Jag skall måla väggarna i ett litet rum som ska bli arbetsrum. Eventuellt skall jag sätta upp en fondtapet på en vägg, men det blir ett senare projekt, nu skall jag börja med att måla vitt.

På väggarna sitter en tapet som av allt att döma är spaltbar, men jag får bara bort den i remsor. på vissa ställen får jag bort allt, och där är en annan tapet under.

Hur mycket tapet bör jag riva bort för att det ska bli bra?

Jag inser ju att det självklart blir ALLRA bäst om jag river allt, men är det helt nödvändigt? Finns det något annat jag kan göra för att får det TILLRÄCKLIGT bra?

Jag har en dunk med våtrumslim, jag såg att någon rekommenderat att måla detta på väggarna innan tapetsering för att slippa riva allt - kan jag använda samma teknik om jag ska måla? Eller ser det konstigt ut?

Jag är ute efter nåt som går hyfsat snabbt, och som ser ok ut. Behöver inte vara superduper, för det är ett litet rum där det kommer vara en hel del hyllor på väggarna, så det synas inte i sömmarna.

Alla tips mottages tacksamt!! d^_^b
 
Jo, det var ju det också att nu när jag börjat riva tapet så är det ju stor skillnad mellan tapetens yta och det under, så jag måste ju riva översta lagret överallt för att det inte skall se jättekonstigt ut. Antar jag.

om det inte går att måla sånt lim och få samma yta överallt. Vad tror ni?
 
Om det inte redan är många lager så kan ju Easy cover vara ett alternativ till rivning och bredspackling.
 
hmmm, jo, det är ju ett alternativ förstås. Men jag är inte beredd att lägga så mycket resurser just nu. Vill gärna fräscha upp med det jag har hemma (vit färg). :)
 
jazoo skrev:
hmmm, jo, det är ju ett alternativ förstås. Men jag är inte beredd att lägga så mycket resurser just nu. Vill gärna fräscha upp med det jag har hemma (vit färg). :)
Då hade nog det bästa varit att inte riva tapeten. Om du har begränsat rivningen till en vägg kanske du kan sätta väv på den och göra en fondvägg. Lim kostar ca 90 kr på t.ex cheapy och väv kan du köpa billigt där eller på rusta.
 
Vill du ha det vitt och inte så noga hur det ser ut så måla på tapeten (men nu har du väl redan rivit ner allt). Annars så river du det som verkar sitta löst, spärrmålar, bredspacklar sen färdigmålning.
 
Det var ju det att jag började riva det som var löst, så hälften kom ner lätt, och resten var lite svårare.....

Vad spärrmålar jag bäst med?
 
Spärrmålar gör du med en oljeburen färg typ Beckers Nondrop.
En vanlig vattenburen väggfärg väter ytan och löser upp tapetlimmet bakom tapeten och gör så den bubblar upp sig.
Nackdelen med den oljeburna färgen är att den luktar VÄLDIGT mycket så se till att ha riktigt bra ventilerat när du målar. Det luktar som mest under själva målningen och även en liten stund efter men det brukar försvinna ganska snabbt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.