Jag har träffat min husleverantör av ett mindre fritidshus. Jag förklarade att jag, som många andra, är intresserad att köpa stomrest och inte så mycket mer. Jag vill välja bort saker som kök, bad, golv, lister, innerdörrar, garderober, varmvattenberedare, vitvaror, altan m.m.

Nu finns det två synsätt på detta:

1) Det görs så låga avdrag för bortvalen att det inte lönar sig att komplettera själv. Priserna är förmånligare än marknaden när husleverantören köper in det genom förmånligt tecknade avtal. (Lite som husleverantören uttrycker det förståss)

2) Jag får inga bra priser på standardvalen i leveransbeskrivningen. Husleverantören ser till komplettpriset och tar därför ut bra betalt för alla delar. Jag får inte ta del av ett förmånligare pris för att husleverantören har tecknat avtal, utan det tillfaller helt husleverantören.

Husleverantören säger att det vid bortval från leveransbeskrivningen inte dras mer än ett ungefärligt 80% värde av valet. Eftersom jag kommer välja bort väldigt mycket saker så känns det som om jag i slutändan då får en saltad kostnad för stomme, tak, plåt, fönster etc som jag vill få rest.

Erfarenheter?


PS! Finns det prutmån på prefabhus?
 
Mikael_L
Jag har också varit inne på en frågevända av det slag du skriver.
Jag märkte rätt snart att avdragen var rent löjliga.

Så småningom förstod jag att husleverantören ville få samma vinst oavsett om dom levererade ett kök eller inte.
Dvs om dom tjänade 50' på att sälja med ett kök till huset tänkte dom fortfarande tjäna 50' på att inte leverera ett kök.

På kul fantiserade jag om att fortsätta med att fråga:
Sen skippar vi takpannorna, vad blir det då?
Ähh, vi skippar takstolarna också ...
osv, till
.
.
.
Om vi tar stommen oisolerad, så då blir det?
Du, vi struntar i stommen också, vad vill ni nu ha för att inte leverera något alls?


Vi bygger lösvirke nu, istället ... :)
 
Vi har gjort mycket själva och först gjorde vi som ni att vi tittade på nyckelfärdiga hus och tog bort saker som vi kunde göra själva. Men precis som du säger så är det väldigt låga avdrag. Då är det bättre att kolla på ett husföretag med stomresta hus och ev. lägga till de saker som man vill ha extra.
 
Köp stomrest av en lokal snickare i lösvirke, då kan du välja fritt hela vägen.
Att köpa prefab och sedan välja bort saker blir bara dumt och gynnar hus lev.
 
Aldrig hört om ngn som valt stomrest av prefab-hus leverantör. Det måste ju bli galet dyrt.
Husleverantören har ungefär samma omkostnader på försäljningen och sånt till dig, därmed vill de ha samma förtjänst. Inte så konstigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.