Y
Eller 'mest tyst' vore mer korrekt skriver kanske, kanske..

Har ett litet rum för toan.. ingen golvbrunn, inget våtutrymme krav...

Ska få dit ett snyggt golv, men som dessutom dämpar fotsteg ljud så gott de går.

Då tyckte jag ju att vanlig plastmatta borde dämpa mest.

Men så sa klinkerkillen att med tanke på att jag måste flytspackla mitt golv 12-15mm så blir det ju styvare och då tystare...

Vad tror ni?

Och måste jag verkligen göra denna höjning?
I det rummet så är det 22mm spånskivegolv plus en masonitskiva på 4mm eller något.. samt gamla plastmattan som jag rivit loss..
 
Du ska väl inte ha danslektioner inne på toan, så någon skillnad ljudmässigt lär det nog inte bli. Tag det som blir snyggast, klinker skulle jag välja. :)
 
Ola78
Y
Ja just denna klinkern skulle ge ett fräsch intryck, samt lura ögat att minirummet är större..
-men tvekar om det innebär ännu mer oljud till sovrummet intill..


Enligt andra så är det än så länge okej att jag inte har våtrumstapet iaf, att jag kan ha vinyl, men alla anar att kraven kommer höjas.... då kanske det redan är högre nudå?
 
Ola78
I alla fall om man ska tro det som står i branschreglerna. Dessutom så fick jag det beskedet av mitt försäkringsbolag när jag byggde en liten gästtoa förra året att golvet var tvunget att ha tätskikt som gick upp minst 5 cm på väggen.
 
AnneFi
Ola78 skrev:
Inte för att vara tråkig, men även toaletter omfattas av branschreglerna och klassas som våtrum, dock räcker det med att golvet är våtrumsgodkänt. Läs mer här [länk] eller här [länk]. Men ta och lägg klinker, ett snyggt klinker även på en liten toa piggar upp.

när hände det?
 
Ola78
Jag vet inte exakt när det hände, men det var det beskedet jag fick i min kontakt med försäkringsbolaget. Tror inte reglerna är jättegamla för när jag gjorde tvättstugan för några år sedan sa de inget om det i alla fall.
 
AnneFi
Ola78 skrev:
Jag vet inte exakt när det hände, men det var det beskedet jag fick i min kontakt med försäkringsbolaget. Tror inte reglerna är jättegamla för när jag gjorde tvättstugan för några år sedan sa de inget om det i alla fall.

okej, bra att veta om man får frågan någon gång. inte snällt att ljuga ju :)
Nov 2007 gällde det iaf inte tätskikt för rum utan golvbrunn.
 
Ola78
AnneFi skrev:
okej, bra att veta om man får frågan någon gång. inte snällt att ljuga ju :)
Nov 2007 gällde det iaf inte tätskikt för rum utan golvbrunn.
Kollade upp Byggkeramikrådets branschregler och de nya reglerna började gälla från den 1 feb 2010. Detta med tätskikt i rum som inte är badrum gäller inte bara toaletter utan även tvättstugor och utrymmen med varmvattenberedare. Dessutom står det i deras branschregler att rörgenomföringar in får göras i tätskiktet förutom för avlopp och golvbrunn. Det är en djungel detta med att följa reglerna för våtrum:(
 
Yrrol skrev:
Ja just denna klinkern skulle ge ett fräsch intryck, samt lura ögat att minirummet är större..
-men tvekar om det innebär ännu mer oljud till sovrummet intill.
Klinker leder väl inte ljud nåt speciellt? hur tänker Du då?
Jag tror att en flytspackelkaka med klinker leder mindre med ljud än spångolv med matta på eftersom Du får längre till reglarna och ett mer stumt golv.
 
Y
nja, hårdare golv.. inget som fjädrar... sitter man då på holken och skuttar med hälarna så fjädrar inget utan stötarna går rakt ner i spångolvet och vidare till sovrummet... så tänker jag..
 
Ett klinker golv låter säkert dubbelt så mycket som en plastmatta. Det beror på ytan som är stenhårt på klinkret och mjuk på plastmattan. Släpp en gaffel, plåtburk eller liknande på resp. yta och jämför. Många äldre bostadsrättföreningar tillåter inte klinker på golven om man inte gör omfattande ljudisolering före läggning av den anledningen att det blir en hård yta som leder ljud väldigt bra. Men i en privatbostad skulle jag ändå välja det som känns snyggast och bäst för ändamålet
 
Din "klinkerkille" har rätt, angående styvheten. Om du vill lägga klinker på spånskivan så skall den förstärkas med ett minst 12mm tjockt lager flytspackel, godkänt för bjälklagsförstyvning. Ljudmässigt så har han nog fel, spånskivan, spacklet och klinkerplattorna leder ljud bättre än plastmattan direkt ovanpå spånskivan.
 
Det blir tveklöst bäst stegljudsdämpning av ett tungt golv, dvs. klinkergolvet.
 
ja men det du lägger överst är av störst betydelse. Om du lägger en ryamatta på spångolvet och dansar runt på den så låter det inte lika mycket som om du lägger flytspackel med klinker på och gör samma sak.
Om du däremot gjuter en 5 cm tjock platta som flyter fritt på golvet på en stenulls skiva så kommer det låta mycket mindre men det är inte möjligt i detta fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.