hej har en trä villa från -73 har ett jäkla problem med kondens på fönster, trodde de va
att jag hade gammla fönster. men i sommras så byggde ja om lite å då bytte jag ut ett dåligt till ett 3 glas fönster (orama)
men jag får kondens på detta med. fast bara lite längts ner, gemfört med dom gamla som kondensen drar sig 10-15cm upp på fönstret.

har el element i dom flesta rum under fönster som står på svagt, sen värmer vi med braskamin å luftvärmepump.

hur kan man kolla ventilationen? elle finns de nått annat som gör att man får kondens!?
;)
 
Oftast beror det på att ventilationen i tvätt o bad fungerar fel så att fukten tar sig ut i övriga huset och följer med värmeströmmen uppåt tills det träffar nåt som är kallare där fukten sedan fälls ut.Är det självdragskanaler av plåt så är detta naturligt att det inte fungerar.
 
Kondens på insidan av fönster när det är kallt ute beror enkom på att du har fuktig luft i bostaden. Antingen förbättrar man luftombytet inomhus genom forcerad ventilation, tex genom att elda i spisen/brasan eller genom att installera mekanisk frånluft eller en FTX - eller så avfuktar man luften genom att köra en avfuktare. Den sistnämndas kapacitet måste dock vara hög, det rör sig om litervis med vatten per dygn.
 
okej.. nått tips på hur man kan mäta luft flödet i huset. har föresten tvättstugan i en annan del av huset där vi inte har så mycket värme på. alla rör går upp till en gemensam ventilations trumma på taket...
 
Vad har du för ventilationssystem? Har du mekanisk frånluft så kör papperstricket. Ett A4-papper skall sugas fast mot frånluftsdonen.

Har du självdrag, samt frånluftsvärmepump så är det en annan sak. Kan inte hjälpa dig där.
 
Tar braskaminen tilluft utifrån? Min kamin har ett spjäll där man kan välja att ta tilluft från rummet eller från tilluftskanalen. Kanske kan vara en fullösning så länge att plocka tilluft från rummet istället.

Annars hade vi samma problem som du -- hus byggt -73, självdragskanaler från badrum till kåpa på taket, direktverkande el och dålig tilluft. Det tog timmar för golvet att torka när man moppade. Vi löste det genom att dra nya ventilationskanaler och sätta in frånluftsvärmepump samt påbörja konvertering till vattenburen värme.

En kortsiktigt (mycket) billigare lösning är att sätta in PAX-fläktar i badrummen och se till att ha tilluftsventiler (åtminstone) i alla sovrum.
 
Om det nya fönstret har en metallkant (profillist runt glaset) ger det en köldbrygga som gör att temperaturen där är mkt lägre än tidigare kopplade bågar. Finns info på sp hemsida. Vi hade tidigare inga problem men när vi byte våra 3-glas fönster mot Ekstrands superenergi effektiva ( eller något) fick vi kondens och is i nerkant. Vi gjorde värmekamramätning och förutom att de var felinstallerade ( glömt lufttätningen) så är dom väldigt kalla nere i hörnen fortfarande.
Det är svårt att ventilera bort problemet vid -20 har vi ca 17-20% rF med max fart på fläkten.Tyvärr fick barnen mkt krupp besvär då:)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.