Hejsan!

hade tänkt mej att bygga ett sutteräng garage precis brevid huset ( som inte har källare )
Men då skulle ja vilja ha ett platt tak, kanske tom en del av taket med gräs å resten altan golv och någon gång i framtiden kunna bygga ut huset på garaget..

Men hur gör man enligt alla konstens regler? det ska vara 12x8 meter och är inte sugen på att ha någon stöttepelare mitt i garaget..

Ska byggas med spikma block..

Tips mottages gärna.
 
8 meter blir nog tufft. Men du får väl köra med limträbalkar. Eller så kör du en I-balk tvärs över på mitten om du bara använder vanligt lösvirke. En I-balk på 8 meter kostar under 1000:- exklusive frakt.
 
Jaså, trodde de va svindyra saker, kan ja då ha helt platt över det utan lutningar?
 
Ja men du måste använda ett matrial som är godkänt för 0 graders lutning och jag har bara hört talas om papp än så länge som klarar det. Så du kan inte ha plåt eller tegel.
 
Tror gummiduk klarar 0grader också
 
Normala takstolar som klarar 8 m spännvidd kostar över 1000:-/st +frakt och limträ än mer, så finns det I-balk billigare än så som klarar lasten kan man likväl helt ersätta trä med I-balkar för att bära upp taket. Jag hade också uppfattningen att det var dyrare.
Limträbalkar för att klara 8 m är närmare 500 mm höga.

Personligen hade jag aldrig byggt ett helt platt tak, det brukar bli problem förr eller senare.

Det jag tror mest på är som liknande större hallar med stålbalk, profilerad plåt ovanpå sedan cellplast och en gummiduk ovanpå det. Men inte helt plant, precis som man alltid ser till att marken närmast huset har ett svagt fall utåt (ca 2%) för att få bort vattnet.
 
gör taket med ett par graders lutning, lägg på råspont/tjärppapp sedan lägger du masonite löst men helt ihop och sedan plastar du med glasfiber och sedan gelcoat mm. en båt är ju tät....om det är lite lutning så får du såga kilar till altanen.
 
Med tanke på att du någon gång kanske ska bygga ut huset över garaget så kanske en betongplatta kan va nåt?
Ingen aning om kostnad osv men går det göra parkeringshus med parkering på taket så måste det gå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.