Härligt hur debatten har utvecklat sig. Från en ganska saklig uppställning vad man måste dra in för att få sin önskade lön med sina nya fräscha bilar, verktyg och kläder SAMT betala alla skatter och avgifter, till att försöka få oss att tro att billiga firmor är oseriösa? Jag anar ett visst egenintresse av att försöka hålla nivperna uppe med hjälp av skrämseltaktik.

Ni kanske inte vill jobba för 200:-/, JAG vill det definitivt inte (som hantverkare). Men om någon kommer från Estland/Polen/Ukraina och nöjer sig med det och tar 200:-/h, så går det alldeles utmärkt att göra med svenska skatter, rimliga omkostnader och en lön som låg men inte på hjon-nivå. Och det var vad jag trodde diskussionen handlade om, inte vad Paul eller jag vill jobba för.
 
-MH- skrev:
Är det personagrepp så fort argumenten tryter. ;)
Absolut inget personangrepp men det börjar bli tröttsamt att älta samma saker gång på gång när folk är så inrutade så de inte kan inse hur verkligheten ser ut vad gäller att driva ett svenskt företag i branschen.
I princip alla människor utom du håller med om att det är omöjligt att driva ett svenskt företag på ett seriöst och ärligt sätt genom att debitera 180:-/tim...
Var ligger då felet ???? :x
Jag har ju sagt att det är fullt möjligt om man är ett utländskt företag som inte behöver bil eller egen maskinpark samt slipper betala skatter i detta landet m.m
...och ovanpå detta ska förbruka pengarna i sitt hemland där man lever för helt andra summor än i Sverige.
MEN...du envisas ju fortfarande om att det går att bedriva ett svenskt företag i branschen och ändå verkar du ha noll koll på vad det kostar att driva ett företag i hantverkarbranchen.

-MH- skrev:
Det är väl inget som säger att dina omkostnader är representativa för varken din bransch eller någon annan? Eller skall vi ta dina påstådda omkostnader och tro att ingen kan klara sig på mindre utgifter.
Nu var det ju inte jag som påstod att man hade en viss summa utan det var du som påstod att man har 50000:- i omkostnader och jag sa bara att det räcker inte.
Merparten av hantverkare som driver företag i Sverige har garanterat mer än de 50000:- i kostnader för maskiner, verktyg, arbetskläder, administration, försäkringar, bil m.m

-MH- skrev:
Vad är dina omkostnader per år för handverktyg?
Jag har faktiskt så här på rak arm inte exakt koll på just den siffran med det är ju orelevant i sammanhanget...

-MH- skrev:
Nej just det, man måste ju ha senaste pickisen med AC och Ipod-uttag, gärna stripad och värsta motorn. Annars är det ju inte SERIÖST! ;)
Nu hittar du på egna saker igen vilket du verkar duktig på...
Jag har ingenstans skrivit att det ska vara på det viset.
En pickis är dessutom det mest opraktiska man kan ha i denna branschen anser jag...
Jag skrev: Bilen behöver inte vara något märkvärdigt för att det ska kosta pengar

-MH- skrev:
För att jag tycker det verkar ganska trist att vara hantverkare och för att jag betydligt bättre på ett roligare jobb. Utbildning lönar sig tydligen. Men tack för erbjudandet!
Vad nu detta har med saken att göra förstår jag inte... att kunna fakturera 180:-/tim räcker ju för att slippa leva som ett Hjon så det borde du ju kunna nöja dig med då...

-MH- skrev:
Så, eftersom jag inte vill jobba för din lön, så vill inte du det heller. Det betyder att du inte driver en seriös firma antar jag?
Nu hänger jag inte med... :x
Det är inte jag som ska fakturera 180:-/tim...
Jag fakturerar nog så jag är nöjd för annars hade jag inte stannat i denna branschen.

-MH- skrev:
Så är ju frågan om de kriterierna verkligen är något att hänga i julgranen. Är dina kriterier samma kriterier som alla andra som kan tänka sig jobba som hanverkare har? Konstigt, men mina kunder frågar aldrig efter hur min bil ser ut eller vilka kläder jag har på mig. Jag tror inte dina kunder bryr sig heller, men du kanske vill tro det?
Jag har aldrig sagt att kunderna ifrågasätter vad jag har för bil heller...
Däremot har jag påstått att för att man ska kunna ha en fullutrustad mobil verkstad så krävs det en bil som klarar detta och en fräsch skåpbil känns då betydligt seriösare än en 245a med släp bakefter men detta är min uppfattning...
Vad gäller klädseln så anser jag dessutom att det ger ett betydligt bättre intryck hos en kund att vara hel och ren samt enhetligt ordentligt klädda och det har jag fått mycket cred för också så oavsett vad du tycker och säger så vidhåller jag att sådant är viktigt.
Undrar varför inte banktjänstemännen går i träningsoveraller... :x

-MH- skrev:
Alla dessa påhittade kriterier för att vara seriös är ju bara löjligt. Jag har visat en rimlig kalkyl för en person som inte har massa krav på sitt jobb och får en (liten) intäkt på det. Ingen vidare bra lön, men bättre än soc. eller A-kassa. Och nej, man har INTE råd till senaste hantverkarmodet. Dock tjänar man nog mer än en mjölkbonde per timme.
Ja, visst är det löjligt... så det måste vara därför jag är fullsketen med jobb och debiterar andra timpengar än 180:-/tim... och kunderna är nöjda och glada hela tiden och uppskattar stil samt ordning och reda....
Dina siffror är knappast bättre än A-kassa och på 180:-/tim kan jag inte lyckas få ut några 85:-/tim efter kostnaderna är bortplockade oavsett hur lite omkostnader jag har... :x

-MH- skrev:
Svensk skatt, rena papper. Det är mina kriterier för en seriös firma. Undrar hur många som debiterar 500:-/h kör 100% vitt?
Ok... det är ju viktigast naturligtvis men om sedan firman har rätt utrustning och utför arbetena korrekt är mindre viktigt då detta inte bevisar en seriositet... Hhmm...
Eehh... menar du att man inte kör vitt om man debiterar 500:-/tim eller...
 
-MH- skrev:
Härligt hur debatten har utvecklat sig. Från en ganska saklig uppställning vad man måste dra in för att få sin önskade lön med sina nya fräscha bilar, verktyg och kläder SAMT betala alla skatter och avgifter, till att försöka få oss att tro att billiga firmor är oseriösa? Jag anar ett visst egenintresse av att försöka hålla nivperna uppe med hjälp av skrämseltaktik.

Ni kanske inte vill jobba för 200:-/, JAG vill det definitivt inte (som hantverkare). Men om någon kommer från Estland/Polen/Ukraina och nöjer sig med det och tar 200:-/h, så går det alldeles utmärkt att göra med svenska skatter, rimliga omkostnader och en lön som låg men inte på hjon-nivå. Och det var vad jag trodde diskussionen handlade om, inte vad Paul eller jag vill jobba för.

Nu får du ju snart ge dig... :D:D

Det är ju du själv som påstår annat...

-MH- skrev:
MathiasS, min uträkning handlade inte om utländska hantverkare, utan det var en svensk F-skattare som betalar svensk skatt och har svenska sociala förmåner.
Jag har aldrig sagt något annat och fortfarande är det skillnad på äpplen och päron... :rolleyes:


Dessutom kan jag tillägga att jag absolut inte är ute efter att köra med någon form av skrämseltaktik för det stör absolut inte mig att det svämmar över av utländska hantverkare för jag har jobb ändå så länge jag är seriös, hel och ren på arbetet samt framförallt gör bra arbeten och sköter mina avgifter...

Det är upp till var och en vilken typ av hantverkare man anlitar och hur man räknar vad som är mest prisvärt...
Personligen föredrar jag En svensk hantverkare som kommer med full utrustning för vad arbetet kräver och gör ett arbete på 8tim än att ta in två stycken till 180:-/tim i 8tim och sen tillkommer det maskinhyror och annat...

Men alla är vi olika och resonerar olika så det gäller bara att förstå varandra vilket inte alltid är så enkelt... ;)
 
Nu får du snart ge dig, Paul,,, (det är väl så man argumenterar i den här tråden?)

Det är inte viktigt vilket land hantverkaren kommer ifrån, poängen är att det är med svenska skatter och avgifter går att komma ner i 200:-/h ink moms och fortfarande går att vara seriös och ärlig.

Att det är några hantverkande företagare - någon hantverkare som inte ens är f-skattare själv - som håller med dig i att man bara MÅSTE ta ut flera ggr mer är kanske inte så konstigt. Men att "alla" skulle hålla med dig, det tror jag faktiskt inte.

Det är synd att du inte vet dina omkostnader. Jag vet mina på ett ung. och jag tog och dubblade dem för att vara på den säkra sidan. Även om man dubblade de igen (100 kkr per år), skulle det inte bli mer än ca 250:-/h. Inklusive moms, skatter och sociala avgifter.

Som du säger, det är upp till var och en att avgöra vad som är mest prisvärt. Vem som gör det bästa jobbet utifrån timarvode blir ju bara spekulationer i vilket fall.
 
Redigerat:
Nu var det ju faktiskt än en gång Du som skrev att du syftade på svenska hantverkare!!

Man kan ju faktiskt jobba i princip helt gratis också så visst har Du rätt i dina påståenden...
Man kan ju nöja sig med att debitera så man får täckning för omkostnaderna vilka enligt dig
som inte ens är i branschen är väldigt låga tydligen...

Dina uträkningar är ju inte relevanta då ingen svensk hantverkare kan driva en seriös firma
med dina siffror och dessutom försörja sig på dina hjonlöner...
Du kan fortsatta påstå något annat för jag ger mig inte eftersom jag vet hur det är oavsett
om jag har siffror i huvudet på vad jag investerar i handverktyg eller inte per år...

Dina löner som du räknar med hamnar på under 10000:- per månad och ifall man inte kallar
detta för en hjonlön så vad ska man då kalla det... herregud alltså...

Orkar inte ens lägga tid på detta trams längre... ingenting går ju hem ändå...
Ungefär lika givande som att diskutera våtutrymme med någon utan utbildning och kunskap.
 
Mikael_L
Nu har jag i huvudsak lurkat tråden ett tag.
Men jag ska försöka sammanfatta vad jag tycker folk skriver om i tråden, i 3 punkter.
Och det är era egna argument och motargument som ligger till grund så ni bör väl känna igen er.

1. Man kan få fatt i en hantverkare för ca 450:-/timme - 500:-/timme inkl moms.
Då har jag rätt att förvänta mig att denne hantverkare har lite utbildning, gått lite kurser och sånt.
Att denne har de nödvändiga certifieringarna för sitt jobb, t.ex. BKR eller allmän behörighet för en elektriker.
Jag kan också förvänta mig att denna hantverkare har en fin verktygspark, med i princip lite fler verktyg än han egentligen behöver.
Och att han har relativt nya fina rena snickersbyxor på sig så dom kan ta fikarasterna i vår soffa, samt att bilen är en leasad max 3 år gammal flott sak så jag inte behöver stå och skämmas inför mina grannar.
Denna hantverkare ska jag också räkna med att han betalar alla skatter och så.

2. Eller så kan jag få fatt i en hantverkare för ca 250:-/timme inkl moms.
Som har en halvrostig 12 år gammal bil, ganska lite verktyg, knappt det nödvändiga, så vissa saker måste jag låna ut av mina egna eller hyra.
Denne hantverkare har troligen inte heller fina kläder, utan dom är gamla slitna och välanvända.
Jag kan inte heller räkna med att det finns BKR-intyg och sånt, då sådant inte riktigt ryms i budgeten.
Sen kan jag också sluta mig till att denna hantverkare inte har någon jättebra lön, utan han tjänar väl som någon som har avtalsenlig lön enligt resturangfackets avtal, inte byggnads.
Men denna hantverkare har inte inställningen att vissa pengar är det inte lönt att kliva ur sängen för, han har kanske inte a-kasse skydd t.ex.
Denna hantverkare kan jag också räkna med att han betalar alla skatter och så. (det ryms i alla fall i timpenningen under de premisser jag ställde upp ovan)

3. På timpenningen går det faktiskt inte att avgöra kompetensen. En del med riktigt hög timpenning är faktiskt riktigt usla de med.
Så vilken jag än väljer måste jag se upp, och ordna med de kontroll och repressaliefunktioner som jag måste omge mig med för att inte själv stå med SvartePetter. Sk hantverkarbarnvakt som jag brukar kalla det.
Dock är det mer troligt att 250:- hantverkaren inte pratar svenska, eller dålig svenska, då det främst är dessa utlänningar som, i avsaknad av a-kassa, inte säger att dom inte ids göra ett dyft för så lite pengar.
Och därför finns det också en anledning att se upp lite, för det är inte heller säkert att dom riktigt är bekant med alla svenska normer och metoder. Men detta är inte helt säkert, vissa kan säkert sakerna bra också.

Sen flikar jag in
1,5 Mellan ytterligheterna 250:-/tim och 500:-/tim finns givetvis hela skalan av hantverkare som skurit olika hårt i sina omkostnader och lönekrav.
Jag hittar en snickare i Dalarna som tar 360:-/timme inkl moms, men han har en halvgammal toyotabuss som han inte leasar, samt inget övermått i en komplett festool maskinpark. Ingen skyhög egen lön heller, bara lite mer än vad en anställd skulle få.


Slutligen
4. De finns de som tar 730:- timme, har jätteslitna och fläckiga kläder, kör en jättestor amerikansk pickup.
Dom pratar ofta perfekt svenska, verkar ibland aningens överlägsna och/eller jättetrevliga

Förutom timpenningen lägger dom på reseersättning, materialvinster, åker iväg stup kvarten för att hämta en sak här och där, och passar på att fika lite under tiden, och alla möjliga konstiga ersättningar kommer plötsligt på fakturan.
Så timpenningen hamnar ofta i realiteten på minst det dubbla.

Vad ska vi säga om dessa då?

(Obs det är inte dig jag skriver om!, men tog du illa upp så var det kanske dig jag skrev om, vem vet)



edit:
Det är grupp 4 som är de jag går i attack mot, vissa har säkert uppfattat mig hantverkarfientlig, men så är det inte. Det är lurendrejare jag bombarderar.
(och dåliga attityder)

Men till alla ni som ska köpa/köper hantverkartjänster, glöm aldrig att det självklart ligger i hantverkarnas intresse att framhålla nödvändigheten i höga timpenningar. Så skulle jag också agera om jag ägde en firma.
Så på er lott ligger att alltid framhålla motsatsen, att diskutera rimligheten, att välja billigare alternativ. Nyttja er konsumentmakt så mycket det går, annars blir det dyrare, för alla.
Men billigast blir inte heller nödvändigtvis billigast på sista raden. Mycket att tänka på.
(detta sista skrev jag efter Paul-S tyckte sammanfattningen var bra, han kanske ändrade sig nu ;))
 
Redigerat:
Hej Mh är du mjölkbonde ? eftersom du tydligen kan den branchen med eller är du militär ?
Eftersom du kan läsa av alla här ?
Mvh Tille
 
tille1, kan du inte bidra med något istället?

Ja, jag känner en mjölkbonde och har en gård själv (dock ej djur) samt att jag jobbar som f-skattare.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Dina uträkningar är ju inte relevanta då ingen svensk hantverkare kan driva en seriös firma
med dina siffror och dessutom försörja sig på dina hjonlöner...
Du kan fortsatta påstå något annat för jag ger mig inte eftersom jag vet hur det är oavsett
om jag har siffror i huvudet på vad jag investerar i handverktyg eller inte per år...

Dina löner som du räknar med hamnar på under 10000:- per månad och ifall man inte kallar
detta för en hjonlön så vad ska man då kalla det... herregud alltså...
85:-/h blir 12750.-/månad (räknat på 160 timmar). Det är ingen hjonlön.

Om du inte känner til dina egna omkostnader, hur kan du då känna till alla andras? Det verkar konstigt.

Vad är omkostnaderna för en hantverkare som jobbar med att handgräva dränering tex?
 
Mikael_L skrev:
Men till alla ni som ska köpa/köper hantverkartjänster, glöm aldrig att det självklart ligger i hantverkarnas intresse att framhålla nödvändigheten i höga timpenningar. Så skulle jag också agera om jag ägde en firma.
Så på er lott ligger att alltid framhålla motsatsen, att diskutera rimligheten, att välja billigare alternativ. Nyttja er konsumentmakt så mycket det går, annars blir det dyrare, för alla.
Men billigast blir inte heller nödvändigtvis billigast på sista raden. Mycket att tänka på.
(detta sista skrev jag efter Paul-S tyckte sammanfattningen var bra, han kanske ändrade sig nu ;))
Jag ändrar mig inte och kommer aldrig ändra mig vad gäller mina åsikter jag skrivit om tidigare heller eftersom jag är i branschen och vet vad det kostar att driva runt ett företag i branschen om man ska vara seriös och sköta sina åtagande på ett korrekt sätt utan att mygla samt vara utrustad för att utföra de arbete som krävs av en.

Att en mjölkbonde (?) påstår att man kan bedriva ett seriöst svenskt företag i hantverkarbranschen enligt följande uppställning får inte mig på fall... :rolleyes:;)

-MH- skrev:
200:-/ink moms och 1400 timmar per år. 50kkr i omkostnader och 85:-/h i lön. Inte fett, men inte olagligt, inte omoraliskt och definitivt inte på "hjon"-nivå.
Att driva ett företag eller arbeta överhuvudtaget gör man för att överleva och kunna försörja sig vilket är totalt omöjligt på dessa summor... :x

Hur man överhuvudtaget har mage och påstå att 85:-/ tim FÖRE skatt inte är en lön på hjon-nivå bevisar bara hur oinsatt den är som påstår något sådant tycker jag... :O
 
Mikael_L
-MH- skrev:
Vad är omkostnaderna för en hantverkare som jobbar med att handgräva dränering tex?
Eller en målare, eller en murare ...
 
Paul-Staffanstorp skrev:
J

Att en mjölkbonde (?) påstår att man kan bedriva ett seriöst svenskt företag i hantverkarbranschen enligt följande uppställning får inte mig på fall... :rolleyes:;)
Du är ju jättekul Paul. Diskutera seriöst eller låt bli.


Att driva ett företag eller arbeta överhuvudtaget gör man för att överleva och kunna försörja sig vilket är totalt omöjligt på dessa summor... :x

Hur man överhuvudtaget har mage och påstå att 85:-/ tim FÖRE skatt inte är en lön på hjon-nivå bevisar bara hur oinsatt den är som påstår något sådant tycker jag... :O
Anser du att alla som tjänar mindre än 12750/månad är att betrakta som hjon då? Det är ju en lite märklig inställning. Du vet itne dina egna omkostnader, och du anklagar mig för att vara oinsatt? Du kanske skulle ta reda på kostnaderna för dina handverktyg någon gång.

Återigen, vad du kräver av en seriösa firma, att de har seriösa kläder, bilar och verktyg, delas nog inte av alla kunder.
 
-MH- skrev:
85:-/h blir 12750.-/månad (räknat på 160 timmar). Det är ingen hjonlön.

Om du inte känner til dina egna omkostnader, hur kan du då känna till alla andras? Det verkar konstigt.

Vad är omkostnaderna för en hantverkare som jobbar med att handgräva dränering tex?
För det första måste du ha fel på din miniräknare... :x:cool:

85 x 160 = 13600:-

Men detta är helt ointressant eftersom du tidigare har ställt upp en årsarbetstid på 1400tim och då måste man ju faktiskt slå fram följande uträkning istället...

85 x 1400 = 119000 / 12mån = 9916:-

Detta är dessutom fortfarande före skatt så lägg nu ner ditt snack om att det inte är en lön på hjon-nivå... och var snäll och inse att du målat in dig i ett hörn...

Jag har aldrig påstått att jag vet vad andras omkostnader är men jag står för att jag inte i huvudet har koll på om jag köper handverktyg för 5 eller 10 tusen per år...
Detta är för mig totalt ointressant då jag köper det jag behöver om jag behöver det... :rolleyes:

Jag har ingen aning om deras omkostnader för eftersom jag aldrig skulle befatta mig med liknande arbete så har jag faktiskt ingen aning om hur många spadar de förbrukar om året... :x
Samtidigt är detta också helt ointressant i sammanhanget tycker jag.
 
Mikael_L skrev:
Eller en målare, eller en murare ...
Jo du vet, de där murslevarna av guld, det är j-t dyra va.:D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.