Har just låtit riva upp hela husgruden då den var möglig. Inte så där jätteangripen med svampar etc men rutten, bärkraften borta, missfärgad, tvungen att byta ut helt enkelt.
Jag har nu ett schysst berg av stockar och plank på gården. Frågan är om jag ska elda upp allt i en enda majbrasa eller hugga upp det hela och ha "gratis" värme under en ganska ansenlig tid ? eller det farligt att elda den "smittade" veden? Sprider jag den i resten av huset? Blir inhomhus luften farlig att andas? någon som vet?
 
Jag hade inte släpat det till soptippen (eftersom hanteringen är jobbig).
Elda upp det på plats om det går.

Beror såklart på mängden...
 
Jätteuselt brännvärde i gamla plankor , du får en massa
arbete för lite uppvärmning ....bränn högen utomhus .
 
Kanske räddningstjänsten vill hjälpa till?

Brandmän har ju förkärlek till eld ;)
 
vänta bara om du eldar upp det utomhus att vinden ligger på åt rätt håll. Mot någon granne som har tvätten hängande ute.
 
Vad har du att elda i?
Om du ska ha in veden i huset så kanske det inte är så lämpligt.
Har du separat pannrum ser jag inga större hinder.

Om du skall göra en stor brasa är det en bra ide att inte elda allt på en gång, blir en jäkla brasa då, lägg på lite i taget...
 
Förruttnelsen är väl en långsam förbränning så om det gått långt så är det lite brännvärde kvar, elda det inte i pannan när det behövs mycket värme, vänta till senare och varmare väderlek.

Protte
 
Jag tycker du ska göra ved av det !
Ha vedkorgar redo och bär in då du eldar om du är rädd för möglet .
Det är ju gratis ved och vad spelar det för roll om veden är kall då du bär in den ?
Den är ju gratis ellerhur d^_^b
 
jag är lite inne på senaste inlägget från Gulf. Bränvärde, utseende, jobb spelar ingen roll, frågan är bara det är farligt, dåligt
 
Jag hade hejdlöst eldat med det. Men jag har ett separat pannhus, är lite osäker på om jag hade burit in det i huset
 
Gorson . Bjälkar är oftast av gran och brinner mycket rent och fint .
Rent ruttet virken det sämsta kan man ju kasera allt annat skulle jag ha eldat absolut !
Bra för miljon energin kommer till nytta i stället för att du ska köra det på nån tipp och ödsla energi på att bli av med det ;)
Bär in vedkorgen då du har eld i din anläggning så spelar det väll ingen roll .
Är väll onödigt att ha en vedkorg inne x antal timmar med mögel om du inte eldar :)
Bara veden är torr spelar inte möglet någon roll vad anbelangar förbränningen .
Torr ved är det viktigaste ;)
 
Just det, glömde svara på dej viktigaste frågan. Det är alltså ingen panna utan en öppen eldstad. Visserligen värmer man ju upp huset men i princip är det trivseleldning i en helt öppen eldstad.
 
Granved smäller och sprakar mycket och sprätter glöd . Om det nu är gran då
Men fura sprätter lite den med . Du bör minst ha ett galler då eller sätta i en insatts ;)
Har man väl en kamin insatts eller åtminstånde gnistgaller så sprakar granved så hemtrevligt ! eldar ca 90 % barrved själv i kamin :)
 
Självklart ska du elda. Vi eldar allt rivningsvirke som bli här när vi renoverar. Denna vinter har vi t.ex värmt köksspisen med gammalt virke från trossbottnarna som vi rev upp i höstas.
Så länge det inte handlar om äkta hussvamp så ska du ta vara på veden. Om det är lite mögligt spelar ingen roll...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.