janwide
Har förstått att det mellan faserna är 400 V
Mellan fas och nolla 230 V
Men även mellan fas och jord är det 230 V

Om man av misstag kopplar en elektisk apparat mellan fas och jord (istället för till nollan).
Löser jordfelsbrytaren ut då?
Antar att den gör det, men är nyfiken av naturen :surprised:)
(Tänker dock inte testa.)
 
Ja det blir kortslutning och jordfelsbrytaren (och kanske) säkringen kommer att lösa.
Det blir alltså jordfel
 
Nu är inte el min gren. Men koppar du fas till jord kommer du ha strämförande jord. Vilket förhoppningsvis leder till att jordfelsbrytaren löser ut.

I trefas så har du 240v mellan fas och nolla. men mellan faserna har du 400v . I enfas har du 240v mellan fas och nolla.

Kan inte garantera säkerheten i mitt påstående då jag inte kan elektornik. Men det jag lärt mig i grundskolan torde var enligt ovan. Men jag har fått lära mig fel tidigare så jag låter sanningen vara osagd
 
janwide
Att jordfelsbrytaren löser ut verkar vara faktum. Men blir det verkligen kortslutning om man kopplar en apparat mellan fas och jord?
Att det kan vara farligt och att andra apparater i systemet kan bli strömförande har jag förstått men jag är inte säker på att säkringen går. (Därav är det en trygghet att ha jordfelsbrytare som tar hand om ev. sådana här misstag.)
Är jag ute och cyklar efter lördagsölen ? :p
 
Nej, kopplar du en apparat mellan fas och jord så är det inte en kortslutning och säkringen kommer inte att lösa ut. Men jordfelsbrytaren kommer att lösa ut.

Jordfelsbrytaren jämför hela tiden hur mycket ström som gå in i huset mot hur mycket ström som går ut ur huset på normala vägar. Om det då "saknas" ström så löser den ut.

Ifall en apparat då är kopplad mellan fas och jord, så mäts strömmen som går i fasen, emn efterssom inte motsvarande ström då kommr ttllbaka i nollan (den går ju ut via jord istället) så saknas strömmen och brytaren löser ut.

Man bör kanske tillägga att om dte är en apparat som drar mindre än 30 mA så löser jordfelsbrytaren inte ut.
 
janwide
Kanon. Då är det glasklart och jag kan äntligen gå och lägga mig d^_^b
 
Förtydliga lite. Om man inte har jordfelsbrytare så kommer säkringen garanterat lösa ut (i en korrekt anläggning).
Om man har jordfelsbrytare, kanske säkringen löser. Säkringen kanske är gammal och dålig?

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
Förtydliga lite. Om man inte har jordfelsbrytare så kommer säkringen garanterat lösa ut (i en korrekt anläggning).
Om man har jordfelsbrytare, kanske säkringen löser. Säkringen kanske är gammal och dålig?

//Patrik
Varför skulle säkringen lösa ut? Du har normal förbrukning i apparaten även om återledningen går via jordledningen istället för nollan.
En jordfelsbrytare är i princip en lindad ringkärna som ligger runt faser och nolla med jorden en annan väg. Så länge det går lika mycket ström i faserna och nollan så induceras inget till ringkärnan, men när man får obalans genom ett läckage till jord så får man ett magnetiskt flöde till ringen. Då ger det en ström i lindningen på kärnan och när den strömmen är tillräckligt stor slår brytaren ifrån.
 
Läste frågan fel. Missade att det sitter en apparat mellan fas-jord. Om man har jordfelsbrytare så löser den direkt. Om du inte har jordfelsbrytare så kommer apparaten fungera som vanligt. (nolla och jord är alltid sammankopplad någonstans).
 
spinout skrev:
Läste frågan fel. Missade att det sitter en apparat mellan fas-jord. Om man har jordfelsbrytare så löser den direkt. Om du inte har jordfelsbrytare så kommer apparaten fungera som vanligt. (nolla och jord är alltid sammankopplad någonstans).
Det kan ju också vara så att man har en jordad förlängningssladd (eller än värre en grenkontakt), som sitter i ett ojordat vägguttag. I så fall lär den felkopplade apparaten sannolikt inte fungera. Skulle sedan någon röra vid någon av alla apparater som sitter på samma grenkontakt, så får vi verkligen förlita oss på detta med "isolerad miljö":(....
 
spinout skrev:
Läste frågan fel. Missade att det sitter en apparat mellan fas-jord. Om man har jordfelsbrytare så löser den direkt. Om du inte har jordfelsbrytare så kommer apparaten fungera som vanligt. (nolla och jord är alltid sammankopplad någonstans).
Same mistake, ignorera det jag skrev.

//Patrik
 
305 skrev:
Det kan ju också vara så att man har en jordad förlängningssladd (eller än värre en grenkontakt), som sitter i ett ojordat vägguttag. I så fall lär den felkopplade apparaten sannolikt inte fungera. Skulle sedan någon röra vid någon av alla apparater som sitter på samma grenkontakt, så får vi verkligen förlita oss på detta med "isolerad miljö":(....
Eller hoppas på jfb.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.