Har bytt panna och nu står pannan på tegelstenar direkt på betonggolvet i pannrummet.. det känns lite så där bra att hela pannans vikt "ca 400kg" på 4 tegelstenar så jag funderar på att forma runt stenarna och fylla upp med expanderbetong så man får en klack under hela pannan som det brukar vara..

Är inte så hemma på att gjuta...
Kan man blanda expanderbetong tillräckligt blaskig så att det bara går att hälla i formen?
Bör jag armera? är lite rädd för att borra i det befintliga golvet pga att jag vet att det går rör i golvet nånstans under pannan..
Räcker det med att jag formar, fyller upp till hälften med betong, petar i lite armering och häller i resten?
behöver man eftervattna expanderbetong så den inte stelnar för fort och spricker?
hur länge bör jag låta det brinna innan jag kan elda i pannan?

klacken blir ungefär 5cm tjock


Tack på förhand
 
Jag tror inte du behöver använda expanderbetong/bruk - har för mig det används för att undergjuta mot befintlig konstuktion eller som budget ankare för armeringsjärn o den kan nog inte lyfta din panna på dom små tassarna.

Tror du inte behöver göra ett smack egentligen - tänk bara vilken tyngd som vilar på den nedersta stenen i ett flervånings hus - din pannas vikt är en fis i rymden.

Men om...
Stenarna står på ojämt underlag o kan spricka av tyngden eller att pannans tass kan skära in i stenen o spräcka riskerar delarna att separera o flytta på sig - det kan bli dyrt. Det löser du med en ram av vanlig betong runtom så att de inte kan flytta på sig. Armering är ett måste med vanlig betong, jag skulle nog använda distanser som höjer upp armeringsjärnen från golvet - då kan man även enkelt bila bort plattan om man vill. Du gjuter allt i en omgång, sätt en bult i en slagborr/skruvdragare o kör den emot formen för att vibbra betongen o få ut luften.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.