hej.jag SKA ha en ny vedpanna senast inför nästa höst.
hadde varit kul med en värsting panna men 40-50 tusen för enbart panna känns inte så kul.
har tagit fram ett par prisförslag själv.
har redan en 750 liters tank med en laddomat 3040.den ska dock bytas ut mot en laddomat 21.
här kommer dom priser jag har räknat på.är panna,två oisolerade 750.ena med vvb.shunt,laddomat och 300l expansionskärl så har möjlighet att koppla en till tank i framtiden om det skulle önskas.

så här ser det ut.

maga 25 : ca 45000kr. 125l vedvolym 27kw
maga 31 : ca 47000kr 140l vedvolym 31kw
maga 40 kostar 5000mer än 31 och inte större vedvolym så den går bort på en gång.

ladan 25 ca 42000kr 115l vedvolym. 25 kw.
ladan 40 ca 49000kr 180l vedvolym 40kw.


maga har sugande fläkt och ladan tryckande.
men vet inte riktigt ännu vilken av dom som har bäst funktion.

vill ha lite råd med mitt val.
alla erfarenheter av dom här pannorna är intressanta.
 
är det ingen som har några erfarenheter eller synpunkter på dessa pannor
 
Ladan med 180 liter låter inte fel, dock ingen erfarenhet av den, dock har mina föräldrar en baxi 50kw och den är ju med på 180 liter och det är inte fel med stor vedvolym.
 
Tänk på att du ska förhoppningsvis leva och ha pannan under lång tid framöver
vedvolym bra
sugande fläkt bra
lite keramik bra (Billigt) värms snabbare
mindre vattenvolym =snabbare start laddning
en stor tank bättre än flera
 
är det där med tryckande fläkt som jag också känner negativt till.

men när jag pratade med försäljaren till maga så frågade jag vad han ansåg var bäst.tryckande/sugande.han personligen tycker inte att det har någon större betydelse.och eftersom hans pannor (maga) har sugande fläkt så måste man väll nästan tro på honom.

funderar annars om det är bättre att lägga till ett par tusenlappar och köpa en effecta woody.lite mindre vedmagasin men känns som att det kan vara enklare att få tag i reservdelar till en effecta om 10 år än till en ladan.

rör sig om max 5 tusen i merkostnad.
 
Finns ett paket på www.maniarmatur.se Focus Eco Natur 40 kw 2x750 liter, laddomat, shunt och lite annat för 43400:- men det är lite lite volym med 1500 liter tycker, jag har 3x750 liter.
 
silversmeden skrev:
Finns ett paket på www.maniarmatur.se Focus Eco Natur 40 kw 2x750 liter, laddomat, shunt och lite annat för 43400:- men det är lite lite volym med 1500 liter tycker, jag har 3x750 liter.
Den har ju RSK nr oxå.Skulle man inte kunna utnyttja hornbach eller någon annan firma som har prisgaranti ?
 
vet inte varför men focus pannan där tilltalar mig tyvärr inte.
har läst "lite" om dom bla dina inlägg men känns som att det är dumt att köpa en panna som man måste konstruera om för att få funktionsduglig.

viessmann vedpanna har jag fått pris på också.i kväll.
kostar ungefär som effekta woody.
har fått pris på ca 25+moms för pannan. 8mm plåt,160liter ved, 30kw.sugande fläkt.

har inte fått pris av min röris ännu på effectan.
vad effektan har för plåttjocklek vet jag inte men väger mycket mindre än viessmann.


en sak jag också tänker.är att det ska gå att få tag i keramik.borde ju inte vara några problem på viessmann och effecta iaf tycker man.kanske inte en focus heller.

men lada och maga finns ju stor risk att det inte finns delar till om 5-10 år?

kanske kan vara värt en slant bara det.
 
Tror inte alls det skulle vara några problem att få tag i delar till en maga om några år, den har ju trots allt funnits rätt så länge på marknaden nu, dessutom hör man aldrig nåt negativt om dom nya pannorna med sugande fläkt (har förvisso inte hört nåt positivt heller men så brukar det ju vara)

Veismann kännar jag inte till, men effectan. Där börjar iofs pengarna sticka iväg, men jag kan nästan lova dig att du kommer att ångra om du inte tar med lambdastyrning.

Mindre sotning, lättare för alla familjemedlemmar att elda, aldrig någon tjära i skorsten eller konvektionsdel. Samt en konstant hög verkningsgrad, går inte att jämföra med en vanlig panna tycker jag.


Sen det här med plåttjocklek är det verkligen ett argument? Plåtens skalningstemperatur ligger långt över vad det någonsin blir mot plåtytorna i pannan, det är ju keramik och flambaljor som tar upp den värmen.

När gammla pannor går sönder så beror det oftast på kondensproblem eller galvaniska strömmar, och detta har mer att göra med pannan och värmesystemet konstruktion än plåttjockleken.
 
blir ingen lambdastyrd panna.för mycketpengar.blir nog en viessmann.känns som att den pannan ska vara enklast att använda och bra folk att ha att göra med och rent spontant känns det som att den ska ha längst livstid också.

nu kollar jag priser på acktankar.har en 750 redan som sagt.verkar svårt att få tag i en med slingor för under 10500kr.oisolerad tom tank verkar som billigaste kostar 4000.
 
veissman pannan såg riktigt bra ut på pappret för dom pengarna!
 
jag tycker det jag också.går ju rykten om att dom ska vara lika som orlan men på den här pannan är det ju ingenting som är liknande.sugande fläkt,160l vedmagasin,30kw.den kombinationen har inte orlan.

även om pannkroppen skulle vara byggd av orlan vet jag inte vad det skulle vara för negativt med det.
 
Finns det nån länk till Veissman?
 
Ser inte dumt ut, i alla fall...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.