Tack Billy, det var ung. den sortens information jag letade efter. Bytte man normalt fönster och dörrar - till större/nyare - i samband med lyftet?

Tillbyggnad till huset, tror du det funkar? Jag är inte heller helt säker på att befintlig huskropp är särskilt ändamålsenlig. Hade jag bara vetat om en bra arkitekt, så...
 
"Normalt"? Eftersom torparexpansionen ägde rum parallellt med den industriella revolutionen lyfte man sina stugor ungefär samtidigt som hyvlade trävaror kom i massproduktion. Så: Ja, jag tror det var ganska vanligt att man bytte från pyttesmå glasade gluggar till lite "fräckare" och större fönster för att sprida glans åt sin enkla boning.

Börja med att läsa in dig lite på den historiska bakgrund som din gård har.

http://www.vastsverige.com/mark/artiklar/forlaggargardar/

http://www.vastarvet.se/upload/vastarv/Dokument/Förläggargårdar i Sjuhäradsbygden_liten.pdf

Jag tycker du ska vara försiktig med tillbyggnad. Men som du ser är det ett vanligt kulturmönster att komplettera sina ståtliga manhus med ett par flyglar i samma stil. Möjligen kan man bygga dem med bara ett par meters avstånd, och binda samman två byggnadskroppar med ett diskret , helglasat ”getingliv.

”Förläggargårdarna” är kartlagda och inventerade på längden och tvären. Om du kontaktar några byggnadsnämnder i dina trakter kan de säkert hänvisa dig till alltid någon duktig arkitekt, som rustat upp byggnader liknande din egen.
 
Jag önskar det vore en förläggargård, men det är tyvärr inte riktigt så pampigt.Så här skriver länsstyrelsen om ett exakt likadant hus (se "Sjögarås"):
http://www.lansstyrelsen.se/NR/rdon...631-A6B7-9ECA88F48160/36421/rapport200436.pdf

(tror bilden är spegelvänd faktiskt)

Det är redan tilbyggt mitt hus, som du kanske såg i tidigare tråd. Har försökt få kontakt med någon kunnig,men de lokala myndigheterna var svala. ;)
 
Förläggargård eller ej: Kanske man kan hävda en gårdsbild i den här stilen -
 
  • MH01.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
-MH- skrev:
Alternativet är som sagt att öppna stora plånboken och bygga nytt bredvid. Men jag får inte in huset på något bra ställe. Möjligen om man rev drängstugan och ställde det där uppe.
Jag tycker att Billy Bs förslag här ovan, är alldeles förträffligt! :)
(Önskar vi fick göra något liknande med det ställe vi är spekulanter på, men det får vi nog aldrig igenom, på tok för strikt q-märkning där).

Utmärkt att bygga ett helt nytt litet komplementhus... som en ung assistent till den åldrade skönheten. Man får på så vis "the best of both worlds" alldeles intill varandra, och behöver inte hårdrenovera det gamla.
Moderna krav på fuktskydd i våtutrymmen etc kan tillgodoses på ett bra sätt i den nya byggnaden, så det passar bra att förlägga badrummet dit. Det ställs visserligen inte riktigt lika hårda krav kök, men om vatten och avlopp ändå ska dras dit så... En rymlig matsal med ryggåstak i anslutning till köket i den nya flygeln - kanske gör det lättare att stå ut med att det är lågt i tak i de äldre delarna?
Sovrum, finns på övre plan i gammelhuset, gissar jag. Okej takhöjd där?
I vardagsrummet sitter, eller rentav ligger ;-) man väl mest och tittar på TV, så det är egentligen bara bra om det är lite mörkt och mysigt där.
Det gamla köket kanske kan bli tvättstuga, nära till groventrén från baksidan... Det skulle isåfall kunna bli både charmigt och praktiskt, tror jag. Då får ni ett grovkök för tvätt, städ och förvaring - och ett finkök för matlagning, måltider och umgänge. På liknande sätt kan ni kanske behålla det gamla badrummet för "grovrengöring" och ha det nya mera som "hemmaspa"... ;)

Ett ståtligt hus har ni, hursomhelst! Hoppas ni kan få era önskningar och mål att gå ihop med det ekonomiska.
 
Redigerat:
Att länsstyrelsen inte beviljar några bidrag betyder inte alls att huset behöver sakna kulturhistoriskt värde. Länsstyrelserna har får mindre pengar att fördela för varje år som går, eller i bästa fall oförändrade mängder bidragspengar men det urholkas genom inflationen så de har för det mesta bara pengar att ge till byggnadsminnen och till någon handfull ytterligare objekt varje år. Jag ska inte säga att det är slumpmässigt men om man har kanske 50 ansökningar och och kan ge pengar till fem av dom så behöver det inte betyda att huset saknar värde om det inte bedöms som att det finns möjlighet att ge bidrag till det.
 
Jag är inte alls främmande att göra något som Billy föreslår, men terrängen är lite svår. Man måste nog se platsen i verkligheten för att få till det bra. Det lutar en hel del mot väster (dvs uppåt i Billys bild). Men uppskattar tanken i alla fall!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.