En del hustillverkare har inkluderat även utvändig målning, ex. vis Värsåsvillan. Man kalkylerar med cirka 100.000 kr för utvändig målning av huset Villa Varnhem som ett exempel. Någon som kan ge lite input vad det kostar att ta in egen entreprenad på att måla ett 2-plans hus på cirka 180 kvm bostadsyta? Borde väl inte kosta 100.000 kr?
 
Tror att 100.000 kr är ett ganska rimligt pris men ta in flera offerter från olika målare.
 
Vi ska måla vårt nybyggda hus i vår. Grund + två strykningar, 1 1/2 planshus ca 190 kvm. kostnad 89.000 i Stockholm.

Så 100.000 stämmer bra som kalkyl.(fick en andra offert som slutade över 250.000 så det lönar sig som vanligt att ta in fler offerter)
 
Målade om mitt hus i somras. Kostade kanske 13-14.000 kr. Men då slapp jag en grundstrykning på större delen eftersom jag målade på eterniten. Men alla knutar och foder sattes nya så de fick grundmålas. Det lönar sig alltså att göra det själv. Men varmt var det och långa dagar med pensel i hand blev det. :)
 
  • Gilla
Andreasostman
  • Laddar…
Tack för input. 100.000 kr känns ju mycket, men färg är ju inte gratis heller och sen måste man ju räkna att antagligen hyra en skylift om man ska måla själv. Inget som man kan få ROT avdrag på heller antar jag? (säkert dum fråga, vet inte ens om ROT avdragen finns kvar i år eller nästa år...sorry)
 
ROT gäller bara hus över 5 år, (renovering, ombyggnad, tillbyggnad...)
 
Om ni väljer att måla själva, kan ni då utnyttja ställningarna som ändå behövs vid husmonteringen? Vi grundmålade huset när ställningarna var uppe vid husmonteringen och färdigmålade med hjälp av en skylift. Färgen kostar naturligtvis, men det är bara en bråkdel av totalkostnaden, så vill/kan ni göra en hel del själv så kan ni spara rätt mycket pengar och lägga det på annat istället.
 
Jag hade absolut målat själv och sparat ca 90 000 kr. Lägg en del av pengarna på något riktigt kul så blir det mindre tråkigt att stå och stryka färg några dagar. Jag har beräknat 5000 kr för materialet till mitt hus inkl egenbyggd ställning . 20 liter grundfärg, 40 liter fasadfärg, 10 liter sockelfärg 15 liter övrig färg. (har bra rabatt) Priserna på detta vet jag men sen kan jag ha glömt en massa annat eftersom jag inte gjort en 100% kalkyl ännu.
 
Jo måla själv är ett alternativ. Kommer antagligen få huset klart i början på vintern/före jul nångång, så målning blir ju inte aktuellt förrän våren/sommaren 2012. Kan tyvärr av detta skäl ej använda ställningarna utan måste nog räkna med att isåfall hyra en skylift. Eller så gör jag en kompromiss och målar undervåningen själv och anlitar hjälp för övervåningen :) gillar nämligen inte så mycket höjder ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.