Visst är det givet att man ska shimsa om man ska tex flytta klingan i sin TS55a någon 10-dels mm...

Men hur fixar man dessa tunna brickor??

Charken på Ica kunde inte hjälpa mig.....:S
 
Nimajneb skrev:
Visst är det givet att man ska shimsa om man ska tex flytta klingan i sin TS55a någon 10-dels mm...

Men hur fixar man dessa tunna brickor??

Charken på Ica kunde inte hjälpa mig.....:S
Du köper tunna plåtark, koppar är bra, och sedan skär du till dem (fruns sax fungerar men är att betrakta som en verttikalfräs med skäret ovanifrån, du kan få ett urslag om du är oförsiktig. Borr under press av en mellanbit fungerar för hål).

--- Mats ---
 
Köp ett billigt bladmått och slakta det
 
Jag har för mig att plåten i ölburkar är ca 0,1 mm. Ugnsfolie är ca 0,01 mm. En fördel med ölburkar är att de är belagda på insidan så att man slipper att oroa sig över spaltkorrosion och liknande. Att använda frugans sax kan, som Mats antyder, sluta med slag ovanifrån. Välj ett annat redskap.
 
shims trodde jag man köpte där man köper sina kullager.. ex Momentum
 
Aluminium tejp kan funka.
 
raveper skrev:
shims trodde jag man köpte där man köper sina kullager.. ex Momentum
Axminster säljer också en del.

--- Mats ---
 
Måste finnas att köpa nånstans då vi har shimsbrickor i dom flesta tjocklekar och storlekar här på jobbet.
Inte så väldigt insatt i det då det inte är nåt jag använder men finns garanterat i 10/dels stigning, möjligtvis 5 hundradelar med till dom vanligaste diametrarna.
 
Vilken diameter är det på axeln ? Man kanske kan använda schimsbrickor till AC kompressorer till bilar , Ford har en sats med en massa värden för typ 22 kr (satsen är till en mondeo AC kompessor mellan årsmodell 2001-2004) , kan vara värt att kolla.
 
En röst till på ölburk. Se bara till att mäta den, olika burkar är olika tjocka. Aluminium är dessutom lagom mjukt för att får en bra passning utan att bli för mjukt. Gör det dessutom roligare att skaffa material.
 
Gör som netram tipsade om, -- köp några rullar metallfolie från OTD Tools. Alltid bra att ha hemma. En rulle lär räcka livet ut.
 
Syftet med att shimsa bladet på en Festool TS55:a är att flytta ut klingan axiellt en aning så att den skärande eggen hamnar precis vid gummikanten på skenan. Lite Åsa-Nisse är det kanske. Den dyrare, och korrektare lösningen är inte att skaffa shims från Momentum, utan att skaffa ersättningsklingor till de för smala originalklingorna. Festools nyare klingor har nämligen alla samma bredd, vilket löser problemet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.