Har precis köpt en tomt i Uppsala området och söker nu hus och hustillverkare. Har börjat att se över vilka hustyper som kan vara aktuella och sen beställt alla kataloger och nu börjat snegla mest åt ett 2-plans hus, som verkar billigast per kvm att bygga. Priserna nedan är inkl grund men exkl tomt och schakt. Ex garage/carport.

Nån som har någon känsla var man får mest för pengarna? Har tänkt bygga 160-190 kvm beroende på prisbilden. Det känns som två plans husen ger mera för pengarna, är billigare att bygga per kvm jmf ex. vis 1-plans och 1½ plans gillar jag inte riktigt då man inte kan utnyttja hela golvytan bra i övervåningen. Tacksam för input från fler om detta. Känns som en djungel att välja bland alla hustillverkare och sen alla husen. Nån som lyckats pruta bra när man har egen tomt och är fri att välja?

Har fått lite priser från Vårgårdahus Emyhill 2554000 inkl tillval på cirka 70000
Trivselhus C009 3,031.000:- , Rosecliff 163 2,887.000:- , Newport 186 2,987.000:- , C 013 3,193.000:- . C 014 2,838.000:- , B 015 2,994.000:- , B 010 3,070.000:- , B 008 2,696.000:- , A 020 3,542.000:- , A 019 3,314.000:-
Tomten är plan och grundschaktad av JM som ägde den innan. Tanken var att man skulle bygga grupphusbebyggelse, men man avbröt i samband med att finanskrisen startade och har nu sålt kvarvarande tomter, där man alltså kan välja hus och tillverkare helt själv. Vilken djungel. Har dessutom uppmärksammat att hussäljare i vissa fall är som bilsäljare, man får be om att få kund. Då åker de förstås fetbort. En skulle ha ringt mig vid ett flertal tillfällen förra veckan men har ännu ej återkommit, en annan skulle ringt mig igår morse, men ringde på eftermiddagen och sa att han glömt ringa mig. Jesus, om jag skulle behandla mina kunder så, så hade jag nog inga stålar att bygga hus för idag...
Fick ett par kalkyler till idag:
Värsåsvillan Villa Varnhem 2883000 (ser väldigt trevligt ut detta hus)
Trivselhus C014 2838000 (är tydligen något hus Äntligen hemma har byggt och finns som visningshus i Älta från och med kommande helg)
Trivselhus B 006 3424000 (fint men 1½ plan och på tok för dyrt tycker jag)

Nån som lyckas pruta på sina nybyggda hus när man kan välja hus o leverantör?

Är det värt att lägga till för bergvärme? Huset kan tydligen bli mera värt i framtiden då och kostnaden är "endast cirka 45tkr".

Har också sett att garage/carport skiljer en hel del mellan olika tillverkare. Kanske läge att välja hus från en leverantör och garage från annan? Eller gäller då andra priser för garaget om man ej köper huset där? Vissa ska ju ha 400 tkr för dubbelgarage och idag såg jag en som låg runt 200 tkr. Viss skillnad på toppen av kalkylen.
 
Värsåsvillan Villa Varnhem är ett väldigt vackert hus och känns prisvärt. Det ingår även utvändig målning i angivet pris men är i träpanel och ej i puts som på deras hemsida.

Någon som kan tipsa om erfarenheter från olika hustillverkare och vad som gör valet fördelaktigare hos den ena eller andra?
 
Om ni precis har börjat titta på det här med hustillverkare så är det bra att läsa mycket i detta excellenta forum. Om du söker lite så ser du att det finns trådar där detta har diskuterats.
Vad gäller prutning så finns det de som lyckats med det (på byggsatsen), men det verkar enklare att få saker med "på köpet".
Bergvärme är folk som galna i om ni ska sälja huset, men har ni tänkt att på där ska ni välja uppvärmningssätt som är mest ekonomiskt för er och ert hus. TH uppvärmning och isolering har diskuterats i flera trådar.
Ta med garage i lämplig storlek i alla offerter ni begär in, det borde gå att pruta på om man får priser i överkant.
De här husskisserna du tittar på är ju bara förslag, i det prisskikt du tittar på kan leverantörerna rita om husen precis som du vill (med vissa begränsningar) utan att det kostar extra, det som kostar är ju dyra val som ryggåstak och pulpettak osv.
Vet ni vad ni har för budget till huset? Vet ni vad markarbetena kommer att gå på ungefär? Tomten kostar ju en del att färdigställa när det gäller matjord, stenläggningar osv.
Vill ni ha totalentreprenad kostar det extra, skulle tro 100'-150', någon som vet?
Det du kan jämföra är alltså vilken standard huset har på uppvärmning, golv, kök, badrum, isolering, isolering innerväggar osv osv. Inte helt lätt alltså...
Byggsätt kan ju skilja sig också samt leveranstider.
 
Snart är räntorna upp 2-3% då kommer du ha säljare du aldrig blir av med. :)
 
Intressanta priser måste jag säga. Av de priser du anger hur mycket är kostnaden för själva grunden? Med schakt menar du schakt av tomten som helhelt eller menar du schakt för att anlägga grunden, eller ingår schakt för grunden i ditt pris för grunden.
 
Jag menar schakt för att anlägga grunden. För övrigt är tomten plan och behöver nog endast fyllas upp beroende på vilken höjd huset hamnar. Grunden ingår i huspriserna ovan, men vet ännu inte om man kan få med någon grundschaktning i detta pris eller om jag måste betala detta själv. Har i mina kalkyler räknat med att jag får betala 100-150 tkr själv för detta, men har som målsättning att det ska bli betydligt lägre eller också ingå i husgrunden.
 
OK. Vore intressant om du talar om vad det landar på till slut. Själv räknar jag med 250 tkr för grunden (totalt), men om den (och kanske även grundschakting) ingår i priset så behöver jag bara betala för övrig schaktning, vilket inte borde bli så dyrt (även om det är tomtberoende förstås). Själv ska jag träffa Trivselhus i veckan, jag ska passa på att fråga och schatning.
 
Har du tomtkarta över just din tomt? Bra att ha den tidigt i processen, så du inte förälskar dig i ett hus som sen verkligen inte passar tomten (mtp vädersträck, höjdskillnader etc).
 
Jo jag har tomtkarta och har varit ute vid tomten olika tider på dagen för att se hur ljuset ligger i olika tider och dessutom kollat i navigatorn i bilen hur norr/söder ligger. Har en del på tomten som gör att det passar bäst med ett två plans hus, för att minimera kostnaderna för schakt mm. Måste dessutom fylla upp tomten så den hamnar över gatunivån. Idag verkar den ligga under. Fick veta av en husleverantör som tydligen gjort undersökningar där innan snön kom. Tomten är dessutom rätt avlång, vilket gör det fördelaktigare även i det avseendet med två plan. Schaktningen är dock den svåraste frågan att få bedömd nu när snön ligger 40 cm djup. Måste ta in flera kostnadsförslag där känner jag, så man inte blir uppkörd.
 
Har nu gjort valet och valet på husleverantör föll på Myresjöhus till slut.
 
Ok, kul att ni har kommit så långt i allafall.
Vad blev det för modell?
Pris?
 
Det blev en variant av deras Mästergården, på cirka 182 kvm. Inkl garage och tillval så hamnade vi väl på cirka 15900 kr/kvm.
 
Spännande. :)
Glöm inte att lägga upp bilder under byggtiden.... :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.