Och receptet för lervällingen är samma som för kliningen fast mer vatten eller ?
 
Nej, vi körde bara lera och vatten. Men en slät klining utan armering borde ju funka minst lika bra. :)
 
Tack,

Då ska jag pröva det i sommar för att få bort de sprickor som vi har.
 
Jag har klinat med kodynga i lerbruket och detta var grymt. Bruket blir fantastiskt mycket lättare att arbeta med; innehåller armerande fibrer, slem som gör det smidigt och lättarbetat, + kopiss som gör det tåligare. Hästskit lär vara ännu bättre. Luktar gör det när det torkar, sedan ingenting alls - allt annat är lösa rykten!

Linolja på väggen gör kliningen tåligare, men tyvärr tätare - bättre fuktbuffringsförmåga får man med t.ex. limfärg (som dock kritar).

Istället för tvångsblandare kan man ta tombola, men då måste man ha i 2-3 knytnävsstora stenar, samt blötlägga leran 1 dygn innan. Omständigare med billigare eftersom man kan köpa tombola för en spottstyver och ha under hela byggtiden.
 
  • Gilla
torporoman
  • Laddar…
Har lagat en del lerklining i år. Mest sånt som skall kläs med skivor i det rum som blir badrum och i skafferiet (möss gillar inte att tugga sig igenom lerklining). Lagt i såtarna och tätat mot en norrvägg och i knutar i hörn. Här hade jag ju inte krav på en slät slutfinnish utan behövde få det att sitta fast. Jag återanvände gammal klining som jag blötlade i upp till 3 dagar och försökte finfördela så mycket som möjligt. Ju nogrannare jag var med det så blev resultatet bättre. Benlim i, något mer än i receptet och kompletterade med lerbruk (lerbruk till kakelugn) och lite sand. Detta ska tydligen inte vara bra, men för mig fungerade det utmärkt! Jag tror iofs att våran lerklining inne höll mest fin lera och inte så mycket sand. Jag körde med en cementblandare och det gick jättebra. Blev det för löst så var det bara att hälla i mer av finfördelad torr gammal lerklining. Jag hoppade över dyngan men jag förstår att den har nog väldigt bra egenskaper för kliningen.
 
Gafsan, har du tips på något bra benlim? Känner mig för lat för att leta, har haft ett på påse som kom med tapeter tidigare, men undrar över lite olika märken. Tänkte prova på kredering och då kommer jag behöva det....
 
Jag har köpt mitt benlim på Gysinge. Vet inte hur många tillverkare det finns eller hur man avgör kvalité, om ska jag vara ärlig.
 
Jag köpte hos Colorama.
 
Tack för svaren, känner mig förmanad att visa resultatet. Har nu provat på att kredera (benlim/krita som läggs på i olika sammansättning från låg halt krita till hög i yttersta lagret). Det blev en gustaviansk spegellampett. Den fick bli "pärlgrå" (och byggnadsvårdsmässigt umbrapatinerad ;)) men underlaget är krederat och förberett för eventuell förgyllning (om jag vill testa det), dvs lite tjockare kredering som kan slipas helplan. För en målad yta skulle man kredera (eller heter det kanske krida) tunnare...
 
  • Spegellampett1.JPG
Anders, verkligen fint. Kul. Hur har du lärt dig? Jag skulle önska att du gör en lite utförligare rapport i en egen tråd med under-arbetet-bilder. :)
 
Kan man blanda i leca kulor så att det blir lite isolerande?
 
Leca kulor isolerar inte på det sättet. Kan inte tänka mig att kliningen håller ihop med ens den minsta sorten av leca. Möjligtvis kan man störa fuktbalansen i kliningen. Men, prova kan man alltid göra. Lerklining är i första hand för vindtätning och ger en slät sida innåt. Lerkliningens isoleringsförmåga har diskuterats tidigare i forumet.
 
Har aldrig sett en lerklinad vägg i verkliga livet men det ser jättefint ut!! Hur hård och hållbar blir väggen? Tänker närmast på om det spricker om man hänger upp något på väggen eller om det går bra att borra igenom?
 
Hej! Den håller bra. Vi har borrat upp en hylla och lite annat i den också och det gick finfint. Det är hårt men ändå rätt elastiskt. Det som är svårt är rengöringen, men det har ju med färgen att göra också.
 
Nu är det dags för nästa projekt, ett av sovrummen i "nybygget". Vi börjar näta väggarna på torsdag. Är det något särskillt ni vill se bilder på eller har funderingar kring så hojta! :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.