-MH- skrev:
Coolt!

85:-/h, 1400 timmar arbetat per år och 50.000:- i omkostnader (dvs dryga 20% av intäkterna) blev utpriset 200:-/h inklusive moms.
Vad har du medräknat i dina s.k omkostnader... det är ju ganska väsentligt då man i olika branscher har olika höga omkostnader...
Personligen har jag en enorm bredd och en i princip komplett mobil snickarverkstad i bilen inkl. plattsättningsutrustning...
Maskiner och verktyg för att kunna utföra arbeten är inga billiga saker och man kan inte driva en seriös firma med Black & Decker-maskiner eller Meec-tools m.fl...


isolde skrev:
Jag visade ju att ett utländskt arbetslag som kommer hit för att bygga en villa, lätt klarar att driva sitt företag på 225 kr/tim exkl. moms. Ca 30% i avgifter och 30% inkomstskatt och 168 tim/mån gav 26460 kr/mån bruttolön. Du återkommer till mantrat "lever som hjon" som är ditt enda argument i det här fallet.
Skillnaden är att de som kommer hit och arbetar på de premisserna aldrig äger ett eget verktyg eller en maskin för det står oftast någon annan för...
Likadant är det för de flesta utländska arbetare som harvar runt i Sverige och jobbar för folk.
Sällan eller aldrig har de verktyg och maskiner utan får låna av kunden m.m
Arbetena tar oftast längre tid då man inte har rätt utrustning för arbetet som ska utföras vilket gör att 2st som debiterar 225:-/tim oavsett om moms ingår eller inte, Inte blir billigare i slutänden än en fullt utrustad hantverkare som debiterar 4-500:-/tim...

Det känns som att det jämför för mycket äpplen och päron nu så jag flyr ut i cyberspace...

INGEN verkade ju ändå nappa på mitt erbjudande trots att jag erbjöd hjälp om att starta upp en firma och erbjöd bra betalt med 180:-/tim... :rolleyes:
 
Mikael_L
tille1 skrev:
Visst kan man debitera lågt om man vill jobba för en låg lön men vad tycker ni själva är rimligt är ni beredda att jobba för säg 80 kr tim som hantverkare när löne snittet säkert ligger på 150 kr tim idag
Mvh Tille
Den frågan ska du väl ställa till polackerna som vi pratar om, inte till mig.
Lika lite som du får rätt svar av Carl-Henric Svanberg, Peter foppa Forsberg, joakim von anka, så är inte frågan relevant att ställa till mig och troligen alla andra som behagar svara här.

Och det intressanta är ju inte vad jag eller Svanberg anser utan den riktigt intressanta frågan är ju vad Svenska hantverkare kommer göra om det kommer så många utländska hantverkare hit att jobben inte längre räcker till.
Sänka timpenningen, eller profilera sig på andra sätt?

Men vore jag svensk hantverkare skulle jag knappast oroa mig, det finns inga moln på den överblickbara horisonten som antyder någon kommande jobb-brist. Och skulle det läget uppså är jag rätt säker på att även priset på utländska hantverkare kommer stiga betydligt.
 
Paul-Staffanstorp skrev:
Vad har du medräknat i dina s.k omkostnader...
50.000:- /år-. Det står faktiskt om du läser noggrant.
 
tille1 skrev:
Visst kan man debitera lågt om man vill jobba för en låg lön men vad tycker ni själva är rimligt är ni beredda att jobba för säg 80 kr tim som hantverkare när löne snittet säkert ligger på 150 kr tim idag
Jag skulle inte jobba för 80:-, 150:-, eller ens 350:-/h. Men tydligen finns det de som vill.
 
Mikael_L skrev:
Och det intressanta är ju inte vad jag eller Svanberg anser utan den riktigt intressanta frågan är ju vad Svenska hantverkare kommer göra om det kommer så många utländska hantverkare hit att jobben inte längre räcker till.
Sänka timpenningen, eller profilera sig på andra sätt?
Jag tror en övervägande majoritet av Svenska folket fattar att det lönar sig i längden att anlita riktiga hantverkare istället för billiga klåpare! (Utländska såväl som Svenska)

Alla dessa "hantverkare" skapar ju istället bara MER jobb. I och med att mycket jobb måste sen göras om av en riktig hantverkare.
 
Rrrrr skrev:
Jag tror en övervägande majoritet av Svenska folket fattar att det lönar sig i längden att anlita riktiga hantverkare istället för billiga klåpare! (Utländska såväl som Svenska)

Alla dessa "hantverkare" skapar ju istället bara MER jobb. I och med att mycket jobb måste sen göras om av en riktig hantverkare.
Problemet är att göra urvalet. Tyvärr är inte priset avgörande för vem som är bra. Priset avtalar man innan man släpper loss en hantverkare och resultatet får man efteråt.
Tycker det verkar ganska vanligt att folk "blir snickare" för att de inte har någon utbildning, men det är ganska lätt att starta en liten firma och dra runt och spika lite. Man får "starta eget-bidrag", köper en massa verktyg, leasar en Sprinter och börjar ragga jobb via Blocket. Som svensk gör man ju kvalitetskonstruktioner automatiskt så man debiterar 600 kr/timme.
 
isolde skrev:
Jag visade ju att ett utländskt arbetslag som kommer hit för att bygga en villa, lätt klarar att driva sitt företag på 225 kr/tim exkl. moms. Ca 30% i avgifter och 30% inkomstskatt och 168 tim/mån gav 26460 kr/mån bruttolön. Du återkommer till mantrat "lever som hjon" som är ditt enda argument i det här fallet.
Byggnadsarbetaren Nr2, 2011
"Grattis, ni är LO:s lönekungar.
Kolla här, byggjobbare. Med ett lönesnitt på 26 200 kronor i månaden tillhör ni det vinnande laget. En färsk rapport från LO visar att ni toppar löneligan för landets arbetare."
Hur fasen lever och bor då LO:s "lönekungar"?
Låt oss inte gång på gång sabotera diskussionen med poster som kontor, administration och annat som tillfällig utländsk arbetskraft helt enkelt inte har.




Det var jag som skrev att många balter och polacker drar till Norge, och de gör det helt enkelt för att de tjänar bättre där. Trots högre prisnivå, får de ändå mer över, samt att det är lättare att skaffa jobb. Det är ingen idé att framställa dem som offer.
En sak till - Även om de tjänade dubbelt jämfört med "LO:s lönekungar", så hade de ändå valt att bo som "hjon", dvs fyra stycken i en etta eller liknande. Vet du varför? Jo, av samma anledning som börsnoterade företag sparkar folk och rationaliserar trots miljardvinster. Det bara är så.
Jag bara frågar dig, hur många har du umgåtts med, hur många har du arbetat med, hur många har du pratat dagligen med under ett halvårs tid, hur många har du haft i ditt eget hem och diskuterat världsliga ting med, hur många byggen har du varit på och sett hur dom bor, hur många har berättat för dig hur dom känner angående svenska priser och löneläge, hur många förmedlare känner du och har uppgifter från vad dom tar kontra betalar till arbetarna, alltså villken koll har du på verkligheten jämfört med egna idéer helt enkelt?
Du verkar inte fatta det här riktigt tror jag, det jag sagt hela tiden är att det går inte att driva ett företag efter "svenk modell" då man ska sköta ekonomin seriöst i Sverige och det är vad tråden handlar om. Det vi snackar om gällande utländska arbetare är en helt annan grej där du inte verkar se hur verkligheten ser ut jämfört med vad du själv kommer fram till med förenklade uträkningar. Sen verkar du inte inse det här med dubbla boenden, dubbla kostnader osv osv då man bor i ett land men tillfälligt lever och arbetar i ett annat. Saken är den att dom hade bott mycket bättre om dom haft råd att göra det medans dom är i Sverige. Gör en seriös uträkning med lite fakta i ryggen mer än att tro att det bara försvinner lite skattepliktiga pengar. Det finns i regel alltid någon mer inblandad som ska ha del av kakan, hur tror du annars dom får jobb? Vem fixar annonser och kontakter till dessa personer som inte kan svenska tror du?
Sen är det som så att sverige och norge är absolut ingen dröm för dom som du verkar tro, visst dom kan dra in mycket pengar jämfört med hemlandet på en månad men fan så mycket dyrare omkostnader dom har för att leva här samt att inkomseten också ska täcka kostnaderna i hemlandet. Dom lever som hjon här för samma pris som medelstandard i hemlandet, dom har liksom inget val än att snåla här om dom ska få med sig pengar hem till familjen.
Irland däremot, där när det finns jobb kan dom både leva billigt och tjäna bra.
Hur vet jag nu detta då? Jo, för allt jag frågade om tidigare i detta inlägg om dina erfarenheter med utländska arbetare har jag erfarenheter av, under flera år med många olika.
 
L. Mäkinen skrev:
Problemet är att göra urvalet. Tyvärr är inte priset avgörande för vem som är bra. Priset avtalar man innan man släpper loss en hantverkare och resultatet får man efteråt.
Tycker det verkar ganska vanligt att folk "blir snickare" för att de inte har någon utbildning, men det är ganska lätt att starta en liten firma och dra runt och spika lite. Man får "starta eget-bidrag", köper en massa verktyg, leasar en Sprinter och börjar ragga jobb via Blocket. Som svensk gör man ju kvalitetskonstruktioner automatiskt så man debiterar 600 kr/timme.
Åter till mitt första inlägg, om man ska driva en firma seriöst ekonomiskt i sverige så hamnar man på ett mer eller mindre given nivå så det spelar ingen roll om hantverkaren som person är duktig eller inte, så länge det är en företagare som driver företaget så som det ska göras så kostar timmarna vad dom kostar, det är liksom poängen med tråden, hantverkare upplevs som dyra och är det en klåpare i arbetet så gör det ju inte saken bättre men ska man sköta företaget ordentligt så kostar det likförbannat.

Man måste skilja på att utföra ett hantverk med att driva ett företag, två vitt skilda saker. Dåligt hantverk betyder inte att timdebiteringen skulle ha varit lägre från början samt att "kungen av hantverk i sin gengre" tar överpriser bara för att han/hon vet att det som görs är av världsklass. Man har ju alltid i ett företag en lägre smärtgräns om företaget ska överleva och man har sen också ett max som man kan gå till för att få behålla sna kunder. Någonstans därimellan ligger timdebiteringen vare sig man är duktig eller inte.
 
Jag är helt med på att det säkert förekommer och kanske tom är ganska vanligt att utländsk arbetskraft komemr hit och får leva under förhållanden vi helst inte vill känna till. På samma sätt är det säkert en del av dem som det inte betalas skatt för vare sig här eller i hemlandet. Detta gäller dock även för en hel del "svenska" företag.

Men jag tycker att vi är flera som har visat med kalkyler att det är fullt möjligt att driva företag och tom. betala avtalmässig lön, och skatt och arbetsgivaravgifter med timdebitering strax över 200kr. Att ha 25% odebiterad tid som angavs i startinlägget är helt orealistiskt i ganska många branscher idag (och det är där den största skillnaden ligger i högkostnadskalkylen mot lågkostnadskalkylen). Att hålla sig med dyr maskinpark är säkert effektivt, och ger sannolikt en bättre totalekonomi. Men observera, dessa lågdebiterande firmor är inte nödvändigtvis effektiva på att bygga, de är effektiva på att hålla en låg timpenning.
 
Det blir lite som att jämföra SAS med Ryanair. SAS och de andra f.d monolpolföretagen hävdade att det kostar så här mycket att driva flygbolag.

Ryanair är eller var iallafall häromåret Europas mest lönsamma flygbolag.

Och de tummar inte på obligatoriska kostnader såsom säkerhet, de använder ex. i huvudsak modernare plan än SAS, de har inte haft 3 flygkrascher på 2 veckor som SAS hade för ett par år sedan osv.
 
Det jag vände mig emot var att man ska anlita "riktiga och inte billiga klåpare", men jag påstår att siffran i offerten inte säger ett skvatt om vilket resultat man får.
Jag är fullt medveten om vad det kostar att driva ett företag i Sverige, men har inget problem med att gästarbetarna åker fem st i en Matiz till arbetsplatsen från skolsalen de bor i några månader. Det förfarandet gör dem inte automatiskt till sämre hantverkare.
 
isolde skrev:
Byggnadsarbetaren Nr2, 2011
"Grattis, ni är LO:s lönekungar.
Kolla här, byggjobbare. Med ett lönesnitt på 26 200 kronor i månaden tillhör ni det vinnande laget. En färsk rapport från LO visar att ni toppar löneligan för landets arbetare."
Hur fasen lever och bor då LO:s "lönekungar"?
Låt oss inte gång på gång sabotera diskussionen med poster som kontor, administration och annat som tillfällig utländsk arbetskraft helt enkelt inte har.


QUOTE]

Läste denna artikel och förstår inte var du vill komma med den. Den visar bruttolöner hos fackligt anslutna arbetare på företag med kollektivavtal. Något som tex inte de utländska arbetarna kan räknas in i. Inte heller egenföretagre och många småfirmor. Så vad ville du påvisa? Att en inom byggsektorn får ut ca 17-18 tusen efter skatt och frågar sen vad pengarna går till? Ja, vissa bor i lägenehet som kostar, andra i hus. Dom spenderar väl pengar som de flesta andra men har haft möjligheten att höja standarden än en med lägre lön antar jag MEN dom har kostnader i ett land, inte två.

I övrigt vet jag inte hur du tänker som vill jämföra artiklar ur öppet politiskt inriktade blaskor där det skrivs vad dom vill att vi ska läsa jämfört med att prata med de som saken handlar om.

Så, skillj på anställd, företagare och utländsk arbetare. Du blandar ju in alla i samma fack utan någon som helst kunskap i vad som är vad och varför det ser ut som det gör. Du skriver tex: "
Hur fasen lever och bor då LO:s "lönekungar"?
Låt oss inte gång på gång sabotera diskussionen med poster som kontor, administration och annat som tillfällig utländsk arbetskraft helt enkelt inte har." Inget av detta har med artikeln att göra då en anställd inte behöver bekymra sig om dessa poster, men deras arbetsgivare har däremot ett ansvar.

Jag är inte riktigt med på vad du försöker greppa efter.
 
hempularen skrev:
Jag är helt med på att det säkert förekommer och kanske tom är ganska vanligt att utländsk arbetskraft komemr hit och får leva under förhållanden vi helst inte vill känna till. På samma sätt är det säkert en del av dem som det inte betalas skatt för vare sig här eller i hemlandet. Detta gäller dock även för en hel del "svenska" företag.

Men jag tycker att vi är flera som har visat med kalkyler att det är fullt möjligt att driva företag och tom. betala avtalmässig lön, och skatt och arbetsgivaravgifter med timdebitering strax över 200kr. Att ha 25% odebiterad tid som angavs i startinlägget är helt orealistiskt i ganska många branscher idag (och det är där den största skillnaden ligger i högkostnadskalkylen mot lågkostnadskalkylen). Att hålla sig med dyr maskinpark är säkert effektivt, och ger sannolikt en bättre totalekonomi. Men observera, dessa lågdebiterande firmor är inte nödvändigtvis effektiva på att bygga, de är effektiva på att hålla en låg timpenning.
Det är sant, alla har det säkert inte lika illa eller bra, beroende på hur man ser det men en grundsak som tillhör denna debatt om utländsk arbetskraft och låg debitering kommer också ifrån andra trådar där det tjatas om att det finns de som är effektiva och duktiga, i vissa fall bättre än många svenska men ingen är beredd att ens till dom betala en "svensk" ersättning så att dom skulle kunna ha det bra både här och hemma, dom har ju som sagt tillfälligt dubbla boenden och kostnader utan traktamenten. Så vare sig någon av dom fixar till det så att dom kan få netto typ 15000 kr i månaden eller som det är mer vanligt runt 9000 kr på sin höjd så är det mer än dom fått i hemlandet men då dom är här så har dom även kostnader här...samt hemma.
 
L. Mäkinen skrev:
Det jag vände mig emot var att man ska anlita "riktiga och inte billiga klåpare", men jag påstår att siffran i offerten inte säger ett skvatt om vilket resultat man får.
Jag är fullt medveten om vad det kostar att driva ett företag i Sverige, men har inget problem med att gästarbetarna åker fem st i en Matiz till arbetsplatsen från skolsalen de bor i några månader. Det förfarandet gör dem inte automatiskt till sämre hantverkare.
Absolut inte sämre i yrket i många fall men varför då inte betala dom mera så att dom slipper bo med ett gäng svettiga gubbar i samma rum under de månader de är här? Ja, dom begär inte mer så man passar ju på då det är billigt men har dom något val? Nej, troligen inte om dom ska få jobb. Det finns inlägg i detta forum där det i ett andetag sägs att dom är duktiga, om inte bättre än vissa svenskar och det stämmer säkert men i nästa andetag suckas det när "polackfirman" tar ut en debitering i realitet med en svensk firma.
 
Redigerat:
Jobbare du inte Glufsglufs? Sitter du här på odebiterad tid?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.