Hej,

Skanova ville ha över 32 000 kronor ör att dra in koppar så att vi kunde få möjligheten att beställa Internet via ADSL. De kunde dock inte garantera att vi kunde få ADSL eller ens verifiera om det fanns plats i vår telestation. Vi har absolut inte har någon lust att chansa att betala över 32 000 för eventuellt ingenting och därför funderar vi på en 3G-lösning istället. Utanför huset har vi bra mottagning, denna försvinner dock nästan helt inomhus (lättbetong, plåttak).

Därför skulle vi behöva endera en 3G-router som man kan sätta utomhus ovanpå taket alternativt om man kan placera den på vinden eller i teknikrummet med en lång antennsladd upp på taket. Det gör inget men vi har inga behov av att den skall ha Wifi-funktionalitet då vi tänkt lösa detta med ett annat system. Någon som kan ge tips på relevanta produkter/paket som skulle fungera för för oss?
 
P
Som sagt
http://www.infoferenda.com/webbshop/3g-4g-routrar/routrar/dovado-4gr.html
och sen en
http://www.infoferenda.com/webbshop/antenner/riktade/3g-directional-11dbi.html

Har du en "dongle" så kan du använda
http://www.infoferenda.com/webbshop/antenner/tillbehor/antennadapter-universal.html
eller
http://www.infoferenda.com/webbshop/adaptrar-konverters/universaladapter-v2.html

Eller allra bäst är det om du har ett modem med en antenanslutning och många "dongle" har en anslutning om man bryter upp donglen

Edit: Glömde säga att jag har en Dovado + antenn själv. Inte denna utan en tidigare version. Routern är kopplat till vårt interna ethernet nät, funkar klockren.
Det som är största problemet är att hitta riktningen till den basstation som är bäst. Förr hade PTS en superbra sida där gps koordinaterna på basstationerna var men är man hänvisad till operatörerna som bara visar täckningen. Det är ju inte det man vill veta om man ska rikta en antenn. Men du kan ju prova en rundstrålande antenn om du inte får veta var just din operatör har basstationen

Edit2:
Kolla här vad jag hittade
http://www.infoferenda.com/webbshop/paket-kampanjer/bredband-i-sommarstugan.html
 
Redigerat:
Apprpå att hitta basstationerna så visar kartfunktionen i min iPhone 4 emellanåt basstationernas läge när jag befinner mej inomhus, dvs GPSen inte fungerar. Vet inte om detta är normalt eller om det beror på att jag har så extremt dålig mottagning.

Johan Gunverth kanske vet mer?
 
Bra tips, så får det bli. Hur mycket av förstärkningen går förlorad per meter antennkabel?
 
Har du ungefär lika långt till två master så kan du ha bättre användning av en rundstrålande antenn än en riktantenn. Men är mottagningen mycket dålig även utomhus har du nog inget val. Det bästa är ändå att testa.

Appropå Dovadon så har jag tyvärr personligen lite dålig erfarenhet av den, maken till buggig firmware får man nog leta efter.
 
Jag har bra erfarenheter av Net1's Kraftpaket med extern antenn. Fungerar verkligen överallt där täckningskartan så anger.
 
Nilsson2 skrev:
Hej,

Skanova ville ha över 32 000 kronor ör att dra in koppar så att vi kunde få möjligheten att beställa Internet via ADSL. De kunde dock inte garantera att vi kunde få ADSL eller ens verifiera om det fanns plats i vår telestation. Vi har absolut inte har någon lust att chansa att betala över 32 000 för eventuellt ingenting och därför funderar vi på en 3G-lösning istället. Utanför huset har vi bra mottagning, denna försvinner dock nästan helt inomhus (lättbetong, plåttak).

Därför skulle vi behöva endera en 3G-router som man kan sätta utomhus ovanpå taket alternativt om man kan placera den på vinden eller i teknikrummet med en lång antennsladd upp på taket. Det gör inget men vi har inga behov av att den skall ha Wifi-funktionalitet då vi tänkt lösa detta med ett annat system. Någon som kan ge tips på relevanta produkter/paket som skulle fungera för för oss?

En Dovado UMR tål att sitta utomhus om den sitter i en låda som det inte kan regna in i. Modemet sätter man i samma låda, eller i en egen skyddad behållare + några meter USB-kabel, då kan Dovado routern sitta inne på vinden och modemet på nocken.

Alternatidet är att ha Dovado & ett modem med extern antenn och så har man antennen utomhus.

Routern går på 12 v 1,5 Ah.
 
Med tanke på hur otroligt varm dovadon blir så skulle jag inte rekomendera att sätta den i en (regn)tät läda, det lär förkorta livslängden avsevärt.
Då är det bättre att sätta usb-modemet på förlängningskabel. Jag har det men det beror på att de "kära" konstruktörerna på dovadon placerade de båda usb-uttagen så nära varandra att man inte kan ha både tellstick och ett normalt usb-modem i samtidigt...

Jag vet inte om min dovado 4gr är konstig men jag fick betydligt sämre mottagning via den än i laptopen med samma modem. Dessutom, när jag anslöt usb-modemet via förlängningskabel så uppstod de mest märkliga fenomen och den ville inte ansluta till 3G-nätet alls allt som oftast. (Ja, jag provade flera olika sladdar...). Inte ens om man satte tillbaka modemet direkt i dovadon ville den hitta nätet igen förrän efter ett otal omstarter och ombooter.
 
mexitegel skrev:
Med tanke på hur otroligt varm dovadon blir så skulle jag inte rekomendera att sätta den i en (regn)tät läda, det lär förkorta livslängden avsevärt.
Då är det bättre att sätta usb-modemet på förlängningskabel. Jag har det men det beror på att de "kära" konstruktörerna på dovadon placerade de båda usb-uttagen så nära varandra att man inte kan ha både tellstick och ett normalt usb-modem i samtidigt...

Jag vet inte om min dovado 4gr är konstig men jag fick betydligt sämre mottagning via den än i laptopen med samma modem. Dessutom, när jag anslöt usb-modemet via förlängningskabel så uppstod de mest märkliga fenomen och den ville inte ansluta till 3G-nätet alls allt som oftast. (Ja, jag provade flera olika sladdar...). Inte ens om man satte tillbaka modemet direkt i dovadon ville den hitta nätet igen förrän efter ett otal omstarter och ombooter.


Regntät låda menade jag att man skulle använda om lådan skulle sitta utomhus.

Sedan ska den ju ha ventilation, självklart.

Min Dovado UMR tål 20 minus utan problem, då stod den i en bokhylla på balkongen ( inglasad )
 
Med en ventilerad låda placerad utomhus får du in den fuktiga utomhusluften, speciellt på hösten. Det funkar säkert ett, ett tag iallafall. Att du inte har upplevt några överhetttningsproblem mitt i kalla vintern förstår jag också.
 
Varför har du inte koppar idag?
 
mexitegel skrev:
Med en ventilerad låda placerad utomhus får du in den fuktiga utomhusluften, speciellt på hösten. Det funkar säkert ett, ett tag iallafall. Att du inte har upplevt några överhetttningsproblem mitt i kalla vintern förstår jag också.
Det beror på hur ventilerad den är...

haha... jag menade att dovadon tål 20 minus, då jag själv testat.
 
gnuttisch skrev:
Varför har du inte koppar idag?
Jag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.