Vår grundentreprenör ringde min man precis och vill höja marken under plattan, gärna 50 cm (jag vet inte riktigt varför men det skulle vara bättre för oss också!) och får inte tag på ngn på kommunen.
Jag ringde själv och de två jag sökte är borta och åter måndag/tisdag, vår entreprenör behöver besked måndag...

Någon som vet om man kan höja något alls utan att ha lov på det? På kommunen lät det som vi behövde söka om bygglovet... Om jag läser på kommunens hemsida så låter det som att man kan få höja marken utan marklov upp till en halvmeter, gäller detsamma för nybyggnation? Troligtvis inte...

Kommer såklart ringa igen på måndag men skulle vara kul om ngn här har erfarenhet eller råd att ge :)
 
En halvmeter är mycket utan att ens prata med dom. Men pratar ni med dom så går det säkert bra.
 
Man kan ju gissa på att det kommer bli en dyrare grund.
 
Hemmakatten
Exakt VARFÖR vill grundentreprenören höja plattan? Man kan eventuellt tänka sig att entreprenören vill göra det för att det är enklare och billigare för honom och inte nödvändigtvis bättre för er, framförallt om ni har ett fast pris på grunden.

En annan viktig aspekt är hur det estetiskt kommer att se ut om huset ligger på en egen "platå//kulle" jämfört med den omgivande marken/naturen.
 
Kolla med kommunen först, +höjden står på bygglovet och det är inte alls säkert att du får ändra den oavsett vad markfirman säger. Sen skulle det vara kul att höra orsaken..... :)
 
Hemmakatten skrev:
Exakt VARFÖR vill grundentreprenören höja plattan?

En annan viktig aspekt är hur det estetiskt kommer att se ut om huset ligger på en egen "platå//kulle" jämfört med den omgivande marken/naturen.

Ja varför vill entrepenören höja?

Sedan är det väl inte säkert att huset kommer på en kulle, det kan vara så att det står i en grop nu och då får man problem med dränering och fukt och elände.

Men som sagt, varför och vad säger byggnadskontoret.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.