HEj
vi tänkte sätta i en centraldammsuggare. Råd & rön säger att Electrolux ZCV781 är en bra model. Någon som känner till den? Kanske annat råd angående centraldammsugaren?
Olivier
 
Vi har en Husky, fungerar bra. Har dock ingen att jämföra med. Ett tips är (om du bor i stockholmsområdet) att svänga förbi http://www.abc-cdsug.com/ de har många stora märken och kan säkerligen tipsa dig om ett och annat.
Huskyn tycker jag låter en del, inget problem då vi har den i tvättstugan med väl isolerad i dörr. Kan dock säga att den låter mindre än vad jag förväntat mig.
 
Nuno, tack för svaret.
har du en sådan utblås genom ytterväggen? Jag undrar om det damnar mycket precis där ute?
 
oderooy skrev:
Nuno, tack för svaret.
har du en sådan utblås genom ytterväggen? Jag undrar om det damnar mycket precis där ute?
Nej det dammar inte speciellt. Det är som från din vanliga dammsugare ungefär. Jag har utblåset i garaget och märker inte att det blir dammigare av det. Däremot dammar det när man byter påse eller när påsen går sönder - inte från utblåset men av själva bytet - så det är en god ide att ha maskinen i ett grovutrymme.
 
Hej Mathias,
I råd o rön's testet skrev de att det var svart att byta påse på en del maskiner. Elektrolux anses inte ha detta problem.
 
Har en Electrolux ZCV750 med bakstycke för returluften tillbaka i huset, perfekt för att kunna placera den där det passar bäst utan att behöva ta hänsyn till något yttre utblås. Har haft den i två år och är mycket nöjda.
http://www.electrolux.se/node35.asp?ProdID=13792
 
Vi kör med påse i vår husky, även om det är en cyklonmodell som inte kräver påse. Det satt en påse i maskinen då vi köpte den men den verkar inte speciellt krånglig att byta. Inte svårare än i en vanlig dammsugare. Jag kan inte svara på om det dammar mycket utanför. Vi har utblås under altanen så jag ser inte mycket av hur mycket damm som kommer ut. Men ljudnivån utanför är ganska hög, ett swoschande ljud. Har dock endast hört grannarnas utblås och de har påsmodellen av husky och inte cyklonmodellen, men det är nog samma ljudnivå skulle jag tro.
Råd och rön testet har ett par år på nacken (om de inte testat om) och jag anser att det hänt bra mycket de senaste åren, med tystare och starkare maskiner. Kika runt i fackhandeln (INTE El-giganten etc. de kan inte mycket om ingenting enligt min erfarenhet...) det brukar löna sig. Du lär ju dras med burken ett antal år framöver.
 
Jag beställde faktiskt en Electrolux ZCV782 igår! Jag har upplevt den som mest kvalitativ om man då främst tittar på slangen/handtag/munstycke. Vissa tillverkare har väldigt plastiga och knarriga historier där.

Mina föräldrar har en E-lux sedan 15 år tillbaka och den är fortfarande i fint skick och har tickat på bra.

Skönt att läsa att vissa kör utblåset under altanen för det har jag också tänkt göra. Självutnämnda experter i min omgivning menade att det kunde börja damma på altanen men det verkar inte så troligt då?!

Jag beställde enheten från Tretti och resten av prylarna från Elgiganten.

Är det någon som vet var man kan köpa en sockelsug för E-lux 42 mm till bra pris?
 
Ett tips som jag av en händelse upptäckte när jag monterade min cd. För att snabbt få igång dammsugaren så monterade jag inte dit gallret för utblåset, utan lät bara röret gå ut genom väggen. När vi sen körde dammsugaren så reagerade jag på att den lät så lite utomhus, nästan ”ohörbart”. Andra jag har hört väser rätt så kraftigt och störande utomhus. Prövade då att hålla gallret mot röret och då kom givetvis oljudet. Jag lät därför röret gå ut genom väggen i ca30graders vinkel nedåt, och sticka ut 5cm. På detta satte jag dit ett rostfritt insektsnät med slangklämma.

Spar mycket oljud utomhus.

Tompa
 
HEj
vi tänkte sätta i en centraldammsuggare. Råd & rön säger att Electrolux ZCV781 är en bra model. Någon som känner till den? Kanske annat råd angående centraldammsugaren?
Olivier
Vi har en sån damsugare och är än så länge nöjd.. Det ända kan vara att den lever om lite väll mycket. Det fixade vi med att provisoriskt lägga sonens urväxta sängmadrass runt den.. Det dämpade ljudet ganska bra.. Vi har den placerad i en garderob som vi ska ljudisolera senare när det finns ork :) Valde även 2 st sockelsugdosor och med av och på knapp på slangen.. ;)
 
Vi har en Electrolux ZCV782 (tror jag, samma som 781 fast med en bytta om man inte vill använda påsar) och den funkar bra, tycker inte att den låter nämnvärt mycket heller, ungefär samma nivå som våran gamla mobila BOSCH dammsugare. Vi har den iofs. i garget så det spelar ingen roll.

Köp slangen som har av/på i handtaget och se till att köpa tillräckligt lång slang och lämpligt med uttag.
Jag satte uttagen i samma höjd som lampströmbrytarna för att få en bra arbetshöjd men på köpet förlorar jag någon meter slanglängd.
Helst skulle jag vilja ha en jättebred dammsugarfot, typ 70cm, så det gick lite fortare att dammsuga, suget räcker nog till ändå.
 
Centraldammmsugare!!! DJÄVULENS PÅFUND!!! *låter som en predikant från sydstaterna...

Skämt och sido...
Sambon och jag har funderat på att montera en sådan i vårat befintliga 80 tals hus.
Sedan hamnade vi på semester i Norrköping i en stuga där den hade just centraldammsugare
Efter det...
ALDRIG MER!!!!!!!!
:)

Skämt och sido.
Personligen uppfattade jag det som struligare att dra runt med 10 meter slang än en vanlig standard dammsugare.

Mitt råd alltså...
Testa innan ni köper..:
De flesta är kanske nöjda men jag tyckte det bara var struligt

Tilläggas bör kanske att vi hade en son på 6 månader med oss som man var tvungen att dammsuga efter varje måltid hos...

Men som sagt smaken är som baken...
 
Snailman
Eftersom jag är dammallergiker och har damsugaren i garaget, så funkar det bra med centraldammsugare för mig, vilket det inte gör med en vanlig dammsugare
 
Fördelar med cd som jag ser:

- Lägre ljudnivå vid städandet.
- Mindre dammpartiklar inomhus.
- Slipper få slut på, och köpa, dammsugarpåsar.
- Slipper dra runt klumpen som slår i socklar och hörn här och där.
- Slipper den tids nog felande autoupprullningen för strömkabeln.
- Sockellucka!
- Lättare att plocka fram eventuell liten sak som inte skulle åkt med.
- Bättre vid grövre sugjobb som kommer vid hemrenovering*.

*) Hoppas jag iaf. Nuvarande sugare gillar inte gipsdamm t ex.

Sedan finns det förstås nackdelar också men jag ser fram emot vår installation!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.