Jag funderar på att lägga in ett trägolv i min verkstad som ligger i källarplan.
Nu till problemet..

Där är inte alltid snustorrt, varken på golvet eller i luften där nere.
Ibland läcker det till och med in lite vatten vid en rörgenomgång i ytterväggen.
Det tränger också upp en del fukt genom det gjutna betonggolvet, om man till exempel ställer en murarbalja någonstans så är där en mörk ring under den efter några dagar.

Min idé är att lägga ett plankegolv på reglar för att på så vis få luften till att cirkulera lite under golvet så jag slipper mögel.
Jag har funderat på att använda mig av tryckta reglar för att undvika röta i reglarna, är det rätt väg att gå?
Eller räcker det med vanliga reglar med en remsa takpapp under ner mot betongen?
Kanske ska jag använda både tryckta reglar och takpappsremsa?

All input är mer än välkommen.
 
Låter som det är alldeles för blött för trägolv. Tycker du ska lägga ner iden helt. Men vill du absolut ha trägolv så finns det ventilerade lösningar med platonmatta under som är mycket bättre än träreglar.
 
Hmm, inte direkt de svaren jag hade hoppats på :)
Men jag har ju som sagt varit lite tveksam..

Inga glada tips och ideer som inte kostar skjortan?
 
Tyvärr var det allt jag kunde bistå med... Vi får hoppas att någon annan smart person kan hjälpa dig istället! ;)
 
Just tryckt på fuktig betong är väl en klassiker när det gäller byggfel, det uppstår en riktigt otrevlig lukt.
Skall du regla upp golv så använd annat än trä till reglarna.
 
Tja, kåken är från 1920någonting, skulle tro att det är dräneringen utvändigt som felar.
Pumpen som står nerborrad i en grop i hörnan håller väl undan det värsta.
Fast där luktar inget särskilt faktiskt.
 
Det var absolut inget fel på dina tips Tippen, mer än priset ;)
Till det priset får det nog vara som det är.

Hade iofs en liten fundering på att göra en snikventilering med hjälp av en gammal köksfläkt, fattigdomen är som bekant alla dåliga uppfinningars moder :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.