Hej

sitter i lite funderar och så, vi har en Nibe Elpanna (EVC 13) och en täljstenskamin.
Just nu har jag alla element nästan på fullt. (4-5/5). Det jag inte vet är funktionen hos termostaterna som sitter monterad. De öppnar och stänger beroende på omgivningstemperaturen, men är de lika "känsliga" då de står på MAX ?

det jag undrar är, om jag höjer vattentemperaturen i pannan, vrider ner elementtermostaterna till ca 3. Är de då känsligare och stryper vattenflödet effektivare då vi eldar med kaminen ? eller fungerar det lika bra om de står på 5 (max) ? termostaterna i fråga är inte direkt nya, men är mer en generell fråga än just specifikt till mina termostater.

tanken är att spara energi, då när vi eldar får ca 26 - 30 grader i hallen (där den står).
men elpannan kanske drar mycket mer ström om man höjer vatten tempen ?

hoppas ni förstår hur jag menar och vad jag vill veta ;)
 
Om termostaterna fungerar som de skall borde du kunna skruva ner dem utan att höja framledningstemperaturen. Om pannan står inomhus har temperaturen på vattnet liten eller ingen påverkan på energiåtgången. Prova hur långt du kan skruva ner termostaterna innan det blir kallare i rummet. Sedan borde de stänga när kaminen värmt rummet.

Erik
 
så även om mina termostater står på tex. 3 så ska de vara helt öppna endå ?

om det spelar någon roll så är pannan styrd efter ute temperaturen....
 
nu har jag grejjat lite,

har vridit ner termostaterna på mina element till ungefär 3/5.. nu eldar vi i kaminen och nu upplevs elementen som kalla när man känner på dem.

då måste jag väl ha lyckats med det jag har varit ute efter ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.