rundvikarn skrev:
Vår puckogranne startade klockan FEM på morgonen !
Med kapen mittemot vårt sovrumsfönster !!!
Jag gick ut och sade åt honom att han skulle lugna sig med vedkapningen
tills klockan 10.00 åtminstone med då blev jag ombedd att dra åt h-e .

Jag gick in , hämtade stora avbitaren och en svetshandske och klippte
av sladden till vedkapen så det blixtrade ordentligt .

Sedan var det färdigkapat om morgnarna.......
Ja, jävlar :D Drastiska metoder krävs när man har idioter till grannar!

Här är det för det mesta lugnt, utom i somras på semestern en gång. Runt 6 en lördagsmorgon brakade helvetet lös inne hos en granne (en lätt alkoholiserad man), musik på vansinnesvolym började strömma ut från hans balkongdörr som stod på vid gavel (så gjorde våra sovrumsfönster också), stängde fönsterna, men det hjälpte föga. Flyger ut i bara kallingarna och ringer på och bankar på dörren som en besatt, men ingen öppnar, dörren låst. NÄ NU JÄVLAR ÄR DET KRIG! Ska jag ringa snuten? Nej, meningslöst. Kommer på ett tidigare beprövat knep! Rusar tillbaka för att hämta nyckeln till elskåpet ute i gatan*. Lagom när jag fått upp skåpet dör musiken av någon anledning. Blev nästan lite besviken på att inte jag fick "stänga" av...

*Har faktiskt stängt av strömmen en gång för ett antal år sedan, när en fullständigt urartad nyårsfest i nyligen sagda kåk var inne på 3:e eller 4:e dygnet....(Och då hade vi till slut ringt polisen, men de var aldrig intresserade av att komma) Gissa om jag var jävligt nöjd just då :D :D
 
man kanske kan ställa en annan fråga :)
Är jag en bra eller dålig granne?
gaia
 
gaia skrev:
man kanske kan ställa en annan fråga :)
Är jag en bra eller dålig granne?
gaia
Det är en tolkningsfråga .
Om alla familjer i kvarteret utom en kommer bra
överens med varandra , är det då de som samarbetar
eller de som motarbetar som har rätt ??

Det beror på vem av ovanstående man är själv....

Jag hjälper grannen mittemot med snöskottningen för
han är snart 80 år och har problem med lungorna .

Däremot blir jag otrevlig när en annan granne stjäl ved
och går med sin hund in på min gård för att den ska skita
hos mig och inte på hans egen gård.....

Gör det mig till en bra eller dålig granne ??
Tolkningsfråga....
 
P
Hemma i lägenheten har jag bara bra grannar som inte märks d^_^b

På landet har jag minst en bra granne. När jag kom dit i fredags kväll och skulle skotta av infarten för att få in bilen på gården kom han med traktorn och tog ett par tag så att snövallen (75 cm) försvann och plogade av hela uppfarten. Då blev jag glad... Det är bara att återgälda på något sätt. Undrar om en back öl uppskattas? :S
 
Har man sunt bondförnuft så tror jag man är en bra granne!
" Rundvikaren" skulle jag gladligen ha som granne
 
Det är ju sällan ens fel att två träter brukar det ju heta, men ibland är det nog dock så... har väl tyvärr en rätt kylig relation till en av våra grannar för tillfället men det kanske släpper framöver...får se.
 
Jag är normalt inte långsint av mig men...

En av våra "grannar" (han har inte ens tomt eller hus angränsande till vår tomt) utan bor två hus bort mittemot, hade åsikter på vårt bygglov för många år sedan. Han skrev ett brev till kommunen att huset som vi ville bygga skulle förstöra tallhedskaraktären i kommunen... ja exakt, vi var faktiskt tvungna att avverka 3 tallar på tomten...

Dessutom när vårt hus kom så parkerar han sin bil precis vid uppfarten så att kran- och lastbilschaufförerna har maximalt problem för att göra sitt jobb. När jag påpekade att det var lite dumt att parkera där fick jag till svar att han inte vill ha sin uppfart som någon vändplan. När sedan husdelarna hängde ovanför hans bil så var det faktiskt lite spännande...

Kan väl säga att denna person inte står högt i kurs hos mig... detta är 10 år sedan. Det är faktiskt den enda personen i området som inte ännu hälsar när vi möts. Jag utbrister alltid i ett extra glatt HEJ - bara för att jävlas.
 
Vi har fantastiskt bra grannar. Inga som väsnas eller ställer till med annat liv. Vi hjälper varandra när det behövs och har varandras nycklar. Jag som renoverar får grejer hemkört lite nu och då och då får grannen, som är pappaledig, ta emot grejerna. Perfekt!

Enda gången sedan vi flyttade in i huset som det spelats hög musik och väsnats sent var när jag och frun gifte oss i somras. Vi lämnade festen vid 3, men det hade visst spelats hög musik fram till 6 på morgonen. :)
 
Jag är en jättedålig granne. När jag renoverar mitt hus blir det en hel del byggmaterialskräp på min tomt, något jag ser som ganska naturligt. Men så ser tydligen inte alla det eftersom att en granne var framme förra sommaren och påpekade att min tomt såg ut som en byggarbetsplats och undrade om jag inte kunde göra något åt det.
Alltså... Det ÄR en byggarbetsplats, dessutom bor vi 500 meter ifrån varandra med massor av träd emellan. Enda gången han ser min tomt är när han åker förbi för att hämta posten. *suck*
 
Dalbotös skrev:
Jag är en jättedålig granne. När jag renoverar mitt hus blir det en hel del byggmaterialskräp på min tomt, något jag ser som ganska naturligt. Men så ser tydligen inte alla det eftersom att en granne var framme förra sommaren och påpekade att min tomt såg ut som en byggarbetsplats och undrade om jag inte kunde göra något åt det.
Alltså... Det ÄR en byggarbetsplats, dessutom bor vi 500 meter ifrån varandra med massor av träd emellan. Enda gången han ser min tomt är när han åker förbi för att hämta posten. *suck*
Gör som vi. Samla skitet på samma ställe och lägg över en STOR pressening!
 
kamilenski skrev:
Gör som vi. Samla skitet på samma ställe och lägg över en STOR pressening!
Eller som jag, lasta all skit på en tippkärra och dra iväg med traktorn och tippa bakom en lada på ens gärde. d^_^b
 
Tippen kanske är ett alternativ?
 
Ny stad och nytt folk, men inga problem med grannar här. Tvärtom mycket bra folk, mest barnfamiljer men de är väldigt trevliga o lättsamma. Flera av dem har byggt sitt första hus här. Vi hjälps åt o diskuterar saker o ting, mest på icke-vintern när man kan vara ute mera :)
Fick hjälp med snöskottningen när jag var sjukskriven, hjälpte själv en granne förra året med det när han var bortrest en tid. Lånar lite prylar om det behövs, har också funderat på att det skulle vara bra att äga maskiner ihop, speciellt snöslunga! och kanske släpkärra men ingen som direkt nappat på det.

Tidigare hade vi också hyfsat bra med grannar men där fanns både hyreshus och villor, ibland kanske man inte riktigt höll med vad som var på gång, man kände heller inte folk så väl, mycket flytt. Men villaägarna var stabila, några som vi hade bott där från början. Det var inte så mycket umgänge mer än att man "tjötade" lite på gatan men hjälp o råd kunde man alltid få. Innan vi flyttade bodde några äldre som vi hjälpte med snöskottning. Vi var också tre grannar som slagit ihop oss om en fin Honda gräsklippare, det samarbetet fungerade bra.

Vet inte hur man skulle reagera om relationen blev frostig men det skulle nog kännas lite jobbigt och ansträngt. Är inte helsåld på konflikter även om man ibland måste ta tag i vissa saker. Sånt går mycket lättare om man har med myndigheter som kommunen att göra, eller företag. Blir inte lika personligt. Här i byn har de fått lyssna till den grinige gubben och hans synpunkter på snöröjningen några gånger (för mycket?) men det har ändå varit givande diskussioner.

Kjell G
 
Jag måste säga att det här har potential att bli en riktigt intressant långkörare. Många av de trådar jag fascineras mest av på forumet har med grannar att göra.

För tillfället bor jag i lägenhet, högst upp i ett trevåningshus i bostadsrätt, som tidigare var hyresrätt. Det är inte det mest fashionabla området och det fanns vissa ingrodda meningsskiljaktigheter i samband med ombildningen (som jag var högst drivande i) vilket fått till följd att jag under processens gång lärt känna massor med människor i området, och med något enstaka undantag så är det överlag en positiv erfarenhet (jag kan ärligen säga att jag inte har direkt höga tankar om människor i allmänhet helt enkelt..) som fått mig att omvärdera min syn på grannar. Men som ordförande har man också fått ta del av en hel del underliga motsättningar och ansträngda relationer på andra håll. Till sommaren så ska jag sen flytta till hus för första gången och kommer få en hel del nya grannar, något som ska bli.. tja, ska vi kalla det för spännande? Jag har redan fått kontakt med ett antal blivande grannar och bilden överlag är positiv, och de som kommer bygga huset intill oss har jag fått bra kontakt med, vi delar på vissa kostnader under byggtiden och har inte haft några problem att komma överens, så det känns lovande.

Vad det gäller frågan om man är bra granne eller inte, så vet jag med mig att familjen under mig i lägenheten verkligen avskyr hela min familj. Dels är de starka motståndare till ombildningen som jag profilerat starkt, sen har de haft synpunkter på allt från nedfallande skräp till droppande vatten från vår balkong, och blivit mäkta upprörda när vi sagt åt dem att sluta grilla på balkongen. De hejar inte längre utan stirrar bara surt. Dessutom har vi ju barn på 1 och 3 år som röjer runt och skriker, klampar, hoppar och låter i största allmänhet. Det är nog inte så jävla roligt att bo under i en 50-talskåk med måttlig ljudisolering.

I huset har jag dels lyckats skänka lite grejer till en befintlig boende på gatan i utbyte mot framtida älgjaktsbyten, dels lyckats elda upp i stort sett hela högen med rivningsbråte från en sommarstuga som stod på tomten med följden att en annan granne ringde polis och brandkår då han blev orolig för sitt altan-tak i plast... Jag var dels lite uppgiven där då det verkligen inte var fara på taket, dels för att jag skulle hamna på ond fot med honom redan innan huset var på plats då hans tomt också angränsar till vår, men jag var där dagen efter och hans tak var oskadat och han var inte alls sur, verkade mest orolig att jag skulle vara förbannad på honom... Tvärs över gatan vet jag att det kommer bo barnfamilj med barn i samma ålder som oss, som redan bjudit in oss på framtida poolpartyn...

Jag tror överlag att det kommer funka finfint, men den som lever får se :D
 
Vår granne i lägenheten intill har bott där i 45 år och har koll på grannskapet, men är enormt trevlig. För nån månad sen stoppade han mig i trapphuset eftersom han hade insett att han inte skulle hinna dricka upp all whisky han köpt innan det är dags att lämna in för gott. En liter för en hundring är OK tycker jag även om det inte var min favoritsort.

Grannen på landet verkar dock ha svårare att acceptera oss. Det var nog lättare med servitutsbelastningen när förra ägaren hade stället eftersom de inte var där i modern tid. Jag är ju lite gnällig och tycker vägen ska gå att åka på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.