5000 kWh om året i hushållsel inkl. varmvatten blir väl 400 kWh/mån?, men är ni fyra i familjen så är det imponerande låga siffror. Har ni värmepump till varmvattnet då?
 
miry skrev:
är väll lite drykt 1Wh/liter/grad så 1kbm= 1kWh eller ok runt 1,2kWh om man räknar närmare /grad så då blir det 30kWh för värma den 50grader men då försvinner en del värme till rummet som den står i men

och en normal dusch har väll 3dl/s i flöde och det ger 18l/min totalt och blandar man 50/50 varm och kallvatten så 9l/min varmvatten så på 30min gör man av med ca halva tanken och då den inte hinner fylla på med att värma vattnet som den fyller på med så kommer tempen i tanken vara nere i runt 35grader från 65grader och har man en termostatblandare så kommer man ta rent varmvatten och inget kallvatten för att hålla en lagom temp

sen är det väll en fråga varför man tar varmvatten från en elpatron om man har vedpanna för värmen då varmvattnet är en ganska stor kostnad av elen
Jag förenklade beräkningen lite för mycket och missade en 2:a... 30kW är rätt.

Värdet 9l/min träffar man ofta på när det rör sig om "Eco-friendly" duschhandtag, så jag gissar att siffran är ganska rätt för många nyinstallationer, och de flesta (men inte alla) av de duschhantag jag provat med verkar ligga i den trakten. Så jag tror 18l/min är lite högt räknat. Min poäng var dock att en varmvattenberedare kan dra el mycket länge efter att man slutat tappa varmvatten. Sedan måste man underhållsvärma den, pga förluster, så den ligger över 55 grader för att undvika legionella, vilket normalt ser ut på samma sätt som när man tappat av vatten.

Fördelen med att klara kontinuerligt varmvatten mha elpatron är att man kan hålla nere tankstorlekarna eftersom den bara behöver dimensioneras för mera normala fall och inte värsta fallet, och slipper man extratank så slipper man tillhörande problem som utrymme och (investerings/drifts-) kostnader för den. Vad jag menade på var att man kan ta i med en värmepump och dimensionera den mer med tanke på varmvattenbehov än uppvärmning, med tanke på att vissa värmepumpssäljare verkar helt inriktade bara på uppvärmning, och resultatet blir påklistrade lösningar för varmvatten.
 
Plutos. Värmepump till varmvatten. 300 kWh/mån på sommaren och 450-500 på vintern. Kör bl.a. torktumlare på vintern men inte på sommaren. Även mer belysning mm på vintern.
 
hur fasen kommer ni ner så lågt, ligger på 6-700kwh/mån på sommaren, och 11-1200kwh/mån på vintern, och jag har ingen elvärme och ingen varmvattenberedare.
kanske ska ta en koll till, om nån mer granne har hönshus.. :D
 
300kWh / månad är beundransvärt och det är bara och gratulera ! d^_^b

Min "tomgångsförbrukning" ligger på mellan 650-750w och inkluderar (relativt modern) kyl/frys, frånluftsfläkt, två servrar (datorer), 4st övervakningskameror (don't ask) och lite blandad små-el som mobilladdare, squeezebox, TV- i standby o.s.v.

M.a.o. har jag en månatlig förbrukning på 450-500 kWh oavsett jag vill eller ej.

I själva verket ligger och och snittar på ca. 22kWh per dygn, dom dagar jag inte tittar på TV så går en tvättmaskin och/eller torktumlare/diskmaskin och laga mat måste man göra,
vilket ger en månatlig förbrukning på 650-700kWh och det är detsamma oavsett sommar/vinter.Sommartid går det mindre belysning, men å andra sidan körs luftavfuktaren, så snittet blir ungefär detsamma.

Som exempel så ser dagens förbrukning ut såhär....
(och för dom som undrar så blir en enkel dator och 1W nät billigare än dom fina mätmojängerna som Classe, Fortum och Vattenfall har, plus att dom kan logga så mycket mer)EnergyElectricity_Day.png


[EDIT] Sen kan jag iofs inte förstå hur man kan ha en el-varmvattenberedare om man har vattenburen värme och vedpanna. Sommartid.. mja, möjligen... men nu !?
låter som rena vansinnet om du frågar mig.
 
Redigerat:
Ansy_74 skrev:
Jag kör med EMC detektorn från Kjell & CO mycket billigare. Kräver iof. en dator men man kan nå den via mobiltelefon och spara data till Excel...
Det stämmer nog inte att man kan exportera till Excel, i alla fall inte enkelt. Jag blandade ihop med annat program.

/A
 
Tack för hjälpen, det visade sig att någon vänlig själ dragit upp termostaten på den värmefläkt som står som frostvakt för invattnet i en igensnöad matkällare. Den har gått konstant de sista 1-2 månader. Pengar som man kunde använt bättre.

Vad "viloförbrukningen" är nu vet jag inte än, men jag har varit nere under 200 watt med värmesystem, router, lite lysen och trådlösa telefoner och det känns ganska mycket bättre än 1600.
 
När jag började logga för några år sedan blev jag också förskräkt över den nattliga effekten när ingen värme var på. Stängde då av allting och satte sedan på stegvis och gick och kollade vad som egentligen var igång. Här är resultatet:

7 apparater som måste vara på dygnet runt drog 191W. Här ingick t.ex. router, switchar, larm och en 24/7 server (som ensam bidrog med 125W).

47 ytterligare apparater som alla i princip lika gärna kunde varit avstängda drog tillsamans med de 7 nödvändiga sammanlagt 385W. Här ingick en uppsjö prylar i standbyläge och en hel dröse väggvårtor av olika slag. Tre mobilladdare visade sig för övrigt vara till kasserade mobiler. Möjligen kom en påslagen laptop med av misstag i mätningen.

2 frysar och 1 kyl drog tillsammans med de 54 apparaterna ovan sammanlagt 608W. Nu drog kanske frys och kyl lite extra i snitt då de varit avstängda under tidigare mätning.

I detta ingick inte värmepumpen - inte ens cirkulationspumpen som går normalt går ständigt.

Så mycket är det som drar ström.

Pen
 
Intressant! har en sån trådlös från Classe men har inte haft tid att koppla in den. Har iofs "inget" o leta efter...vi är 6 st, 2 vuxna, 2 tonåringar o 2 småbarn...Vi gör av med 25 000 Kwh/år och då spar vi inte! 4 datorer som är på nästan alltid, minst en tvättmaskin om dagen + tumlaren som går året om. Värmer med vattenburen el, element o golv, Elvärme i hallen o L/L värmepumpen blir ev. inkopplad i år.....
Diskmaskinen går ca 2-3 gng/dygn. 1st NAS + 2xrouter + 3xswitch som går hela tiden...
Men jag har koll..släcker ner lampor när vi går, endast lågenergi och håller på att byta till LED varefter de går sönder.

/Joakim
 
Har inläggena blivit galna? 1,6 kW motsvarande ca 35 kWh per dygn är väl ingen särskilt märklig förbrukning?
 
R Göran skrev:
Har inläggena blivit galna? 1,6 kW motsvarande ca 35 kWh per dygn är väl ingen särskilt märklig förbrukning?
Läs ordentligt innan du skriver! Det handlade om lägsta förbrukning under dygnet som låg på 1,6kW. Ej någon värme!
 
1 kW kontinuerlig hushållsel blir 8760 kWh om året och drygt så många kronor. Om man investerat i en värmepump för att få ned kostnaderna så är det retsamt att man inte kan påverka den delen.
 
Jag ligger runt 300W momentanförbrukning på sommaren, på vintern minst 100W högre detta pga en värmekabel för vattnen (den drar 115w har jag mätt upp). Sen tillkommer en värmefläkt á 1kW

Jag har själv byggt min mätare och kan kolla den via web/mobil så är det bara att slå av/på och kolla skillnaden. Det jag upptäckt drar är datorer (stationära i synnerhet) och därefter är det nog kyl/frys på c:a 60w/st i genomsnitt.

Sen har jag upptäckt att det svajar ganska mycket upp och ner iom att förbrukarna drar olika olika stunder och genom att det är många förbrukare så är det svårt att mäta upp de små exakt mha min metod. Jag kör på elmätaren som har 10k pulser per kWh.

Ska man mäta typ en LE-lampa måste man vara ensam hemma med _allt_ av och kolla.

Har inte råkat på någon sk. energitjuv heller där standbyförbrukningen är orimligt hög. Fast å andra sidan är jag såpass duktig (håhåjaja) att jag drar ur trafos etc när mobilen är laddad osv.

Totalt ligger jag på c:a 8-9MWh /år mycket beroende på en värmefläkt som syftar till att hålla ett rum där hydroforen står varmt. Detta rum är under "bort"byggnad och om jag hade gjort det i tid hade jag spart in ombyggnaden redan denna vinter :(

Ni kan själva kolla genom att uppdatera denna bild:
getandprintvalues.asp
 
Redigerat:
den här månaden har jag förbrukat 480 kwh. eldar med ved.. de måste va godkännt :)
 
obba skrev:
den här månaden har jag förbrukat 480 kwh. eldar med ved.. de måste va godkännt :)
totalt för hela huset??
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.