Hur länge klarar man av att få allt man behöver via solpaneler på taket?
funkar det alls på vintern? det gäller i Hälsingland just min fråga.
På sommarn borde man väl klara sig så det blir över då solen är uppe nästan dygnet runt här då.

Hur många behövs för en viss storlek på hus?

Huset har elvärme nu, (elpatron som värme vattnet som snurrar runt till elementen).

Kan man ändra vinkeln på dessa paneler när de är monterade eller förstör man någon koppling då? eftersom solen står i olika läge på sommar och vinter så behöver man väl vinkla upp panelerna en del på vintern för att få ut mest effekt?.
 
glömde skriva att det finns vedspis i huset också som vi har tänkt fortsätta använda, eller så skaffar i en kamin också som borde kunna kopplas till värmesystemet.
 
Ställ panelerna så att lutningen är bra på vintern. På sommaren räcker det ändå.
 
apersson850 skrev:
Ställ panelerna så att lutningen är bra på vintern. På sommaren räcker det ändå.

Hur stor del av värmen/varmvattnet kan jag få från solpanelerna på vintern?
 
Det beror förstås på hur stora paneler du har.
Jag tror jag hade två soldagar i januari och fem i februari, denna solfattiga vinter. Är det så blir det inte mycket, hur många paneler du än sätter upp.
 
Apersson: Hur har ditt system funkat i vinter under halvklara eller molniga dagar? Ger vakuumrören något då (indirekt strålning)? Eller är det så lite att cirkulationen inte går igång?
 
Skiner solen värmer det, kan man väl säga, under januari och februari. Då står solen så lågt, att det inte tåler mycket moln för att hindra cirkulationen. Mina paneler ligger på taket, som lutar 32°, så det är ju inte optimalt för dålig vintersol.

I mars har solen kommit upp såpass högt över himlen att det ger något även om det är disigt. Tunga regnmoln stänger av verksamheten även nu i april, men växlande molnighet, lite tunna moln osv ger fortfarande funktion. Halva effekten eller så, beroende på molnen.

Ibland blir det "stop-'n-go", dvs solinstrålningen är så klen att den inte räcker till för kontinuerlig pumpning. Temperaturen stiger, pumpen startar, temperaturen sjunker, pumpen stannar. Så kan det hålla på ibland. Förmodligen kunde jag lika gärna skickat in den elenergin, som går åt för att driva pumpen, på elpatronen då. Det är ju knappt att den hinner värma upp allt vattnet i rören ens.
Men automatiskt är det i alla fall.
 
OK, tack. Ska bli mycket intressant när jag väl får upp mina kommande 90 rör (kommer väl att täcka större delen av vårt lilla södertak) och se vad det ger. Man får väl börja föra statistik. Sen kan vi börja diskutera på "lika villkor" :)
 
Jag har en taksida på ca 60kvm i söderläge med 23 graders takvinkel. Är det optimalt för solslingor eller har jag för flack lutning?

 
En tumregel jag sett säger ungefär samma lutning som latituden. Ditt tak passar i så fall bra i södra Libyen.

Antingen får du resa solfångarna upp eller acceptera sämre utbyte. Vanligtvis rekommenderas inte att sätt upp något som lutar mindre än 30°.
 
erito skrev:
Jag har en taksida på ca 60kvm i söderläge med 23 graders takvinkel. Är det optimalt för solslingor eller har jag för flack lutning?
Jag har samma lutning, 23º, på mina solfångare. Från maj-september fungerar det bra, nästan för bra på sommaren.

Men under sen höst-vinter-tidig vår så skulle jag inte rekommendera den lutningen, den är för flack.
För min egen del kvittar det eftersom jag ändå inte kan utnyttja solen under tiden slutet av oktober till början på mars eftersom jag har ett skogsbeklätt berg som skuggar mina solfångare från solen under den tiden.

Men vill man utnyttja solenergin max under hela året så skall man nog följa apersson850:s tips enligt ovanstående inlägg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.