De spottarna du länkade till Joens har väldigt liten kylfläns på baksidan.
LED blir varmt och kyler man de inte så minskar livslängden ordentligt.

Sen brukar färgen vara lite si och så på billiga LED. Satt ganska nyligen upp 9st åt en kund som hade köpt från Kina och från ena hörnet på rummet till andra skilde de sig i färg.

De 3x1W som vi säljer har större kylfläns än de på ledbutik och våra 3x3W har en som är riktigt tjock.

Ska man köpa LED idag så jämför:
Kylflänsen och brinntid.
Lumen/Watt,
Färg, Bäst är om man kan se de tända i verkligheten. (Kelvin-talen säger egentligen ganska lite, Blir lätt grönt/lila ljus)
Vilka dioder som används. (Cree, Bridgelux är iallafall bra dioder)
 
Nu tog jag bara några stycken och jag är ganska säker på att exakt samma som ledbutiken har finns på ebay.
Hittade GU10 som såg precis likadana ut.
Med tanke på var ledbutiken köper sina LEDs ifrån så ser jag det som att det 95% chans att det är från samma fabrik....

Jag har inte fått hem dem ännu pga av någon helgdag de har någon vecka men kommer återkomma med resultat om någon är intresserad.

Jag ser det inte som någon nackdel att ge 27:- st med frakt ist för 279:- + frakt(tänker GU10).
Är det sedan så att någon lyser med en annan färg har man råd att köpa någon extra.....


Jag har ingen erfarenhet av det som R_Strandberg har men tills jag är motbevisad(vilket jag kanske blir) så tror jag inte att det är någon större skillnad. Sen kanske det är jag som är dumsnål, men då straffar det ju mig med.....

Leveransen från hongkong är väl det enda som är lite trist...
 
Nu förstår inte jag riktigt Joens. Bara för att LED lampor ser likadana ut så betyder inte det att de ger samma ljus eller har samma hållbarhet. Det är insidan som räknas.

Att köpa några enstaka LED lampor från Kina gör att fabriken plockar några som inte ska till någon stor sändning. Det kan alltså vara 2700K lampor blandat med 3200K. Och bara för att man får en leverans som man är nöjd med i ljuset så är det nästan garanterat att nästa leverans inte ger samma ljus.
 
Har installerat 10 st LED-spotar i köket från Ledbutik.se, är riktigt nöjd. Snabb leverans, beställt i omgångar och fått dagen efter varje gång. Ljuset är starkt och riktigt varmt vitt. Sambon också mycket nöjd som tvivlade på detta efter alla pratat om blått ljus, även elektrikern imponerad. Har beställt till badrummet nu. Priset tycker jag är helt ok, vet även att prylarna passar ihop.
 
jag är på joens sida. Bara för att ett par led-spottar "kostar" 800:-/st i sverige så betyder det inte att man inte kan hitta samma led-spottar på ebay för en bråkdel av summan. Har handlat
massor där som här hemma har kostat massor. Det är ingen andrasortering man får om man
handlar av dom stora seriösa bolagen.:)
//
M
 
Jacro skrev:
Nu förstår inte jag riktigt Joens. Bara för att LED lampor ser likadana ut så betyder inte det att de ger samma ljus eller har samma hållbarhet. Det är insidan som räknas.

Att köpa några enstaka LED lampor från Kina gör att fabriken plockar några som inte ska till någon stor sändning. Det kan alltså vara 2700K lampor blandat med 3200K. Och bara för att man får en leverans som man är nöjd med i ljuset så är det nästan garanterat att nästa leverans inte ger samma ljus.
det är inget som säger att det måste bli rätt... men det är inte heller något som säger att det inte blir det heller.
Varför skulle tex inte lampan vara exakt samma? var tillverkas de och varför är de billigare på ebay?

är det så att jag får lampor som inte är rätt eller att de skiljer så är det inte hela världen. de är så pass billiga så man har råd med en testomgång för att se så allt är som det ska.
Det är just vad jag precis har skickat efter, har inte fått dem ännu men återkommer med test när jag fått dem. . .

det är en jävla hets om att man ska få vad man betalar för... visst är det så med de flesta saker, men att köpa ny teknik i sverige kostar satan..... eller vänta, det mesta i sverige är dyrare än att köpa det utifrån.

bildelar, vertyg, bilar, datorer osv osv....

citerar stormare i armageddon "they all made in thaiwan"!
 
Fick dem under veckan och har monterat in på sina ställen nu.
Det var en som var trasig men de ska skicka en ny så det var inga problem.
Spottarna lyser hur fint som helst så de är jag hur nöjd med som helst.

Dock var de andra ganska blåa till färgen så de fungerar inte på vanliga ställen, utan jag kör dem i lite myslampor typ.
Kommer montera in dem i ett bygge jag ska börja med snart. Så de kommer till användning, men jag kan inte rekomendra dem.

Har några ute med och där fungerar de bra, ser mer "high tec" ut.

Dock kan jag inte jämför med ledbutik.se men skulle gärna göra det.
Är det någon som har köpt spottar därifrån så kan vi kanske göra ett test, jag har två spottar i reserv;)
kan skicka den ena till någon som vill jämför!

Edit: enigt säljare ska det vara 5500K~6500K färg på dem. Vilket jag får åt det mer blå hållet?
Eller har jag missuppfattat det hela?
 
Redigerat:
Jag har inrett två rum med spottar från LEDbutik.se och är nöjd med spottarna, snygga och med rätt färgtemperatur. En transformator var trasig, enligt elektrikern, och efter samtal med LEDbutik.se skickades omgående en ny.
 
Joens skrev:
Edit: enigt säljare ska det vara 5500K~6500K färg på dem. Vilket jag får åt det mer blå hållet?
Eller har jag missuppfattat det hela?
Det är vad jag har i extraljusen på bilen. Det blir ett vitt ljus med blåstick, dvs inte ett dugg "varmvitt". Snarare obduktionssalsvitt.



Jag tittade faktiskt lite på utbudet på ledbutik.se häromdagen då jag behöver lampor till en tvättstuga jag bygger. Priserna avskräckte. Det verkade vara ett rimligare alternativ att åka till bauhaus och köpa ett 6 pack junk-armaturer och komplettera med ljuskällor från osram vartefter originalen går sönder.

Eller....finns det något vettigt att köpa på ebay - en länk till något som funkar?
 
Jag är skitnöjd med mina spottar med GU10 fattning som ska hålla 2700-3200 beroende på batch.
Hur goa som helst.

http://cgi.ebay.com/ws/eBayISAPI.dl...00740&ssPageName=STRK:MEWNX:IT#ht_3510wt_1012
Dem köpte jag, såg nu att priset är $22 men jag köpte 6st för $13.80 så de verkar ha höjt det....


Nu har jag bara kört dem i några dagar så vet inte hur länge de håller men priset är ju lite annorlunda.

Jag glömde kanske säga att de rekomenderar inte att ha dem tända mer är 16h i sträck. men jag har en dygnet runt för att se vad som händer... hehe.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.