Hej jag vet att det finns massor program men jag är ute efter ett som är lättarbetar och lätt att lära sig.
det ska kunna rita bra planlösningar och gärna så att man får se saker i 3d, programmet ska även känna av vart man placerar trapp så att om man bygger på våning 2 så hamnar denna "rätt", tex så att man inte bygger ett rum utanför huset =).

sen skulle jag vilja ha tips på vart man hittar ideér på planlösningar olika typer av villor och udda design.

jag vill skissa så mycket som möjligt för ett husbygga är inte aktuellt just nu men om ett par år ska det börja planeras och då vill man ju ha det klart för sig =)

Programmen jag är ute efter får gärna vara engelska men jag ser helst något med en svensk manual eller tutorial sida.

Straten
 
Det finns ett program som heter 3D Home Architect som är lättanvänt och bra. Möblerna går ju i amerikansk stil men det kanske finns europeiska möbler och moduler att köpa till... Jag har provat version 4 och version 5.
Version 4 har jag använt mest och jag tycker att det är hur lätt som helst att lära sig och att använda. Version 5 har jag bara provat på och orkade inte lägga ner så mycket tid på när jag kunde jobba så snabbt i den tidigare versionen.
Det är bara rita väggar och klicka där man vill ha fönster och dörrar och sen klicka på en knapp så blir allt i 3D. Sen kan man gå omkring i huset och titta.
Programmet jag provat är på engelska och jag vet inte om det finns en svensk version, men allt är enkelt och lätthanterligt. Det går att ställa in så att måtten blir i mm, cm och meter vilket underlättar rejält.

Hör av dig om du vill ha mer information.

// Erik
 
Vad det gäller ritprogram så har jag själv provat på att använda mig av Punch Home Design 18 om du vill finna mer info om programmet så gå in på länken http://www.punchsoftware.com/index.htm

Här på forumet kan du också finna mycket information om ritprogram också för det har diskuterats här förut.
 
ok tack alla för programmen kikat runt lite och tror mig ha hittat ett.

vet ni vart man kan hitta ideer på planlösningar ?
gärna lite udda.

tanken är att i huset, när man kommer in så ska man mötas av en stor hall med en trappa i mitten som delar sig till höger och vänster, oven detta ska det vara en inomhubalkong =) som fungerar som hall för övervåningen. Tips på hur det kan se ut ?
Jag har nämeligen inte hittat något !

Straten
 
Ett sätt att finna intressanta planlösningar, förutom att leta på Internet, är att köpa utländsk litteratur. Det finns tidningar som bara visar planlösningar.

Men tänk på att det är en symbios mellan ut och insidan. Så visst, fundera på hur du vill att det skall se ut invändigt, men om det en dag bli skarpt läge så bör du kontakta en arkitekt som kan få ihop helheten. Det kostar inte många % av vad hela ditt nya hus kommer att kosta, och det kan ha en avgörande skillnad. Anlita alltid en arkitekt, för att få ut maximalt av din investering.

Fundera först på vilka behon ni har, hur rummen skall ligga inbördes, vilka funktioner som är viktiga. Sen börjar ni skissa på egen hand.

Vad det gäller billiga konsumentprogram har jag tyvärr inga råd, men det verkar finns en del enligt de som skrivit innan mig.

Lycka till
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.