i hur det fungerar än de som inte gått kurserna kan jag tycka...

MEN... att de är anslutna till BKR är ingen kvalitetsstämpel tyvärr. :|
 
hempularen skrev:
Jag diskuterade iofs detta med IF när jag lät mig övertalas att flytta hemförsäkringen dit (har ingen anledning att ångra mig ännu, men jag bröt mot min heliga princip att aldrig köpa av telefonförsäljare).

IF hävdade att man måste kunna visa upp ett kvalitetsdokument från BKR eller GVK om de skall ersätta. Men de hade ett tillägg som innehöll några andra fördelar också, som innebär att även ett hempulat badrum ersätts. Allt givetvis under förutsättning att regelverket följts.
Detta hänger ju inte jag med på faktiskt...

Det är ju två helt olika besked... :x
 
Jag hoppas att jag inte fått nån att tro att de som har behörighet inte kan sin sak. Rimligen är det kanske tvärt om. Det som känns konstigt är sättet att beteckna utbildningen tycker jag. I mina öron känns det som om man menar nåt tyngre vägande, typ rätt att handha saker som kan påverka liv eller död. Möjligen skulle "Väl Utbildad" klinga bättre. Men det är ju petitesser kanske? :)
Som sagt: ingen skugga på nån behörig kakelsättare.
 
hempularen skrev:
Jag diskuterade iofs detta med IF när jag lät mig övertalas att flytta hemförsäkringen dit (har ingen anledning att ångra mig ännu, men jag bröt mot min heliga princip att aldrig köpa av telefonförsäljare).

IF hävdade att man måste kunna visa upp ett kvalitetsdokument från BKR eller GVK om de skall ersätta. Men de hade ett tillägg som innehöll några andra fördelar också, som innebär att även ett hempulat badrum ersätts. Allt givetvis under förutsättning att regelverket följts.
Detta är tyvärr många halvdåliga försäljare hos IF brukar slänga ur sig men det stämmer inte. IF har vanlig villahem försäkring och även en som de kallar Stor villahem. I deras "lilla" försäkring så ersätter de inte för ytskikt vid en skada såvida man inte har kvalitetsdokument att uppvisa. Har man istället valt deras större försäkringsprodukt så ersätter de för ytskikt även om man inte har dokument att uppvisa. Notera dock att här pratar vi inte om en omfattningsbestämmelse som säljarna får det att låta (alltså att bolaget ej ersätter skada) utan en inskränkning.

Det finns ju andra bolag som ej ersätter ytskikt oavsett vad så jag hade inte tagit alltför tungt på denna uppdelning. Att den finns med är en liten fuling för att ge argument för att sälja på sin större produkt. I den enkla kan man bjuda på ytskikt då man vet att i vissa fall med kvalitetsdokument kan de isf regressa in ett skadestånd från hantverkaren....

Så oavsett vilket får man ersättning för sitt badrum och det är INTE ett krav med behörighet hos något bolag som har rätt att sälja fastighetsförsäkringar i vårat land
 
oskis 123 skrev:
Jag hoppas att jag inte fått nån att tro att de som har behörighet inte kan sin sak. Rimligen är det kanske tvärt om. Det som känns konstigt är sättet att beteckna utbildningen tycker jag. I mina öron känns det som om man menar nåt tyngre vägande, typ rätt att handha saker som kan påverka liv eller död. Möjligen skulle "Väl Utbildad" klinga bättre. Men det är ju petitesser kanske? :)
Som sagt: ingen skugga på nån behörig kakelsättare.
"Diplomerad" är ju en benämning som man brukar använda i sådana sammanhang. Det hade nog varit bättre än de här skuggridåerna. Det tråkiga är att folk verkligen tror att det krävs behörighet efter att ha sett klisterlapparna på bilarna.
 
Vem har instiftat denna Behörighet? BKR? Man får ju faktiskt lite känsla av just skuggridå och i nån mån kartell-tänk. Synd, för tanken att utbilda är ju alltid bra.
 
Jag fick ungefär samma svar som trådskaparen när jag kontaktade mitt försäkringsbolag inför stundande badrumsrenovering. Dom tittar inte alls på behörigheten utan det är en sak mellan hantverkaren och kunden, för att kunden ska känna sig säker.
Om jag förstod saken rätt kunde jag gå kursen, betala extra för något klistermärke och kalla mig våtrumsbehörig hantverkare:x.
Hmmm, kanske dax för ett karriärbyte?;)
 
oskis 123 skrev:
Vem har instiftat denna Behörighet? BKR? Man får ju faktiskt lite känsla av just skuggridå och i nån mån kartell-tänk. Synd, för tanken att utbilda är ju alltid bra.
BBR (Boverkets byggnadsregler) & BKR (Boverkets konstruktionsregler) är statliga myndigheten Boverket.

Det andra GVK , BKR eller Säkervatten är produkter som företag säljer, precis som t.ex. Svanmärkning eller dylikt. Sen kan ägarna till de olika företagen vara olika intresseorganisationer men försäljningen av produkten står aktiebolagen för.

BKR: http://www.allabolag.se/5563124709
GVK: http://www.allabolag.se/5561315200
Säkervatten: http://www.allabolag.se/5566690797

OBS! Jag lägger ingen värdering hur bra eller dålig produkten är avgör själv på deras hemsida.
 
Som sagt räcker det när man renoverar ett badrum att man utför det fackmässigt för att försäkringsbolagen ska godkänna det vid en ev. skada.

Fackmässighet enligt dem som jag tolkar det är att man följer t.ex BKR branschregler...

Anlitar man ett företag till att göra arbetet så kan jag nog tycka att man ska se till så att de kan visa upp att de gått de tre olika kurserna (två hos BKR och en hos sin lev. av material)...
(Så att de vet vad fackmässighet innebär enligt reglerna)
Man betalar nämligen oftast lika mycket och om de säger att de kan betyder det inte att de kan...
Har de gått kurserna tycker jag ändå det känns lite tryggare.

Att de sen är anslutna till t.ex BKR och då får ett klistermärke på bilen och ett litet kort som gör att de kan kalla sig behöriga betyder inte ett dugg mer tycker jag...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.