Håller på att skrapa bort lite puts från en vägg i källaren där jag ska sätta kakel. Skrapar där jag tycker det känns som det skulle kunna vara lite fuktigt.
Dock så undrar jag en sak. Har börjat nere på väggen och skrapat. Men en bit upp så verkar det som om jag kommer till en skarv. Och i skarven så känns det som om det sitter någon papp eller något. Ser svart ut. Så nu måste jag stilla min nyfikenhet och fråga om det är så kallat Tjärpapp? Och sitter del mellan alla Byggsektioner i hela källarväggen?
Är källarväggen en hel stor klump eller är den murad i block?
Ledsen om jag ställer dumma frågor men vill gärna veta så att man ökar på sin kunnighet lite. :)
Tack på förhand!!
:)
Försöker skicka med en bild men osäker på om det funkar då jag skriver från mobilen.
 
Jag har också tjärrpapp under inneväggar i min källare. Det såg ut som om man la pappen på golvet och byggde väggen ovanpå. Pappen ska hindra fukten att vandra från golv och upp i väggarna. Om du hittade pappen högre upp så kanske någon har sänkt golvet i ditt hus för att få högre upp till tak?
gaia
 
Okej, tack för ditt svar, då är jag med på hur det funka. :) pappen börjar ca 2 decimeter upp på väggen. Verkar bara vara den biten upp som är lite väl mycket fuktig. Tänkte laga upp med betongspackel sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.