Jag och min familj är i begrepp att bli inlösta under 2011. Vi tvingas därmed bort från vårt hus eftersom kommunen ska satsa på ett industri- och logistikområde istället.

Under sommaren stundar en värdering från oberoende part. Kommunen har föreslagit fem olika värderingsmän inom vårt närområde.
Tänkte höra om någon haft att göra med någon av dessa eller hört något positivt eller negativt i samband med deras yrkesutövning?

Peter Karlsson, Värderingsinstitutet Mellansverige AB
Åke Larsson, Åke Larsson Fastighetskonsult AB
Malin Åhman, Värderingsinstitutet Södra Norrland AB
Maria Sundkvist, NAI Svefa
Katrine Åberg, NAI Svefa

Har provat att söka informationen via nätet men upptäckt att det är svårt att få fram uppgifter om ovanstående värderingsmän.

Tack på förhand!
 
Du kan ju kolla på de företagen hur de går och vilka som är befattningshavare mm på www.allabolag.se
 
Jag skulle ha anlitat 2 st även om jag måste betala den ena själv.....
 
Jag skulle väl snarare ställa mig frågan om det är någon som har lokal kunskap?
 
Jag har personligen varit inblandade i ett antal arvsskiften med fastigheter inblandade och flera delägare. Vi har ALLTID använt TRE oberoende värderingsmän. Har du två så som kommer fram till olika så vet du ju ändå inte vilken som känns mest rätt. Har du tre så är det lättare att känna var värdet bör ligga.

En värdering bör kosta i trakten av 3000kr så varför snåla?

Sen kanske en mäklarvärdering kunde vara intressant också eftersom det kan skilja gentemot en värderingsman. Min erfarenhet är att mäklarna ligger högre i värde. Värderingemännens värdering är ofta lite försiktigare eftersom dom alltid ger ett skriftligt värde som ska kunna godtas av alla, såväl staten, ägare, banker osv

I de fastighetsvärderingar vi gjorde (I Norrland) så kunde tex ett hus värderas till allt mellan 275 och 425 vilket är en milsvid skillnad procentuellt!
 
Värderingsmän certifieras av samfundet för fastighetsekonomi. Den/de värderingsmän som anlitas bör vara ceritfierade av SFF, och med rätt typ av certifiering. Jag skulle tro att alla är kompetenta baserat på vilka företag de jobbar åt.

Jag tycker också att du ska ha en värderingsman som du själv har anlitat. Inte bara för att göra en egen värdering utan också för att granska de övriga värderingsmännens rapporter. I en förhandlingssituation som denna så kan man mycket väl ifrågasätta och diskutera olika antanganden och förutsättningar som ligger till grund för en värdering.

Fastighetsvärdering är ingen exakt vetenskap. Speciellt inte småhus och i synnerhet inte i inlösensituationer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.