Finns det någon som har installerat pelletspanna och hur mycket det kostar ungefär. Behöver värma upp ca 100 kvm, enplans och alternativet med pelletspanna verkar vara det vettigaste för mig. Råd, tack! Kanske ska tillägga att huset ej är byggt ännu utan bara finns i mitt huvud.
 
Våran Baxi multiheat (brännare, panna, förråd) i samma enhet kostade ca 45,000 om jag inte minns fel, sen är det ju en del material omkring.... annars är vi nöjda med pannan. kör den mot en 500l acc med elpatron..

Ett tips är att bygga ett stötte urtymme för bränslet med en gång...blir billigare i längden
 
Du kan nog räkna med ca 50000:- för panna o brännare..
Janfire kommer i höst med en ny panna o brännare (no hands) som kommer kosta 56000:-...
Den klarar om man att köra drygt 4 ton pellets mellan varje tillsyn (sotning) om man tar automatisk sotning.. ;D
Kommer väl kosta nån tusenlapp till om du vill automatiska sotningen..
 
2:an.. du menar väll att den klarar 4 ton mellan varje sotning om man tar automatisk ask tömmning.. ?
 
Janfires pannor idag har spaksotning.Man drar i en spak en gång i veckan,så är pannan sotad.Den nya Janfirepannan har automatisk spaksotning,alltså en motor som "drar i spaken",så det slipper man göra själv.Asktömning är en annan sak.Pannan har såpass stort askutrymme att den inte behöver tömmas oftare än 4 tons förbrukning.Dessutom är jag för mig att den också kan förses med automatisk asktömning.I annat fall så kan sotaren tömma pannan om man inte vill själv.
 
Tycker det låter väldigt dyrt. Är det någon idé att köpa begagnad olje-ved panna och tillägga med pelletsbrännare?
 
jovisst kan du det men då krävs antagligen ett större underhåll. tar du t.ex en ctc 1100 så krävs underhåll 1ggr/vecka, inte riktigt lämpad till pelletspanna.
Köper du en pelletspanna á modell idag så får du en mycket mer effektivare anläggning.
 
Å andra sidan får du en CTC1100 för ca 5000:- på blocket..

Sen tillkommer ju en brännare (ca 25000:- in installation) Samt installation av Pannan..

En pelletspanna kostar ju i dag ca 30 tusen.. så du sparar alltså in ca 25 tusen på att köpa en begg panna.. Dock blir det mera jobb.. bra att kunna åka på semester nån vecka utan att pannan ska stanna eller gå över till elpatron..
 
Räkna med 50 000:- och uppåt för panna + brännare + installation. Sen tillkommer ju givetvis kostnad för skorsten om du bygger nytt. Jag skulle då inte satsa på en begagnad panna när en ny kostar från knappa 20 000:-.
 
Per-Erik skrev:
2:an.. du menar väll att den klarar 4 ton mellan varje sotning om man tar automatisk ask tömmning.. ?
Nix.. Den har 120 liters askutrymme.. 8)
Men man måste även ta automatisk spaksotning..
 
Anncha skrev:
Tycker det låter väldigt dyrt. Är det någon idé att köpa begagnad olje-ved panna och tillägga med pelletsbrännare?
De skulle va en vedpanna då.. Men en hyfsat ny begagnad panna blir inte så mycket billigare så de är inte så optimalt.. Mitt råd är att satsa på en ny du har igen de..
 
Jag hade inte i nuläget anskaffa accumolatortank! hur tror du att den funkar utan tank.har även en 9 kw elpatron i pannan.Vad har ni för skorsten och hur ofta askar ni ur denna.
Detta gäller Baxi Multiheat 1,5 skall inom kort instaleras
för spannmålseldning
 
Vad säger ni om NIBE ATTACK? Funderar på att byta ut min gamla Parca panna från 1953 till en sådan med pellets, och elpatron!
Priset verkar ju överkomligt! 15-19000:-
fast installationen blir väl dyr?!?! :-/
 
kreidler skrev:
Vad säger ni om NIBE ATTACK? Funderar på att byta ut min gamla Parca panna från 1953 till en sådan med pellets, och elpatron!
Priset verkar ju överkomligt! 15-19000:-
fast installationen blir väl dyr?!?! :-/
Ta hellre en nibe pellux.. Rek list pris 21600:- men din vvsbutik 19600:-
 
Har precis köpt en kombinerad spannmåls och pelletspanna med veckoförråd för 28000 ;D visserligen från polen men med svensk återförsäljare och två års garanti!
Pratade med min vvs-are och han ville ha tolv tusen för att installera den så nu gör jag det själv... lite tricksande men det går :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.