Har tagit in offert från tre olika hustillverkare och priset för en av tillverkarna var mycket högre.
Påpekade det och då vill den tillverkaren se offerterna för de andra två för att den tillverkaren inte tror mig.

Känns fel att lämna ut offerter. Eller ?
 
Offerter är oftast konfidentiella, läs villkoren.
 
Det inte bara känns fel det ÄR fel. Men, om den som lämnat offert till dig missat att skriva att offerten är konfidentiell så är det ju fritt fram. Jag skulle dock aldrig göra det ändå. Det är ju bättre för dig att själv redogöra för noga valda delar av innehållet (Dvs de som är till din fördel).

Det låter som att den dyra tillverkaren vill syna dina kort.

Hänvisa till att offerterna förstås är konfidentiella men resonera kring var den dyrare tillverkaren är dyr. Exemplifiera med några poster från offerten.
 
Det lämnar man absolut inte ut. Lagligt eller inte så är det usel affärsetik att göra så.
Att be om att få se någon annans offert för den delen också.
 
De gånger jag har begärt in offerter har de aldrig varit konfidentiella och det enda villkoret som funnits har varit är att offerten varit tidsbegränsad.
Jag skulle använda offerterna precis som det passar dig, dvs ta valda delar.
 
Man brukar inte lämna offerter till konkurrenterna. Det hör liksom till spelets regler. Om din offertgivare inte tror dig är det hans problem. Han får själv snoka om han vill det. (Och det borde ligga i hans intresse att göra det.)
 
Får kanske göra offerterna "anonyma" så att tillverkaren få se pris och omfattning iaf..
Men inte mer ..Får fundera på saken lite och invänta fler offerter.
 
Som privatperson skulle jag inte tveka en sekund att gå med den billigaste offerten till en annan leverantör och försöka pressa priset eller höja kvaliteten ytterligare. Det man vill visa är ju summor och materialspecar. Vilket företag det är kan man ju stryka över.
Affärsetik och spelets regler my ass. Som ensam privatperson är man tillräckligt utsatt som det är redan. Det gäller att spela på alla möjliga kort för att få ett inte allt för stort överpris på byggmaterial och arbete.
 
daviden skrev:
De gånger jag har begärt in offerter har de aldrig varit konfidentiella och det enda villkoret som funnits har varit är att offerten varit tidsbegränsad.
Jag skulle använda offerterna precis som det passar dig, dvs ta valda delar.

En offert gäller i sin helhet. det går inte att plocka valda delar.
sedsn tycker jag det är oseriöst att springa runt och visa offerter för att pruta mer.
 
I en prisförhandling kan man givetvis hänvisa till speciellt utvalda delar. Det är just därför jag inte tycker att TS ska visa hela offerten, oavsett om företagsnamnet visas eller inte. Dessutom, om man verkligen återger offerten som sådan i delar exponerar man sig alltid för risken att man själv missat någon skillnad i specifikationen och försöket till prispress kanske misslyckas då.

Om du anser dig ha ett lägre pris på annat håll för en likvärdig produkt och den dyrare tillverkaren inte tror dig angående konkurrentens pris - gå till konkurrenten. Att inte lita på varandra är inget bra sätt att inleda en så stor affär.
 
cem77 skrev:
Affärsetik och spelets regler my ass. Som ensam privatperson är man tillräckligt utsatt som det är redan. Det gäller att spela på alla möjliga kort för att få ett inte allt för stort överpris på byggmaterial och arbete.
Nu är jag ju lite yrkesskadad som inköpare. Skulle aldrig falla mig in att visa en offert eller delar av en offert för en annan leverantör. Det brukar räcka att man talar om att man har andra offerter.
Men visst, som privatperson är det lite skillnad i "utsatthet".
Tycker ändå att det bör räcka med vad man talar om för hantverkarna/firmorna.
Litar de inte på ditt ord redan från början kan du nog leta annan firma ändå.
 
Det finns ju mer i potten än bara pris.

Jag visade upp offerter till mina virkesleverantörer för att de skulle få se vad de andra hade större marginaler på.

Totalt uppskattar jag att jag fick ner priset på material från den leverantören jag ville ha med ca 5%. Det var från hans lägsta nivå som han uttryckte det i början av förhandlingen.
Jag är nöjd med uppgörelsen som vi gjorde och han tjänar garanterat pengar på mig ändå eftersom jag köpt mycket mer från honom än jag fick prisgaranti för.

Jag har iofs inte köpt komplett hus utan kört med lösvirke men principen är densamma.

Jag tycker inte det är fel att lämna ut offerter från olika leverantörer som privatperson.
Inom företagens värld är det lite annorlunda eftersom man förmodligen ska komma tillbaka till sina leverantörer vid ett senare tillfälle och då kan det bli lite kinkigt med affärsetik o liknande "oskrivna" regler.

Kan du pruta 1% på din köpesumma pga detta så har du ju sparat 20-30 000. Det är inte försumbara pengar.

Anders
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.