Krilleman
75 räcker gott och väl för kök med diskmaskin!
 
110/75-90gr innebär att grenröret är 110 mm utvändigt i nedre änden och övre muffen är 110 mm invändigt.
Muffen på avsticket är 75 mm invändigt och sitter i 90 grader i förhållande till "huvudröret"
 
janwide
Tack för alla svar

Jerre - 110 mm utvändigt på nedre änden innebär (antar jag) att jag inte får ned den i mitt gjutjärnsrör som är 110 mm utvändigt. Men då sätter jag alltså den emot och ansluter mer en JET 110 mm !?

I överkant stoppar jag i ett 110 mm plaströr som jag sedan ansluiter med en 110 mm JET i övre änden mot gjutjärnsröret.

Har jag fattat rätt?
 
Japp helt rätt, du får MVG på den teoritiska delen d^_^b Återstår bara det praktiska momentet men det fixar du.

Dock går ett 110 rör i en muff på ett gjutjärnsrör och då använder man en gumminippel 123/110mm för att det ska bli tätt mellan muffen och röret.
 
janwide
Jag återkommer med facit efter genomförandet.
Tack för all hjälp!
 
Det finns grenrör som är släta åt alla håll, man sätter lösa muffar om de skall kopplas mot andra plaströr. Det finns också som alternativ till JET kopplingar, gummimuffar som skall sättas i en gjutjärnsmuff, som man sedan kan skjuta ner ett platsrör i. Så om det passar bättre att ha isär ditt rör vid en befintlig muff så finns även det alternativet.
 
janwide
krilleman_215 skrev:
75 räcker gott och väl för kök med diskmaskin!
Kan det till och med räcka med 45 ?
 
Krilleman
Nej, använd 75 rör om möjlighet finns, 50 funkar, men undvik om du kan!

Det finns inga avloppsrör som är 45, menar du 45º?
 
janwide
OK. Jag kör på 75 mm
Nej, inte 45º. Jag trodde jag sett 45 mm, men det är 50 mm jag tänker på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.