Jag kanske är ute å cyklar men, kan man sätta in utedelen på L/L värmepump i en krypgrund?

Vi har en stor krypgrund där stora delar är 2m i höjd. Det blir aldrig kallare än +5 även vid -18 ute.
Vad tror ni om att ställa utedelen i ett sådant utrymme?
Vi använder den inte på sommaren.
 
Då kommer du att få ett stort frysrum under huset, en L/L behöver mycket stora mängder "ny"luft att hämta värme ur.
 
fast jag tänker mig att den nya luften kommer in från ventiler i grunden, men det klar att med all denna "nya" luft blir det allt kallare i grunden och till slut golven i huset?
 
Den luft som kommer in genom ventilerna räcker inte långt, gå nära en L/L VP som går så förstår du bättre vilka luftvolymer det handlar om. Luftomsättningen är måååånga m3 i timmen
 
isåfall sätta den så att den tar luft "innefrån" och sprutar ut den i det fria. borde funka.
 
Man lär få kalla golv. Jag tror att det är en dålig idé. Det är varmt i grunden av två skäl. Det ena är värme från marken. Den stora orsaken är dock att det läcker värme genom golvet. Jag har alltid haft plusgrader i luften i min grund, men jag har varit med om att det varit minusgrader på marken i grunden.

Erik
 
Öhm nu vet jag inte hur du tänker men.

Det blir ju bra luft cirkulation.
Och luften blir ju inte kall förens den har passerat värmepumpen. Om den då blåser ut luften från krypgrunden.
 
Jag skall inte yttra mig säkert om sådant jag inte har provat. Därav formuleringen "Jag tror att det är en dålig idé".

Om det är kallare ute än i grunden måste väl grunden bli kallare om man ökar ventilationen markant. Det brukar avrådas från att vintertid ha för mycket ventilation av krypgrunden just för att det inte skall bli för kallt där.

Erik
 
Eftersom utedelen drar så mycket luft kommer det att i stort sett bli lika kallt under huset som utanför. Temperaturen på golven kommer att bli lägre på vintern och på vår/sommar blir det fortsatt kallt under huset och man får fuktproblem när den varma fuktiga "sommarluften" kommer in i det kalla utrymmet och kondenserar på dom kalla ytorna under huset.
Sätt utedelen ute där den har fri tillgång till luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.