Jag utreder en liten fråga angående stambyte.

Är det någon som har varit med om ett stambyte i sin förening?
Hur har det varit tycker ni? Positiva respektive negativa saker?

Tillgång till dusch, wc, kök etc?

Något ni skulle vilja att entreprenörerna gör annorlunda?

Hur har kontakten/informationen från föreningen varit?

Skriv gärna av er om era erfarenheter.
 
Hej!

Japp, jag var vice ordf i föreningen innan jag flyttade för ca ett år sen. Vi gjorde stambytet precis innan jag flyttade!

Informationen från styrelsen vidare till de boende sköttes via lappar i brevlådan och så givetvis genom informationsmöte innan beslutet om stambyte. Byggfirman var ute och visade bilder och berättade hur de skulle göra, och det hela avslutades/påbörjades med ett extramöte då alla fick rösta för eller emot stambyte.

Vi hade fyra stammar, och de gjorde en stam i taget. Det var alltså bara 1/4 av huset som drabbades i taget (förutom av ljudet, som pågick varje dag och det dundrade rejält! Men så e det! ;) )
Det tog ca 3-4 veckor per stam och istället för toa så satte de in en "pelletstunna" som man gjorde sitt i! Den tömdes av byggarna varje fredag och det luktade absolut inget faktiskt. I mitt hushåll var vi två vuxna och ett barn, jobb och dagis på dagarna.

I köket hade vi vatten alltid, förutom en dag då de även böt kranen från en väggfast till en diskbänksblandare!

Dusch löste vi genom att vi satte en duschkabin i källaren i ett låsbart utrymme. Om man ville kunde man "boka" duschen speciella tider men det behövdes aldrig för vår del.

Det dammar ju såklart en del, men byggarna satte upp en provisorisk ställning med byggplast i hallen för att avgränsa in till resten av lägenheten. I hallen var det ruskigt dammigt, men i resten av lägenheten var det faktiskt inte mycket mer än annars. Dock så fick jag dammsuga hallen varje dag när jag kom hem. På golvet i hallen la de "mjölkkartongs-papp" så det blev inga skador där.

Byggarna kom varje dag klockan 07.15 och hade egen nyckel. Vi gjorde som så att i den stammen där bytet pågick så böt vi lås på ytterdörren så att byggarna kunde använda en huvudnyckel och ett eget låssytem. På helgerna o nätterna låste vi med sjutillhållarlås för att vara på den säkra sidan! ;) När bytet i en stam var klart så böt vi tillbaka till de vanliga låsen och "tack vare det här" så finns ju inte risken att någon skulle gjort kopior av våra nycklar.

I byggföretagets offert ingick städning så dagen innan det var besiktning så kom en städfirma och städade av alla ytor där byggarna varit!

På det stora hela så var det inte ens en tiondel så jäkligt som jag trott innan. Hade förväntat mig mer stök o bök, men det var lugnt.

Lycka till!
 
Jag var ordförande i en stor förening i början på 90 talet. Vi hade ca. 800 lägenheter, 27 trappuppgångar. Vi bytte badrumsstammar, köksstammarna var bytta 15 år tidigare. Samtidigt renoverade vi elen.

Efter en långdragen förprojektering och upphandling (en egen historia) så gjordes jobbet på ett drygt år. Själv avgick jag innan arbetet hann påbörjas. Jag skulle bli pappa och vi behövde större boende, men jag var med på byggmöten och hjälpte till att styra upp jobbet under första månaderna.

Hos oss byggdes det upp badrum på gårdarna i byggbaracker. Vi höll oss också med 7 evakueringslägenheter som framförallt var avsedda för äldre medlemmar som kanske inte klarar att gå ned på gården för toabesök mitt i natten. Men det var även en del lägenheter framförallt på första våningen som hade horisontella stammar i golven under vardagsrum osv. Där blev det avsevärt större ingrepp och svårt att bo kvar under bygget.

Varje lägenhet var påverkad i 3 veckor, trappuppgången i drygt 2 månader.

Vår byggare tog in en asbestsaneringsfirma för rivningen. Detta trots att det inte fanns asbest. De var mästare på att täcka resten av lägenheten mot damm. Och de körde med en jättesug som helt enkelt sög ut allt rivningsmaterial. I badrummet som revs så bilades allt, även toastolen ned till småbitar som skyfflades ned i sugtratten och sögs ut till en container på gatan. har för mig att dammsugarslangen var 50 eller 60 cm i diameter och själva sugen var en hel långtradare plus containern som var "dammsugarpåse". Iom sugtekniken så var badrummet satt under starkt undertryck, och inget damm spreds ut i lägenheten. Metoden valdes inte för att den var bra, den var billigare. De rev och byggde ett badrum var 4e timme under ett år.

Jag flyttade själv innan arbetet hann fram till min lägenhet, kände mig som en svikare.

Vi hade ett evakueringsalternativ till en tillfällig barackstad, detta skulle ha kostat 10 milj. extra Ett par halvstora föreningar i grannskapet hade kört med den metoden. Framförallt äldre som evakuerades på det viset mådde inte bra, där var en viss överrepresentation av självmord bland de som evakuerades till baracker.
 
Tack för två väldigt bra svar!

Anledningen till att jag ställer frågorna är för jag jobbar på ett konsultföretag som sysslar bland annat med stambyte.

Är därför nyfiken på vad som kan göras bättre.
 
Krilleman
Har själv varit ansvarig och drivit en hel del stambyten på rörsidan, både den lättare varianten av bara byte av vatten i nyborrade hål och det större ingreppet vatten/värme/avlopp med massiv bilning. Och det jag ofta förvånas över är okunskapen hos hyresgäster/bostadsrättsinnehavare vad som kommer att hända och när.

Så få fram rätt info till rätt person i drabbad stam verkar vara ett gissel! Eller är det bara så att dom inte bryr sig?! Generellt är det lättare för alla om man kan evakuera till tillfällig bostad. Det blir ett bättre flyt och de boende drabbas inte lika hårt, det är att rekomendera men som hempularen skriver finns det visst en avigsida på den aspekten...
 
Tack krilleman_215 för ditt svar.

Någon mer som vill ventilera sig? :)
 
Har jobbat som elektriker både som anställd och med min egen firma på stamrenoveringar i 10 år plus att det stamrenoverats där jag bor.
Här hemma var allt kanon och jag hade inget att klaga på (men nu så kände jag ju nästan alla hantverkare som var på plats samt deras chefer och projektledaren personligen så....ett par tårtor, lite fikabröd och smörgåstårta gjorde susen för resultatet i min egen lägenhet samt att elen tog jag själv). Men det man märker som fallerar är möjligen info till boende. En annan sak som är jobbig både för boende och hantverkarna är när man gör renoveringar och man bor kvar i lägenheterna, sånt borde inte få förekomma för båda parters skull. Se till att föreningen har en mellanhand mellan hantverksfirmorna och styrelsen som är kunnig, förklara för styrelsen att beslut för projektet inte kan vänta till varje månadsmöte (det finns sånna föreningar också som sen skyller på byggaren att saker blir sena eller fel!!!)

Dom projket jag varit inblandad i (inkl i min egen förening) som jag då både som hantverkare och boende tycker är bra är som sagt någon kunnig kontakt som är tillgänglig även mellan byggmötena från föreningens sida, akuta frågor behöver ju snabba svar. Bodar för boende och/eller evakueringslägenheter är ju guld, trapphus tömda 24/7 på boende är ju absolut det bästa. Ha redan vid byggstartsmöte med papper där alla firmor får skriva under om städpolicy, inte att golven ska bonas varje dag men att man inte lämnar massa skit i hallar osv som man sen kommer och snubblar över nästa morgon.
Oftast går det bra att nyttja utrymmen i föreningen till arbetarna för att byta om och sitta och käka men se till att det är ljusa utrymmen, sitta i en bunker gör ingen glad. Aktivitetsrum för de äldre med soffor, bord tv osv om dom tvunget ska bo kvar i lägenheterna är också kanon, inte så kul att sitta och trycka i en lgh när det bilas i badrummena direkt.
Finns säkert en massa detaljer man kan ta upp men tänk på hur du själv skulle vilja ha det samt ta det ett snäpp till så blir det nog bra.
 
A
Gammal tråd men ni som är yrkesverksamma och har varit boende när stambyten gjorts, hur har ni på bästa sätt täckt allt för att undvika damm?de kommer att hålla på i badrummet som är invid hallen. Resten av lgh kommer sällan att öppnas upp, det finns dörrar som avskiljer hall och badrum från resten av lgh. Planen är att stänga dörren och plasta in den. Den kanske öppnas fem ggr under renoveringen. Köket däremot kommer att ha kvar saker inne i skåpet, förövrigt kommer alla ytor stå tomma. Skåpen kommer att plastas in. Ingen bra info har gått ut till de boenden men de ska ge oss både plast och tejt sen ska de plasta in hela hallen själva. Jag har en luftrenare i vardagsrummet som jag tänkte skulle stå på dygnet runt när de arbetar. Bör jag lämna ett fönster i vardagsrummet lite vidöppet eller blir det fel? Snälla hjälp. Börjar bli lite nervös för all eventuell damm som kan finnas kvar när arbetet är klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.