Jag har ett rör under diskbänken från blandaren i köket där diskmaskinen sitter, Nu behöver jag en t-koppling på detta röret för att koppla på ännu en maskin (espressomaskin). Jag har inga problem med att göra det själv men undrar såklart om det är ok (försäkringsmässigt).

Ringde folksam och de hänvisade mig till en sida där allt verkade behöva göras av certifierade yrkesmän.
 
Krilleman
Diskmaskin:
Kravet är att du SKA kunna stänga av vattnet ovan diskbänk, har man inte korrekt blandare för endamålet så får man koppla in en separat avstägning.

Vad det gäller inkoppling av fler maskiner på den avstägningen skulle jag spontant säga att det är ok, du har ju fortfarande funktionen med avstägning åtkommlig ovan diskbänk. Glöm inte stödhylsa på 10mm blandarröret bara! Men jag har ingen text som stöder det. Någon annan kanske har info?!
 
Tack för snabbt svar!
Avstängning har jag redan idag på blandaren (till det röret), får kolla detta med stödhylsa, frågan är bara om det är ok, att göra det själv.
 
Den tråden hänvisar till sakertvatten där jag varit och spanat tidigare. Vet inte om jag bara är otroligt korkad, men jag hittar bara info om att man måste vara certifierad etc. för att göra installationer. När det gäller kakling etc så är det ju ok att göra det så länge det är fackmannamässigt utfört. Som jag förstått det gäller även detta el, men rör verkar kräva en 4årig teknisk och sen raketforskarprogrammet för att försäkringen ska gälla.
 
Vatten får du koppla själv om installationen blir fackmannamässigt utförd, klämringskopplingar är inte direkt någon raketforskning så kör på säger jag.
 
Du får koppla allt vatten själv. DEt fixar du
Det finns inget krav på att ha avstängningen ovan bänk, bara lättåtkomligt men det spelar ju ingen roll i ditt fall nu.
 
Jepp, blir att handla alla grejer imorrn och installera. Tack för era svar!
 
krilleman_215 skrev:
Diskmaskin:
Kravet är att du SKA kunna stänga av vattnet ovan diskbänk
Jag antar att du syftar på det som står som "allmänt råd" under 6:625 I BBR där det står att de "bör förses med avstängningsventiler som är synliga och lätt åtkomliga"

Dels är det ett råd dels står det bör och inte ska. :p

Vill inte bråka med dig för du är säkert vettig men rätt ska var rätt ;)

http://www.boverket.se/Global/Webbo.../BBR_15/BBR_avsnitt6_hygien_halsa_o_miljo.pdf
 
Enligt säker vatten SKA den sitta ovan bänk.
 
Jenzza skrev:
Enligt säker vatten SKA den sitta ovan bänk.
Ska vi vara petiga nu så hänvisar du till branschregler för vvs och vad som gäller för anslutna företag som är certifierade och ska då följa detta. Men jag tycket väl att det är en bra lösning att alltid installera en blandare som har avstängning för diskmaskin.
När det gäller andra maskiner än diskmaskin som i detta fallet en espressomaskin så gäller endast att "ha en lätt åtkomlig avstängningsventil", dvs en ventil under diskbänken är en bra lösning om du ska följa "säkert vatten" eller som TS gör kopplar den via diskmaskinavstängningen.
 
AndersS skrev:
När det gäller andra maskiner än diskmaskin som i detta fallet en espressomaskin så gäller endast att "ha en lätt åtkomlig avstängningsventil", dvs en ventil under diskbänken är en bra lösning om du ska följa "säkert vatten" eller som TS gör kopplar den via diskmaskinavstängningen.
Ja det blir ju samma för mig, eftersom jag kopplar ett T på röret som kommer från avstängningen (blandaren).

Grymt att få lite info när man är osäker på vad som gäller. Idag ska är kopplas, borras och sågas ;)
 
Det blev lite meck med att få till kopplingen då rören från blandaren är 10, och t-kopplingen jag behövde är en 12a. Fast med några förminskare fick jag till slut sakerna på plats.

Så nu sitter allt vatten inkopplat till både disk och espressomaskin.

Nu till nästa fråga. :)

Espressomaskinen behöver kopplas på avloppet också, och idag har jag en sån här: http://www.k-rauta.se/vvs_3764.htm där diskamskinen är ansluten på y-kopplingen. Nu vill jag koppla på espressomaskinens avlopp också, och enda stället jag kommer till är på y-et. Resten av vattenlåset och rören är i princip rökta då det inte finns mer plats där (kan ta en bild sen). Glad i hågen försökte jag hitta ännu en y-koppling som skulle passa på "avstickaren" från stammen, men Hornbach hade ingenting som verkade funka (om det inte skulle bli en massa metalkopplingar för att lösa det). Så vem kan tänkas ha en gängad y-koppling för denna dimension? Eller har ni några andra bra tips?
 
avstängning skall finnas uppe på bänk eller tex framdragen i framkant i skåp dvs lättåtkomlig. Inget krav eller lagtext utan har inte detta utförts får man ingen eller reducerad ersättning från försäkringsbolaget vid eventuell skada. kranen skall alltid vara stängd när man åker hemifrån.
 
tessa81 skrev:
avstängning skall finnas uppe på bänk eller tex framdragen i framkant i skåp dvs lättåtkomlig. Inget krav eller lagtext utan har inte detta utförts får man ingen eller reducerad ersättning från försäkringsbolaget vid eventuell skada. kranen skall alltid vara stängd när man åker hemifrån.
Läs hela tråden så får du svaret vad som gäller........ och skillnad mellan diskmaskin och annan typ av vattenansluten köksutrustning som TS hade i detta fallet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.