Det finns flera fördelar (liksom nackdelar) med pooltak. Jag har ett Idealcover Clasik B till en 4x8 pool och är stornöjd. Att bada under taket gör man bara när vädret är uselt eller i början och slutet på säsongen som dessutom förlängs med en månad på varje sida om sommaren. Annars är det lika lätt att rulla av taket som om man skulle ha ett presenningsbaserat skydd.

De andra fördelarna är just att det inte kommer in skrot, löv, frön och smådjur. Inga grodor eller möss som hos grannen. Har faktiskt bara dammsugit 4 ggr på hela sommaren. Kemikalieanvändningen minskar också eftersom avdunstningen är mindre. Och med en treårig terrorist är det skönt att kunna låsa. Solvärmen tas om hand på ett bra sätt och jag vet flera andra poolare som inte använder annan värmetillförsel men ändå har 27-28 grader bara av växthuseffekten (den positiva ;-))

På kvällen lyser det skönt blått innifrån, fast vi har det lika gärna öppet om man sitter ute.

Nackdelen då? Jo det är som ett stort växthus. Efter monteringen kom ett par grannar upp och frågade när vi skulle öppna? Vi såg ut som frågetecken och dom la till "Ja plantskolan alltså..."

Idealcover är de billigaste och finns hos flera handlare, Termatec är svenska och kostar därefter men också med en högre kvalitet.

Som med allt annat så finns det nog för alla smaker och tycken - kan bara svara för mina och jag är stornöjd!
 
  • ProfilbildPoolforum.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Ett pooltak är troligen bygglovspliktigt.
 
När man ska köpa pooltak bör man noga undersöka hur hjulen är gjorda. Många av pooltak har enkel kullager vilket gör att dessa inte går smidigt i skenan, slits ut ganska fort och blir bara jobbigt att dra bort pooltaket.
Vi badar under pooltak bara när det är dåligt väder, annars använder vi pooltaket för att skydda poolen under natten eller när vi inte är hemma.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.