Hej alla kunniga..nu behöver jag lite hjälp ifrån er.

Vi ska fixa till under huset. Börjar få problem med fukt och lukt så nu ska det fixas före det blir ett redigt problem.

Krypgrund, ca 60cm hög. ca. 10 luftluckor. Plastmatta finns, men med sand över och under och ligger ca. 20cm ifrån grunden  :-? Det va väl så dom gjorde på 70-talet. Bra vi blir klokare med åren  ;)

Dränerad runt halva huset -98. Före vi köpte så jag har ingen aning varför inte hela. Kanske man inte måste?...

Har kollat avfuktare, sorbitionavfuktare, tryggvakt, varmgrund..timmar på olika forum..rätt trött på`t nu. Blir inte klok på vad som är den absolut bästa lösning.
Ekonomi är inte en fråga änn så länge.

Så vad tycker ni är den ultimata grej att göra för en krypgrund?
 
 
Du måste tillföra värme i din grund för att torka ut din fukt och därmed tar bort din lukt.
Lukten kommer av att micro organismer har en avföring och det är den som luktar.
Stänga de flesta ventiler och blåsa varm luft in i grunden.
 
Mjo men det vet jag..

Men nu frågar jag på vilket sätt är bäst om man ska göra det ordentligt.

Värmeisolera grunden med tex. Isodrän? Värmeslingor i marken? Tryggvakt?
Bygga om hela grunden på ett smartare sätt.

En avfuktare fixar inget problem. Tar du den bort kommer det tillbaks.
Drar inte mycket el och inte stör den mycket heller, men tycker endå man kan göra nåt så man tar hand om problemet ordentlig.
 
Demi skrev:
Mjo men det vet jag..

Men nu frågar jag på vilket sätt är bäst om man ska göra det ordentligt.

Värmeisolera grunden med tex. Isodrän? Värmeslingor i marken? Tryggvakt?
Bygga om hela grunden på ett smartare sätt.

En avfuktare fixar inget problem. Tar du den bort kommer det tillbaks.
Drar inte mycket el och inte stör den mycket heller, men tycker endå man kan göra nåt så man tar hand om problemet ordentlig.
Håller själv på med min krypgrund valde Munters Homedry 11 Y, den kostar 12975:- istället för den offert jag fick av Anticimex på 40.000:-
dessutom har deras avfuktare dålig verkningsgrad,högljudd m.m
under 15 grader ute så försämras verkningsgraden avsevärt. medans munters funkar från -20 till +40 grader. Svenska Armen använder Munters grejer för att ta bort fukt från bergen där de förvarar deras vapen,ammo,sprängämne, så det är inga dåliga saker.

Gjort så här:
bytt plasten som låg där nere, eftersom den plast som låg där kan ej ha blivit godgänd, va ingen Riktig fuktighetsbeständig plast, köpte Triofol istället, tog bort all sand eller rättare sagt tog bort den gamla plasten så att den sanden som låg överst kom under plasten istället, och tätade skarvarna med silvertape håller på att dra el ner till grunden och sist av allt ska jag täta alla gluggar.

det enda du behöver köpa till är:
* Silvertape
* Spirorör 100mm 2 st 3m längder
slang klämma för 100mm rör
* två lsangklämmor för 60mm rör
* fogskum

min nota slutade på 16.0000:- istället för 40.000kr

en vän till mig har gjort detta och använder den sorbtionsavfuktaren och den funkar klockrent, t om fått varmare golv. det den drar i ström får du tillbaka genom varmare golv

han hade denna månaden 492 förbrukade Kwh, inte mycket så då kan du förstå hur lite den dra.

hör av dig om du vill ha mer igående tips.

hjälper dig gärna

Vad är det för mening att sitta inne med mass info & kunskap om man inte kan lära vidare?
 
Tack Christian.
Ska titta lite på det och fråge viss jag undrar över nåt.

Jag skriver om lite tror jag..

Tänk dig att du ska bygga ett hus i dag,
Ett-plans hus på torpargrund utan platta..

Hur gör du då? Vad tycker du är bästa sätt att ta hand om marken?
Sätter du dit en avfuktare direkt eller bygger du så att du slipper det?

Jag kan inte tänka mig att nån sätter dit en avfuktare när det måste finnas ett bättre sätt att ta hand om marken.

Eller har jag fel?
 
hej!

hade jag byggt idag så hade byggt med gjuten platta, och haft en bra och ordentlig dränering runt huset, hade skippat allt som har emd torpargrund & krypgrund.

Att de bygger hus idag med torpargrund och krypgrund är för mig helt ofattbart när det flesta vet om vad som händer där enre efter ett antal år, men som sagt att bygga hus på krypgrund är det billigaste och enklaste att bygga hus idag, och eftersom folk bygger hus som aldrig förr, så blir det ju oftast det enkla och snabbaste sättet.

låter bra, kolla upp den Homedry, innan du tar och bestämmer dig för en avfuktare som är 3 ggr så dyr, den homedry är ett gör-det-själv kit.
Bättre att lägga ut 16.000kr än 40.000kr, en kompis fick dyrt erfara det, hans krypgrund såg bedrövlig ut kostade honom 100.000:- att renovera, så då känns inte 16.000kr så farligt att lägga ut som förebyggande åtgärd.
 
Sitter precis själv mitt uppe i en sanering av torpargrund där det kommer att sättas in en Anticimex avfuktare för pengarna nämnda ovan. Dock är det inte jag som betalar det utan säljaren av huset då detta blev en överens kommelse.

Vi har tagit bort bottenmaterialet i grunden med en sugningsbil.. .där materialet bestod av jord, gamal brädor, trasiga porslinsgrejor och diverse löv och små skelett. Detta är alltså borttaget och bytt till kapilärbrytande material som anticimex kom och sprutade in.. makadam blev det tror jag. Tror dem sög ur ca 20 cm.

Nästa vecka skall dem komma och lägga plast över grunden och sedan installera avfuktaren.

MEN... enligt byggnadsvårdcentrum i NÄÄS samt snickaren vi har på att byta rötskadat bjälklag och trossbotten.. är luftavfuktare inte nödvändigt i många lägen. Dem anser att om man får torrt i grunden och ser till att ta bort källan till fukten (dränera ordentligt och leda bort dagvatten) skall inte avfuktare behövas.

Eftersom jag ändå inte står för kostnaden för luftavfuktaren tänker jag heller inte säga nej till den. Men om det visar sig att den låter mycket samt drar mycket ström .. så kanske jag får byta eller stänga av den bord eju bara vara att sätta in en fuktmätare och stänga av för att se om det verkligen behövs eller inte.

Totala kostnaden som säljaren får stå för i detat läget kommer nog att ligga runt dryga 100 000 kan jag tro då all trossbotten samt isolering var tvungen att bytas ut.. plus att bjälkar i ett rum var förstörd , samt syll... och för att ta bort detta måste man riva upp alla golv så... ja.. det blir dyra saker om man inte förebygger

 
låter bra att säljaren står för detta, själv har jag inget skadat i grunden, uatn detta är ren förebyggande åtgärd.

Jag har prutat till mig en trådlös hygrometer som jag kan avläsa tempen och fuktigheten alltså RF i grunden inne från huset. Kan även ta med mig innerdelen och lägga i mina vänners grunder för att visa dem hur det står till i deras.

Dina snickare har lite fel i det dem säger. Eftersom man har ventiler(kattgluggar) så kommer ju den varma luften utifrån in i grunden, och alla vet vad som händer när varm luft möter kall eller tvärtom, det bildas kondens. sen kan man inte bara täppa igen gluggarna för det blir inte mycket bättre, tack vare då försvinner udnertrycket i huset som gör att du inte får in den dåliga lukten inne i huset och dels "byter" luft i grunden. och för den delen så kommer det alltig fukt udnerifrån, och där hjälper ingen dränering.

Bästa är att lägga ut ålderbeständig bygg folie 0,2mm tjock, täta gluggarna med fogskum och ha en avfuktare som går på hygrostat, alltså går den bara när den behöver det, och givetvis ta bort allt organiskt matrial från grunden, jag hade oxå mycket sand i min, men valde istället för att transportera bort den, att ha den under plasten och behöll lite för att hålla själva plasten på plats.

trygghetsvakten kan vara bra i sig, men ibland hjälper det inte att bara värma upp luften där nere, varm luft klarar att transportera mer fukt än kall, men man ska ju iofs täta gluggarna även där, men då finns som sagt stor risk att lukten tränger upp i huset, och du får en doft som luktar som en jordkällare inne i huset.

läs mitt förra ang min väns elräkning så förstår du hur lite den drar 492Kwh på en månad för HELA HUSET!! inte enbart från den. hör med Anticimex vad den tar i Kw
 
nulldotnet skrev:
Anticimex själva uppger att deras pryl drar 250kWh per månad i snitt, dvs ca 3000 kr per år. Jag tycker det är dyrt och valde bl a därför trygghetsvakten. Det där med dofter tycker jag verkar konstigt, när grunden är torr så doftar den ju inget. Min grund doftar inte alls sedan några månader efter det att jag installerade trygghetsvakten.
ok,låter bra.

Men som jag skrev så beror det på vad du har för grund m.m

har du kollat fuktigehets nivån i din sen du installerade den?
Har läst en hel del sidor om trygghetsvakten, både bra och dåliga.
men jag blev osäker, och jag är sån att jag kör på det som känns rätt :)


inne på detta forum http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?board=3.0
kan man läs mer om krygrunder, och vilka åtgärder så här skrev en som är jävligt dukitg inom området:
Min bestämda uppfattning när det gäller "krypgrundsvård" är att man inte skall ha trygghetsvakten eller kondensavfuktare om man INTE har helt rent material under huset. Vet man med fullständig säkerhet att man har gjort en ordentlig markavtäckning och återfyllt med rent material efteråt så kan båda lösningarna vara acceptabla, men med lite orenheter/humus/byggavfall under huset bör man absolut ha en sorbtionsavfuktare, eller i alla fall en fläkt som skapar undertryck i krypgrunden - vilket i sin tur ökar driftskostnaden för trygghetsvakten och kondesavfukren, vilket gör att dess fördelar försvinner.

I mina ögon är den enda SÄKRA lösningen sorbtionsavfuktning, med fläktarna kontinuerligt i drift, eventuellt som någon tidigare föreslog, en energisnålare fläkt som skapar undertryck när avfuktningsbehov inte finns. Dock i kombination med en sorbtionsavfuktare.

Alla andra lösningar kräver absolut perfekt utförda markarbeten, jag skulle vilja sticka ut hakan och säga att så bra utförda markarbeten under huset (helt ren sand/singel i ett relativt tjockt lager >200 mm) är ytterst ovanliga!
 
OK.. men ingen som tycker nåt om värmgrund?
Isolera med typ Isodrän/Cellplast skivor.

Gräva ur ca 20cm skit, fylla på med makadam ..sen isolera. Blir ju nästan som effekten av en platta. Grunden värms upp så att det inte stiger kald luft. I teori borde det då inte behövas nån avfuktare. Men typ en som går igång när det behövs är ju inte fel heller.
Man kan isolerar väggar och tak i grunden med för att öka effekten.




 
Krypgrunder...ett kärt ämne.

Jag håller med om att man bör välja platta där så är möjligt, men vissa tomter eller marker gör det nästan ogörligt att ha platta. Visst - allt går ju, men ibland är det bra mycket smidigare med krypgrund.

1. Se till att huset är ordentligt dränerat runtom..
2. Se till att det är kemiskt rent från organiskt material inuti grunden.
3. Se till att att det väl tilltagen höjd upp till bjälklaget.

4. Se till att ha ordentlig ventilation runtom i grundmuren.
5. Lägg minst 15cm kapillärbrytande material, t.ex. makadam uppe på schaktgropen (bäst är om du kan schakta undan till berg). Makadamet skall läggas högst "i mitten" och med svagt fall utåt grundmurarna.
6. Lägg åldersbeständig plastfolie över hela ytan. Börja från mitten och lägg omlott utåt kanterna.

7. För att minska temperaturskillnaderna i grunden (som är det som skapar fukten) kan man fördela den totala "golv"isoleringen genom att även isolera marken och ev. grundmurarna med t.ex. cellplast eller annan isolering.
8. För att minska temperaturskillnaderna i bjälklaget, samt för att få en oorganisk yta som inte släpper igenom fukt kan man sätta falsad/spontad cellplast som blindbotten. Tjockleken är valfri. Jag har satt 50mm. hittills, men det går såklart att gå upp i tjocklek om man vill isolera bjälklaget ytterligare.
9. Var mycket noggran med att hålla grunden under uppsikt de första åren. Ta för vana att inspektera grunden flera gånger om året och håll utkik efter tecken på fukt, mögel etc.

10. Skulle det visa sig att grunden trots ovanstående visar tecken på att må dåligt av fukt är det dags att gå över till elektriska lösningar, typ avfuktare e.dyl. men det är en annan historia..

I dagsläget tycker jag som sagt att man bör välja platta om det går, men man skall inte helt utesluta krypgrundsvarianter.. Det finns dessutom den varianten av krypgrund där man låter den varma inomhusluften passera genom grunder på sin väg ut - och då börjar det mer påminna om den "gamla" typen av krypgrunder - torpargrund. Sådana grunder har ju funnits minst ett par sekel och fungerar i de flesta fall väl - så länge man inte tätar golvspringorna - då blir det en tät krypgrund och fuktskadorna kommer som ett brev på posten.
 
låter vettigt, men jag har en helt plan krypgrund, höjd upp till asfarock plattorna(eller vad de nu heter) är ungefär 70 cm. har precis slängt ut alla sand därifrån och lagt triofol(kapillärplast) och tejpat fogarna med silvertape, ska sätta in en Homedry i grunden och täta alla vetiler i grunden.



 
Ursäkta om jag lånar tråden lite :)

I mitt sommarhus som är byggt på sjuttiotalet har vi "fukt"-lukt innomhus - framförallt sommartid. Man störs inte av lukten så mycket när man är där, men kläder och annat som tas hem luktar "landet". Vad jag kan se har vi inga rötskador eller påväxter på grunden och det är heller ingen märkbar lukt under huset. Marken under huset är berg som är fylld med sand och det hela är täckt med plast (knappast 100% tät - ej tejpad - men lagd om lott). Det kan säkert finnas sänkor i berget under huset där det samlas regnvatten och annat. Någon gång innan jag tog över huset isolerades grunden extra med 10cm frigolit underifrån. Grunden är igenbyggd (mur) med ett antal ventilationsgaller.

Vi har tänkt att måla om rubbet invändigt (obehandlad furu på väggar/tak idag) och byta ut alla möbler/textilier, men jag vill vara säker på att problemet är borta innan vi gör det...

Vad bör vi göra för att komma åt problemet?
 
Milkshaken
Krillek med flera..... jag installerade Solarventi SV14 i en källarglugg.... Varm torr syrerik luft blåses in så fort det blir lite ljus,,,,, när solen lyser så måste jag sänka effekten på fläkten,,,,
vad jag vill säga är att,,,, all källarlukt och fuktighet har försvunnit, + att det blir bra rejält med värme där nere,,, finns inte tillstymmelse till olukt,,,,
jag ska även installera en Solarventi SV3 i min krypgrund som är 20kvm,, för att se hur det blir med fukten,,,, + att när solen skiner på vintern så får man ju in värme som värmer rummet ovanför...... Allt detta är ju en test men som det verkar nu så är jag hypernöjd med SV14 iaf....


 

Hade väldigt hög luftfuktighet i min grund. Har lagt makadam och tillfälligt satt in en Woods avfuktare som jag fick billigt. Gick ner från 90% till 65% på några dagar så nu för detta köra tillsvidare. Nästa år blir det kanske läge att sätta in en sorptionsavfuktare.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.