Hej
Jag har för avsikt att komma igång med möbelsnickeri som intresserat mig en längre tid. Tyvärr har jag inte fått tummen ur och gjort något konstruktivt ännu. Men jag kommer garanterat komma med diverse korkade och självklara frågor framöver.
Den som inte frågar kommer aldrig lära sig är mitt motto.

Min första fråga är kanske inte direkt relaterad till möbelsnickeri, men jag hitta inget bättre forum för frågan och troligen finns dom bästa svaren här.

Jag ska klä in en befintlig vägg, med tretexskivor som är klädda i tyg. Men hur ska jag fästa skivorna i bef. gipsvägg utan massa synliga skruvar?
Finns det någon bra lösning eller är det bara att sätta knappar eller annat som täcker skruvskallarna?

Nästa fråga är hur många skruv behövs för att sätta en tretexskiva 240cm hög för att slippa utbuktningar mm?
Räcker det med en i varje hörn, eller behöver man en i mitten också, eller rent utav flera stycken utöver skivan?

Tacksam föra alla tips som kan hjälpa mig
 
Spik, kanske? Långa smala dyckert med så liten skalle som möjligt eventuellt mha dyckertpicka. /B
 
Behöver du inte kunna ta ned skivorna igen kan du limma dem mot gipsen.
 
Limma har jag tänkt på men då känns det kört att sedan kunna ta ner dom och återställa väggen utan att gipsa om.
Spik skulle ju kunna vara en ide men frågan är om det räcker med dyckert, och framförallt i gips.
 
Tjacko skrev:
Spik skulle ju kunna vara en ide men frågan är om det räcker med dyckert, och framförallt i gips.
Nja, du får försöka hitta reglarna bakom. Klart om det är plåtreglar blir det svårt.
/B
 
Välkommen!
Det är ju bättre att ställa frågor än att upptäcka att man trodde fel när man står där efteråt.

Beroende på hur slät väggen bakom är kanske det räcker med lim på vissa ställen. Treetex är så poröst så att det alltid kommer släppa på den sidan. Klart det skadar pappen på gipset en del när man ska ta bort limmet, men kanske inte nödvändigt att gipsa om .
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.