Hur gör man en gjutform till vanliga 40 x 40 cementplattor? kan man gjuta dessa själv och få alla att se likadana ut? Behöver lite udda storlekar och forn runt en pool, tanken slog mig att gjuta dessa själv. Hur går jag tillväga?
 
Helst en formplywood sedan 2 fasta och 2 lösa (skruvade) reglar så det blir ett utrymme 40x40 som du fyller med betong och stöter och skakar ihop, armering finns inte i köpisplattor så med rätt betong så behöver inte du det heller.

Protte
 
Tack till både trådskaparen och prototypen - har precis gått i samma tankar själv.

/Jörgen
 
Plattor som du köper är normalt gjutna med högt tryck. Vet inte exakt hur det funkar men har läst att de pressar formen med typ 100 ton. Antar att det bara är ett tillfälligt tryck, knappast något under hela härdningstiden.

Det skall göra dem mer tåliga.
 
När plattorna tas ur formen har jag någon gång sett att de ställs på kant för att sluttorka. Vet dock inte hur viktigt detta är, men spar ju samtidigt plats.
 
Fabriksgjutna är gjorda av så torr betong att de genast kan tas ur formen så då behövs nog att de pressas för att få bort alla luftblåsor.

Betong ska aldrig snabbtorka så att trava dem på hög dagen efter är nog inte fel och att vattna på dagligen.

Protte
 
Kan man gjuta större på plats, typ 1 x 1 meter? Kan ju gjuta en varje kväll, blir nog bättre än att lägga plattor. Kan ju padda hela makadamytan på en gång och forma en fyrkant och bygga på med 3 sidor dagen efter. Då kan man ju armera varje "platta" för sig. De jag funderar på att gjuta själv är de jag skall ha runt poolen, 20 000:- för lite sten är inte OK för min plånbok!
 
Jag har gjutit mycket plattor själv i massa olika dimensioner. Gjuter själv för att jag tycker det håller bättre (armerar alltid), man kan få vilka dimensioner man vill, blir snyggare generellt och så brukar jag slipa dem med diamantslip vilket inte går med de köpta som är för porösa.

Min standardplatta brukar jag göra 40x40 cm precis som du tänkte, bygger en ram av 45x45mm reglar som jag sedan skruvar ner på formplywood (vanlig plywood och även spån går bra men de klarar inte lika många gjutningar). Gjuter alltid med grov- eller finbetong. Klipper sedan ut och lägger i armeringsmatta, om jag kommer ihåg det så oljar jag formen med vanlig matolja så släpper plattorna lättare. Brukar dra av ytan med en stålskånska samt göra svag lutning från mitten så att vattnet rinner av, det är alltså denna ytan som är ovansidan, jag vänder inte dem. De brukar få torka med plast över i 3 dagar när det är 20 grader varmt, med eftervattning varje dag innan jag formriver. Vill du ha fasade kanter direkt får du stryka latexfog eller silikon i kanterna på formen, jag brukar fasa med vinkelslip efteråt. Sedan brukar jag diamanslipa vissa plattor när de torkat ut helt.

Skall du gjuta 1x1 meter stora plattor så bör du nog gå upp i tjocklek lite till minst 6-8 cm och ha både armeringsmatta och ett par grövre armeringjärn i annars kommer den spricka om man hoppar på den. Skall du gjuta mycket så beställ en storsäck på 1 ton med torrbruk för det blir smidigare tycker jag, bara att skotta in i betongblandaren. Det kommer gå åt cirka 160 kg torrbruk till en 100x100x8 cm platta.

Tyvärr måste jag meddela att det inte blir billigare att gjuta själv när man räknar in allt (betong, reglar, skruv formplywood, armering, verktyg och tiden) om man jämför med de billigaste betongplattorna man kan köpa på vanliga bygghandlar, men man får garanterat unika plattor som håller längre än de köpta.
 
  • Gilla
TickyNucker
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.