Finns det nån Y-koppling till spirorör? Eller finns det nått plaströr/avloppsrör som passar att docka ihop?
Eller brukar man använda vanlig spiro T-koppling? Tycker inte det känns optimalt.

Ska dra ventilation från badrum och tvättstuga som ligger vägg i vägg till en gemensam kanalfläkt på vinden.
Har tänkt köra fläkten på ett konstant grundflöde.
 
Hittar du någon Y koppling så meddela detta, jag letar till min spånsug. (nej jag har inte hittat så det är nog bara T som gäller)

Protte
 
Till spirorör finns det inte Y koppling. Däremot till spånsug är det uteslutande Y koppling som används.
Kolla här---> http://www.lajac.se/se/?n=2&p=2&gID=1&uID=1&pID=1

Men spånledningar fogas inte samman så som spiro, man använder oftast spännkopplingar då det är betydligt högre tryck i dom.
 
Jo men spänn av, spiro duger gott till spånsug. Vi hade det på snickeriet där jag jobbade en gång. Riktiga spånledningar kostar.

Protte
 
prototypen skrev:
Jo men spänn av, spiro duger gott till spånsug. Vi hade det på snickeriet där jag jobbade en gång. Riktiga spånledningar kostar.

Protte
Jo spiro funkar bra, ända tills dem sugs ihop och blir platta vid en kraftig tryckförändring.



Till TS. Det behöver inte vara en Y-koppling till din tvättstuga, det funkar bra med T-rör.
 
Är inte detta ett Spiro Y-rör så säg.
 
  • DSC02189.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jo onekligen, då fattas bara länken till var man köper det. :D
 
Haha! Ja denna hittade jag i källaren på jobbet. Kan bara gissa att den är köpt på den lokala järnhandeln eller på Ahlsells.
 
En plåtis fixar ett Y-rör. Även Lindab har.
 
P para skrev:
Finns det nån Y-koppling till spirorör? Eller finns det nått plaströr/avloppsrör som passar att docka ihop?
Eller brukar man använda vanlig spiro T-koppling? Tycker inte det känns optimalt.

Ska dra ventilation från badrum och tvättstuga som ligger vägg i vägg till en gemensam kanalfläkt på vinden.
Har tänkt köra fläkten på ett konstant grundflöde.
Hej,
Jag ska göra samma sak men ligger 15 år efter dig. Löste det dig bra? Vad använder du dig av för koppling?
 
M magnuslink skrev:
Hej,
Jag ska göra samma sak men ligger 15 år efter dig. Löste det dig bra? Vad använder du dig av för koppling?
Jag drog röret från badrummet/duschen rakt upp genom taket och satte en takfläkt överst. Kopplade sen på tvättstugan med en T-koppling och det har funkat bra.
 
  • Gilla
magnuslink
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.