Jag är nog av den uppfattningen att de flesta luftsolfångare med fördel placeras på en vägg i söderläge.

Om det däremot är frågan om att värma vatten så är ju oftast en takplacering att föredra.
 
starion skrev:
Till Chrille K

Hejsan, jag har samma funderingar , vi har ca 90 % luftfuktighet i grunden på sommaren.

Vi har en sluttning mot ena sidan på huset. Där har jag tänkt gräva ett dike och lägga ner dräneringslang samt fylla igen med singel.

Sedan har jag tänkt isolera marken i grunden,samt mot grund murarna med cellplast,idag är det bara plast mot marken.

Och sedan prova med en hemma byggd luftsolfångare som tar luften från grunden och värmer den för att sedan skicka in den igen.

Och hoppas då att luften inte ska kondenseras mot marken när den är isolerad och lite varmare.

Samt följa allt med en trådlös hygrometer.
Det där med solvärmd luft in i krypgrunden... Man tar "kall" luft, värmer och blåser in. Väl inne under kåken svalnar den men är ju från början ganska torr! Det är ju samma luft som annars blåst in genom ventiler ouppvärmd... Är det verkligen risk för kondensation då? Beror väl på utomhustempraturen!
Den farliga årstiden för krypgrunder är sommaren då varm, relativt FUKTIG, luft blåser in, kyls och kondenserar. På vintern är luften utanför torrare och borde bara kunna göra nytta. Sommartid borde det bästa vara att lämpligen ta luften från krypen, värma och blåsa tilllbaka. Fint med uppvärmd krypgrund...
 
Jag hade i mitt förra hus en värmeflyttare som blåste från braskaminen och ned i torpargrunden då jag eldade under vinterhalvåret , fungerade finfint .

Alltid varmt och torrt därunder .

Enda problemet jag råkade ut för var att en rävhona grävde
sig in på senhösten och bodde där ett tag .
 
frhe skrev:
Intressant tråd!

Har funderat lite på det här med att använda en solpanel för att avfukta grunden. Om jag plockar tilluften till panelen från källaren via ett långt rör som först passerar en bra bit nedgrävt i trädgården bör jag ju kunna torka ut luften genom att fukten kondenserar på rörets insida. (Det kondenserade vattnet får man väl leda bort genom någon slags ventil.) Den kalla, torrare luften åker sedan in i panelen, värms upp och leds tillbaka in i källaren igen. I min värld har man då byggt sig en egen avfuktare som inte drar en massa dyrbar el.

Eller tänker jag fel?
Intressant idé!
Är det något du har hunnit prova?
/ Magnus
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.