Hejsan!

Jag skulle vilja få vårt nyinköpta massiva grangolv att bli lite mer "väderbitet" och grånat i tonen. Tycker att alla vitsåpade golv är underbara, men eftersom det KAN bli lite gräs och annat som kommer in i uterummet så är jag lite rädd för vita golv. Dessutom är allt annat vitt, väggar och golv etc, så det kunde vara snyggt med ett litet mörkare golv tänkte jag.
Färgaffären ville att vi skulle använda olja med grå ton i, men det känns lite konstigt på ett golv som trots allt skall vara inne.
Finns det såpade eller vaxade golv i andra färgtoner än vitt?
Har även funderat lite på järnvitrol, men det är väl för giftigt antar jag att ha inomhus`, eller??
Om någon har lite ideer eller allra helst bilder på hur ni gjort vore jag jättetacksam d^_^b.
 
Har jag inte allt för fel så blir trägolv grå av varmt vatten. Om det sedan är tillräckligt för att fylla din önskan är ju en annan sak.
 
Hårdvax finns i grått, exempelvis Osmo hårdvax.
 
Raceman skrev:
Hårdvax finns i grått, exempelvis Osmo hårdvax.
menar du deras nya pigmenterade serie, allt i ett kösning? Finns en model som heter grafit t.ex

Eller syftar du på deras täckande dekorvax?
 
Allt i ett lösningar brukar aldrig vara bra, det blir som att måla, dvs pigmentet lägger sig som ett skikt ovanpå golvet och blir känsligt för nötning.

Ska man pigmentera golv, och det skall bli bra, måste man massera in pigmentet med en skurrondell på en golvpolermaskin. Man kan i detta skede antingen använda sig av Osmo dekorvax eller en vanlig pigmenterad olja. Man skall massera tills allt pigment trängt in i träet, ingen olja/dekorvax får finnas kvar på ytan. När oljan/dekorvaxen härdat kan man lägga på ytskiktet, den opigmenterade hårdvaxen. Fördelen med infärgning med dekorvax är att det härdar snabbare än en vanlig olja.
 
kolla Järnvitrol...
 
Järnvitriol är nog ingen bra idé...det blir inte grått utan att solen får bearbeta det hela ordentligt och det tar lite tid... däremot finns ju olika betser och lacker i Järnvitriol-grått som är våldsamt snygga faktiskt...kolla herdins.se så kan du nog hitta bra alternativ
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.