Paul-Staffanstorp skrev:
Kan du förklara för mig och andra varför man ska lämna därhän vad man tjänat som anställd alltså ???
Tror du NÅGON överhuvudtaget skulle driva företag i detta landet om de tjänar betydligt sämre än att vara anställd och dessutom tvingas arbeta betydligt mycket mer...
Men hallå... :rolleyes:
Jag tror du missförstår mig, vad jag är ute efter är en lägstalön som man kan utgå ifrån, för att kunna räkna baklänges på debiteringen.

Man kanske inte ska räkna med meddellön eller vad du eller jag tjänar utan vad man faktiskt kan komma undan med som arbetsgivare.


Och även att man som företagare åtminstone inte säljer sig under lägstalönen för en arbetstagare.

förstår du hur jag tänker eller blev det kanske bara ännu luddigare av mitt försök till förklaring?
 
pappskallen skrev:
Jag tror du missförstår mig, vad jag är ute efter är en lägstalön som man kan utgå ifrån, för att kunna räkna baklänges på debiteringen.

Man kanske inte ska räkna med meddellön eller vad du eller jag tjänar utan vad man faktiskt kan komma undan med som arbetsgivare.


Och även att man som företagare åtminstone inte säljer sig under lägstalönen för en arbetstagare.

förstår du hur jag tänker eller blev det kanske bara ännu luddigare av mitt försök till förklaring?
Jo men det jag menar är ju att man som egenföretagare i branschen och med ex antal års erfarenhet inte ska behöva nöja sig med vad ingångslönen är för en 19 åring typ...
Då blir det ju fel att räkna med den siffran med kan jag tycka. :S

Men visst... jag förstår vad du syftar på... ;)
 
Mikael_L
bra-byggare skrev:
Antalet debiterbara timmar per år/månad behöver vi ha koll på också.
Och det kan vi inte "bestämma" så här.
Det skulle bli grovt generaliserande.

Det är nog rätt starkt branschberoende. En snickare som är duktig på att nosa upp längre uppdrag kan säkert rätt lätt komma upp i en täckningsgrad på minst 95% skulle jag gissa.
En elektriker eller rörmokare, som oftast har väldigt många och korta uppdrag får ju betydligt mer säljarbete, offertskrivning (ja jag vet, det var ju säljarbete det med) fakturaskrivning, mer bokföring och fler uppdragslösa mellanrum (då det förvisso går att skriva offerter och fakturor).
Men jag gissar att dessa yrkeskategorier kan anses ha lyckats bra om de når en debiteringsgrad på 80% (fortfarande oerhört mycket gissande från mig).
Men det går att delvis lösa med lite andra metoder också, t.ex. är det vanligt med en mindebitering, på säg 1 timme t.ex. Vilket ger lite plus i debiteringsnettot.

Allt detta styrs givetvis också i hög grad över hur driven och duktig man är på att planera och fylla ut extratid, hur känd och attraktiv man är som hantverkare och vilken affärsmodell man valt.

edit:
Just beläggningsgrader kan jag av naturliga skäl inte annat än grovt gissa. Sitter någon med lite hård fakta, egen erfarenhet eller statistik, typ så posta på.
 
Redigerat:
Paul-Staffanstorp skrev:
Jo men det jag menar är ju att man som egenföretagare i branschen och med ex antal års erfarenhet inte ska behöva nöja sig med vad ingångslönen är för en 19 åring typ...
Då blir det ju fel att räkna med den siffran med kan jag tycka. :S

Men visst... jag förstår vad du syftar på... ;)

Jooo, men för att förstå företag som använder priset som vapen i konkurrensen så tycker jag ändå att man får förutsätta att dom tar ut/betalar en "lägstalön" och det är den jag jagar.


Därav 114:-/h: Över 19 år och minst 12 mån. erfarenhet.
 
Redigerat:
Skulle man då som du pappskallen tänker debitera en viss summa för att kunna få en lön som motsvarar dessa 114:- /tim så blir det ju följande enligt den formidabla räknesnurran...

Med 2000 arbetstimmar (normal heltid) totalt varav 1400 debiteringsbara timmar så ska man behöva debitera 343:- /tim inkl. moms vilket är ganska långt från 200:- tycker jag... :rolleyes:

Dessutom är denna uträkning fortfarande baserad på MH´s påstådda omkostnader på 50000:- om året...

Om man dubblar dem så kommer man seriöst närmre sanningen... med 386:-/tim inkl. moms...

...och skulle man sedan vilja ha ut en rimlig lön på 24000:-/mån som en anställd med ens egna kvalifikationer innehar så landar debiteringen huxflux på 465:-/tim inkl. moms...
Alltså ruggigt nära Jens Hoffmanns uträkning... om man tar hänsyn till att han jämför med en anställd som har full täckning 2000 arbetade timmar medan man som egen oftast kanske inte har intäkter på mer än 1400 av de 2000 arbetade timmarna...


Problemet är bara det att jag tror att rent för många är rent för dåligt insatta i denna typ av räknesätt... :blushing:
 
A
Paul-Staffanstorp skrev:
Kan du förklara för mig och andra varför man ska lämna därhän vad man tjänat som anställd alltså ???
Tror du NÅGON överhuvudtaget skulle driva företag i detta landet om de tjänar betydligt sämre än att vara anställd och dessutom tvingas arbeta betydligt mycket mer...
Men hallå... :rolleyes:
Det finns många anledningar. Via företag kan få ut pengar på annat sätt än som löntagare. Man kan i aktiebolag ta ut aktieutdelning istället för lön. Företaget kan betala ens mobiltelefon och telefonabbonnemang i vissa fall, företaget kan betala bil som man kanske inte hade som anställd (mot förmånsbeskattning såklart), man kan maxa uttag av friskvårdsbidrag som man kanske inte fick som anställd, man kan köpa verktyg och annat på företaget som man annars kanske hade köpt privat, man kan ta lägre lön en tid för att bygga upp företaget istället och sedan t.ex. sälja företaget med annorlunda skatteeffekter än som löntagare, man kan i företaget betala in mer till sin pension än vad arbetsgivaren kanske gjorde när man var anställd och då slippa sätta av skattade pengar till pension. Detta var bara några anledningar som jag kom på bara sådär som kan motivera en lägre lön i från sitt eget företag jämfört med att vara anställd, alla lagliga. Sedan finns det en gråzon och därtill en zon som är olaglig, men som ändå ganska många rör sig i.


Lägg sedan till att möjligheten med att vara sin egen jämfört med att vara löneslav faktiskt kan vara värt att gå ner i lön för.
 
frean98 skrev:
Dom målare och snickare jag känner lever då rakt inte som några medelinkomsttagare. Bilar, båtar, motorcyklar, sommarställen, resor avlöser varandra. Hur bär dom sig åt? Vad är hemligheten? Berätta!
Jag vill också leva på det sättet som vanlig löntagare.
Finns många företagare som har vad som helst skrivet på sin firma......när det sen eventuellt går åt helvete så har dom inget kvar. Man måste förstå om en företagare verkligen "äger" allt sitt lyx eller om banken eller nått annat äger dom.

Måste ju bli slut på föreställningar om att företagare inom bygg debiterar massor och får allt i fickan och sen lever lyxliv. Det är få som "har" allt och av de som "har" allt är det ännu färre som verkligen äger grejerna personligen. Det är inte det glada 80-talet där "alla" gled omkring med en cheva van (bara det behövdes ju för mobiltele anläggningen då ju :D) bra löneförmåner för företag osv osv. Vi har genomgått en ekonomisk i början på 90-talet som förändrade en hel del för småföretagandet i landet, speciellt de som en gång kunde leva gott genom att skriva allt på firman, en hel del av dessa som sen gick i KK och fick lämna in bil, båt och hus.
 
Mikael_L skrev:
Och det kan vi inte "bestämma" så här.
Det skulle bli grovt generaliserande.

Det är nog rätt starkt branschberoende. En snickare som är duktig på att nosa upp längre uppdrag kan säkert rätt lätt komma upp i en täckningsgrad på minst 95% skulle jag gissa.
En elektriker eller rörmokare, som oftast har väldigt många och korta uppdrag får ju betydligt mer säljarbete, offertskrivning (ja jag vet, det var ju säljarbete det med) fakturaskrivning, mer bokföring och fler uppdragslösa mellanrum (då det förvisso går att skriva offerter och fakturor).
Men jag gissar att dessa yrkeskategorier kan anses ha lyckats bra om de når en debiteringsgrad på 80% (fortfarande oerhört mycket gissande från mig).
Men det går att delvis lösa med lite andra metoder också, t.ex. är det vanligt med en mindebitering, på säg 1 timme t.ex. Vilket ger lite plus i debiteringsnettot.

Allt detta styrs givetvis också i hög grad över hur driven och duktig man är på att planera och fylla ut extratid, hur känd och attraktiv man är som hantverkare och vilken affärsmodell man valt.

edit:
Just beläggningsgrader kan jag av naturliga skäl inte annat än grovt gissa. Sitter någon med lite hård fakta, egen erfarenhet eller statistik, typ så posta på.
Kan bara hålla med dig Mikael... detta är jättesvårt att ta fram en siffra på men jag tror ändå att det är den enda siffran jag upplevde att MH var inne på rätt spår med...

1400 av 2000 arbetade timmar tror jag för de flesta enmansföretagande hantverkare är ganska rimligt...

Men som du själv skriver så kan ju de som är på större projekt och byggen mycket enklare komma upp i full täckning på sina 2000 timmar...

MEN...

Då kan vi också säga en sak... att de som iaf jag känner till runt mitt närområde och som arbetar med den typen av arbeten... såsom mer ingående renoveringsarbeten i längre perioder på samma ställen eller monterar köksinredningar på stora byggen under längre perioder...
DE debiterar också betydligt lägre timpengar än de som är mer på servicedelen och kör på mindre arbeten.
 
bra-byggare skrev:
Jag blev ett tag sugen på att lägga upp en beräkning här på hur det ser ut om man har ett aktiebolag med dagens generösa utdelningsregler istället för att räkna på enskild firma som företagsform. Men eftersom jag tror att skulle siffrorna visa att det skulle fungera med låg timpenning så skulle hantverkarsidan genast höja omkostnaderna och minska antalet debiterbara timmar. Skulle siffrorna visa att det är omöjlig att få ihop det så skulle det andra lägret minska omkostnaderna och öka antalet debiterbara timmar.

Så det börjar kännas rätt meningslöst att räkna när målet flyttar på sig hela tiden efter varje inlägg som görs.
Min uträkning grundar sig på en egenföretagare med registrerat aktiebolag. Utdelning osv har ingen nytta av egentligen förän man säljer firman, pengar går tillbaka in i företaget eller så har man bildat ett holdinbolag, så visa det du vill visa för det kommer inte visa verkligeheten gällande den storra massan av egenföretagare inom bygg i alla fall.
 
Man ser oftast personalintensiva tjänsteföretag kalkylera med faktureringsgrad i spannet 60-80 procent. Det vill säga att företaget "investerar" 100 timmar för att kunna fakturera 60-80 betalda timmar.
 
Redigerat:
bra-byggare skrev:
Det finns många anledningar. Via företag kan få ut pengar på annat sätt än som löntagare. Man kan i aktiebolag ta ut aktieutdelning istället för lön. Företaget kan betala ens mobiltelefon och telefonabbonnemang i vissa fall, företaget kan betala bil som man kanske inte hade som anställd (mot förmånsbeskattning såklart), man kan maxa uttag av friskvårdsbidrag som man kanske inte fick som anställd, man kan köpa verktyg och annat på företaget som man annars kanske hade köpt privat, man kan ta lägre lön en tid för att bygga upp företaget istället och sedan t.ex. sälja företaget med annorlunda skatteeffekter än som löntagare, man kan i företaget betala in mer till sin pension än vad arbetsgivaren kanske gjorde när man var anställd och då slippa sätta av skattade pengar till pension. Detta var bara några anledningar som jag kom på bara sådär som kan motivera en lägre lön i från sitt eget företag jämfört med att vara anställd, alla lagliga. Sedan finns det en gråzon och därtill en zon som är olaglig, men som ändå ganska många rör sig i.


Lägg sedan till att möjligheten med att vara sin egen jämfört med att vara löneslav faktiskt kan vara värt att gå ner i lön för.
Visst... jag kan till viss del köpa ditt resonemang men merparten av egenföretagarna driver enskilda firmor och kan inte utnyttja merparten av det du nämner...
Samtidigt med en debitering på typ de 200:- i timmen som tagits upp och älts till leda nu så finns inte möjligheten att hålla sig med alla dessa saker du nämner... ;)
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Med 2000 arbetstimmar (normal heltid) totalt varav 1400 debiteringsbara timmar så ska man behöva debitera 343:- /tim inkl. moms vilket är ganska långt från 200:- tycker jag... :rolleyes:


... :blushing:

Jösses vad det smäller tråden även om vi inte är så många som diskuterar här.


Helt rätt Paul!! Precis vad jag ville komma till, skillnaden blir inte så stor om man lägger in en skälig (nåja) lön, utan det är när det lönedumpas eller fixas och trixas på något annat sätt man kan komma ner i 225 eller vad det nu var

Och det stämmer bra med mina erfarenheter: 350:-/h är ett MINIMUM för att bedriva en seriös hantverkarfirma.
 
pappskallen skrev:
Kan vi inte försöka enas om en lägstalön att utgå ifrån, annars blir resonemanget väldigt rörigt.

Att många hantverkare som kör under kollektivavtalen tjänar någonstans mellan 140-190:- i timman kan vi lämna därhän, men lägstalön.......

Har för mig (rätta mig gärna) att lägstalönen för utbildad personal är nånstans 100-110 kr/h. (har inte avtalet här och orkar inte googla)
Kan vi utgå någonstans i närheten av det?? så kan vi ju försöka resonera oss vidare från det.
Eller så utgår vi från den över hela landet sett medelhantverkaren (rörisen) som jag utgått ifrån i första inlägget :wow: både ålder, lön och antal år i yrket...i medel alltså ;)

Lägstalöner gäller ju personer med väldigt begränsad erfarenhet och blir ju inte rättvis.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Problemet är bara det att jag tror att rent för många är rent för dåligt insatta i denna typ av räknesätt... :blushing:

Detta här nämnde jag därför att det inte bara är en gång jag mött folk som påstår att hantverkarna tjänar sjukt mycket pengar när de får höra att debiteringen ofta är närmre 500:- /tim inkl. moms...

De har gladeligen inbillat sig att den femhundringen är att jämföra med vad de har i timmen före skatt...

De kan inte ens föreställa sig alla avgifter och omkostnader som försvinner från den där femhundringen och jag har vid ett par tillfällen fått rita upp det för dem för att de ska kunna förstå hur det fungerar...

Personligen tycker jag detta borde ingå i allmänbildningen i skolan men tydligen inte. :x
 
Mikael_L skrev:
Och det kan vi inte "bestämma" så här.
Det skulle bli grovt generaliserande.

Det är nog rätt starkt branschberoende. En snickare som är duktig på att nosa upp längre uppdrag kan säkert rätt lätt komma upp i en täckningsgrad på minst 95% skulle jag gissa.
En elektriker eller rörmokare, som oftast har väldigt många och korta uppdrag får ju betydligt mer säljarbete, offertskrivning (ja jag vet, det var ju säljarbete det med) fakturaskrivning, mer bokföring och fler uppdragslösa mellanrum (då det förvisso går att skriva offerter och fakturor).
Men jag gissar att dessa yrkeskategorier kan anses ha lyckats bra om de når en debiteringsgrad på 80% (fortfarande oerhört mycket gissande från mig).
Men det går att delvis lösa med lite andra metoder också, t.ex. är det vanligt med en mindebitering, på säg 1 timme t.ex. Vilket ger lite plus i debiteringsnettot.

Allt detta styrs givetvis också i hög grad över hur driven och duktig man är på att planera och fylla ut extratid, hur känd och attraktiv man är som hantverkare och vilken affärsmodell man valt.

edit:
Just beläggningsgrader kan jag av naturliga skäl inte annat än grovt gissa. Sitter någon med lite hård fakta, egen erfarenhet eller statistik, typ så posta på.
Bara att återgå till mitt första inlägg där just dessa bitar tas med i den form som det fungerar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.