Snyggt!
 
  • Gilla
Sonny.hif
  • Laddar…
Det är kul att bygga sin egen grill.

Jag gjorde en förra sommaren.
Pga höjdsillnader i marken så gjöt jag en liten sula till grillen som jag sedan murade med leca block på. Fick tipset av en kille på en bygghandel att istället för att armera som vanligt mellan blocken så kunde man borra ner armeringsjärn i plattan.

Detta gjorde jag och sedan när första och andra skiftet var armerat ner i sulan så var det bara att fortsätta borra ner armeringsjärn i underliggande skift med Leca block.

Ett annat tips: Jag kröde på putsen med mur och putsgrund från Biltema för att sedan måla med en bra Silikatfärg.
Har inte sett en enda spricka som beror på kölden hitills ( och det har varit alldeles för kallt).
 
Många bra tips Wilkla. Jag valde det lättare (och billigare) alternativet att gräva, fylla på med en decimeter singel, därefter sättsand och plattor (som går att få tag på gratis på många bakgårdar). Det gick hyfsat bra, men tyngden på delen där själva grillen byggdes gjorde att den satte sig en dryg centimeter. Inte mycket, men ändå.

Vad gäller jag puts gick jag på rekommendationen och körde högkvalitativ vara, men den har likväl inte klarat vintern till 100%. Biltema slutar aldrig att överraska. Hoppas alla läser detta och tar lärdom!
 
Får man in det minsta lilla fukt i putsen i en spricka eller liknande så spricker det, tyvärr.

Anledningen till att jag valde att gjuta var främst att det fanns en markant höjdskillnad där jag ville ha grillen men även att jag ville slippa sättningar som senare skulle kunna ge sprickor i grillen.

När jag hade kört på Biltemas mur och putsgrund kändes som att putsen hade en plasthinna på sig. Med en bra silikatfärg på det sen så kändes det som att putsen inte sög det minsta vatten alls.
 
  • Bild 252.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jepp, det var precis den jag utgick ifrån och modifierade utifrån egna önskemål. Ville bl.a ha en kombinerad grill och eldstad.
 
Jag har varit inne på att mura en grill med arbetsbänk. Läst ganska många beskrivningar med annat på nätet, fast det tekniska är väl egentligen inte det svåra. Det svåra är väl att få en anläggning som fungerar bra till många olika typer av kött.

Problemet är framförallt att det inte finns någon speciell syretillförsel underifrån, detta kan skapa ganska svår värmereglering, speciellt om det är något som behöver grillas över tid (revben, stek, fläskfilé) osv. Att man sedan inte har tillgång till något "lock" tycker jag också försvårar möjligheterna till att använda grillen till något annat än just korvgrill eller hamburgergrill.

Förhoppningsvis är jag fel ute, jag har ritningar på en grill jag vill ha som står i hörn med vedfack och annat. Dock är jag inne på en fin webergrill - som jag egentligen inte vill ha, utan då en murad grill.

Vad tror ni om möjligheterna att grilla något som tar längre tid på denna typen av grill?

/M
 
Hej,

Jag har aldrig använt lock, trots att jag tidigare haft en Weber. Istället har jag flyttat runt köttet på ytan och därför inte haft några problem att "långgrilla" kött. Har man bara en fin glödbädd, vilket man får med en lite större enhet är det inga problem. Det krävs lite mer passning, men ger en bra ursäkt för att stå framför grillen och dricka en kall öl...

/Martin
 
  • Gilla
MagnussonByggAB
  • Laddar…
Då kliver jag in med lite tips angående grillning och byggandet. Skriver väldigt kort och vill ni veta mer kan jag utveckla mig massor :)

För att lösa frågan med lock och värmereglering underifrån så kan man gjuta in en klotgrill i en betongskiva. Läckert och väldigt funkionellt.

Varför klot? INDIREKT GRILLNING!!! Den som börjar fiska i den kretsen förstår ganska snart att ett lock och bra värmereglering är ett måste ;)

Rubbade kamben i ca 170 grader indirekt värme under tre timmar med något gott rökspån. Bättre än metmask, å ändå e he så j*vla gött!

/C
 
  • Gilla
Konstantin K
  • Laddar…
Okej då, skyller på lathet!!!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.