Hej!

vi har ett hus från -44 med en 90 kvm källare, varav 25 kvm utgör golvet till en altan, medan huset står på resten.

Under hösten har vi dränerat drygt halva huset med gott resultat. Vi planerar att tilläggsisolera både fasad och grundmur efter hand för att göra huset mer energieffektivt och minska värmeläckaget. MEN.

För ett tag sedan slog det mig att i den delen av källaren som utgör altangolv måste vi - förutom att isolera grunden utvändigt - göra någonting åt TAKET också (dvs altangolvet). Ingen idé att sätta på huset en dunjacka fast inte mössa. Dessutom lägger sig ju snö och regn etc direkt på källartaket och det är så pass gammalt att jag tvivlar starkt på att det finns något som helst fuktavstötande lager uppepå - det suger nog åt sig som en svamp. Men vad skulle utgöra en lämplig mössa?

Isolerskivor (cellplas) med plåttak på (jo, vi kan nog få till ett visst fall)? I så fall trätrall på toppen för att göra det lite skönt att gå på...

Skulle man vända på steken, lägga nån typ av sten / membran på ovansidan och satsa på att isolera insidan av källartaket istället?

Målet är dels att leda bort "himlavatten" av alla de slag samt att förhindra värmeläckage från källaren.

Alla tips emottages tacksamt... Tack på förhand!
 
Nu har jag ju inte sett hur huset ser ut eller hur det ligger, men min reaktion till ett hus med den konstruktionen skulle i alla fall vara "Perfekt! Grunden till mitt inglasade uterum är redan klar!" Bara att slänga upp lite isolerglas och ett tak så är det klart, men det kanske bara är jag som resonerar så :p
 
så ska vi göra iaf =)

Men vet inte om vi ska lägga på lite isolering på altangolvet för att det ska bli varmare om fötterna. lite kallt och gå på betong.
 
Golvvärme, helt klart :) (förutsatt att det är ett isolerat uppvärmt uterum det gäller då alltså)
 
Tyvärr så blir det inget vinterrum. kommer bara ha vanliga enkelglas. Men kanske blir varmt om fötterna med bara någon sorts utematta.
 
Vi har inte tänkt att glasa in det i det här läget. Man behöver ju uteplatser också.

Men om man nu INTE ska glasa in det, utan ändå vill sätta någon typ av isolering på, vad skulle ni tro om att lägga någon typ av isolerplattor direkt på altangolvet, sen gjuta ett NYTT altangolv (med lite fall) ovanpå, som sedan kan asfalteras / målas så det stöter bort vatten? Hur tjockt måste ett sådant gjutet golv vara? Går det över huvud taget (tänker på golvet så det ej går sönder eller blir för tungt för isoleringen mellan)?
 
  • Gilla
lodin92
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.