Förutom handpenning, köpesumma, lagfart och ev pantbrev vad för kostnader tillkommer om man köper en obebyggd tomt?

Och vad kostar tomten sedan per år om man "inte gör något" med den?

Vägsamfällighet (om det finnes) - betalas det från köp, från byggstart eller från att man skriver sig på tomten/flyttar dit?

Sophämtning beställer man när man behöver det eller?

Fastighetsskatt?

Försäkringar?

Vad tas upp i deklarationen när man köper fastighet och vilka kostnader medför det?

Vissa punkter kanske bäst löses genom lite privatekonomiundervisning, hänvisa gärna vidare.
 
Vägavgiften vill de förmodligen ha från köpdagen. Men det kan variera mellan samfälligheter, en del tar inte betalt förrän ni flyttar in, andra kanske vill ha en rejäl avgift eftersom ni sliter på vägen under byggtiden.
Fastighetsskatt får du betala.
 
Hemmakatten
Fastighetsskatt utgår med 1% av taxeringsvärdet per år för obebyggd tomt. Detta är mycket högre än fastighetsavgiften för bebyggda småhustomt. Försäkring bör du ha för tomten, dvs. det innebär i praktiken endast ett rättsskydd (kostnad några hundralappar per år). Vägsamfällighetsavgift (om sådan finns) betalas per år oavsett om du använder vägen eller inte. I den förtryckta deklarationen finns redan uppgifterom fastigheten om du inte köptden alldeles nyligen, detär som sagt fastighetsskatt du skall betala för den del av året du ägt tomten.
 
Får man fråga hur mycket du hade tänkt att låna på en tomt och hur länge du tänkt ha den obebygd?
 
Det är väl lite det vi försöker klura ut genom att ta reda på så mycket som möjligt om tex dessa "oförutsedda" kostnader (dvs sådant vi inte känner till ännu men som tillkommer). Att köpa tomten kontant är en lösning men då behövs en del lån för att börja bygga, så det är ju en avvägning.

Ang obebyggd så är ju inte tanken att låta den bara "stå" utan det är pga att jag är i slutskedet av mina studier - man vet ju aldrig riktigt hur allt löser sig.

Kanske är det bäst att vänta, kanske är detta ett riktigt klipp, kanske går det åt helvete, kanske blir det kanonbra ;)
 
För att veta vad som verkligen gäller för eventuell vägavgift måste du höra med den aktuella samfälligheten. Det kan vara hur som helst med avgiften. Sophämtningen börjar normalt inte förrän du har ett färdigt hus på tomten.
 
Hemmakatten skrev:
Fastighetsskatt utgår med 1% av taxeringsvärdet per år för obebyggd tomt. Detta är mycket högre än fastighetsavgiften för bebyggda småhustomt. Försäkring bör du ha för tomten, dvs. det innebär i praktiken endast ett rättsskydd (kostnad några hundralappar per år). Vägsamfällighetsavgift (om sådan finns) betalas per år oavsett om du använder vägen eller inte. I den förtryckta deklarationen finns redan uppgifterom fastigheten om du inte köptden alldeles nyligen, detär som sagt fastighetsskatt du skall betala för den del av året du ägt tomten.
Vad blir taxeringsvärdet för en avstyckad tomt? Ungefär som inköpspriset eller något helt annat?

Vad är det för skillnad på fastighetsskatt och fastighetsavgift?

Vad är det för försäkring du pratar om då? Typ hemförsäkring är väl vad jag hört till namnet.
 
andersmc skrev:
För att veta vad som verkligen gäller för eventuell vägavgift måste du höra med den aktuella samfälligheten. Det kan vara hur som helst med avgiften. Sophämtningen börjar normalt inte förrän du har ett färdigt hus på tomten.
Jag har nu fått tag i kassören i samfällighetsföreningen, mycket trevlig man som berättade om en välskött förening :)

Soptunna behövde man tydligen från första dagen man sover över om det så är i en husvagn enligt mail från kommun för sopor fick man inte frakta själv.
 
http://www.skatteverket.se/privat/s...hetsskatt.4.69ef368911e1304a625800013531.html

http://www.skatteverket.se/privat/s...tomtermfl.4.69ef368911e1304a625800013554.html

Tack vare er vet jag åtm lite vad man ska söka efter d^_^b

Men, i vårt fall styckas marken troligtvis av till en jordbruksfastighet - vad gäller då?

Och detta: "Ett småhus som håller på att nyuppföras, och som är taxerat som under uppförande, får också statlig fastighetsskatt med 1,0 procent av taxerat värde för bostadsbyggnad och tillhörande tomtmark."

Hur/när "taxeras" (bestämma taxeringsvärdet antar jag?) en avstyckad tomt, ett hus under uppförande osv? Bestäms ett taxeringsvärde tills/när tomten är avstyckad och säljs (typ 75 % av vad den blir såld för eller spelar mer in?) och sedan, vad händer sen? Är det efter ett visst antal år taxeringsvärdet uppdateras eller efter att en viss del är färdigbyggt osv?
 
fidelie skrev:
Men, i vårt fall styckas marken troligtvis av till en jordbruksfastighet - vad gäller då?
Då har du en avgift till lantmäteriet för avstyckningen. Innan ni köper och styckar av vill du förmodligen veta att du säkert får bygga ett hus där, så att du behöver ha ett förhandsbesked från kommunen, vilket de också tar betalt för.
Innan de beviljar något preliminärt bygglov kan du bli tvungen att visa att det går att lösa vatten och avlopp (om det inte finns kommunalt), vilket i värsta fall kan innefatta konsultutrednigar, vilket naturligtvis också kostar.
Byråkratin runt att köpa en markplätt för att bygga sig ett hus kan ofta te sig helt förlamande.
 
Säljaren styckar av, förhandsbesked har säljaren sökt och fått positivt, VA finns inte kommunalt - tack för varningen om konsultgrejen! Ser dock positivt ut det lilla jag hört än så länge från olika håll, med egen brunn för både vatten och avlopp (eller vad man nu säger ;)). El verkade riktigt illa, typ 80 tusen bara för att koppla in sig på nätet ex arbete enl vem det nu var jag var i kontakt med (nätägare?)?

Ja, jösses... Den andra hälften tar mer än gärna ansvar för själva byggandet, resten föl på min lott :x

En tanke nu av ditt svar ang konsult. Hur mycket kan man be om/få svar på från olika bolag som kan göra brunnar i nuläget? Vi är som sagt bara en av spekulanterna men vill få reda på så mycket som möjligt.
 
Om dom fått ett positivt förhandsbesked så har dom också visat att vatten och avloppsfrågan går att lösa....

Elen lät dyrt, vi kommer betala ca 27 tusen i anslutningsavgift, tillkommer nån tusenlapp till sen för kabel...
 
Fast det såtr rätt luddigt i förhandsbeskedet. Men precis som du säger, det kan ju inte a helt kört hoppas man :)

Kallar du det dyrt? En preliminärt uppgift vi fick var på knappt 80 kkr, enbart för att ansluta sig, inget arbete eller kabel på tomten mm inräknat. Jag är dock ingen hejare på det där och ville bara ha svar mellan tummen och pekfingret.
 
Om det var dyrt vet jag väl inte... Har bara våran avgift att jämföra med...

Ang förhandsbeskedet så tror jag att för att komunen ska bevilja förhandsbesked så måste man visa att VA frågan går att lösa på ett bra sätt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.